Masalah
pertama:
Gerak-geri
yang sedikit walaupun tiada membatalkan sembahyang, tetapi hukumnya makruh
melainkan kerana keperluan, iaitu; seperti menolak orang lalu di hadapan,
membunuh kelajenking atau menggaru kerana gatal yang tentu sekali akan
menggangu kekusyu’kan. Kalau menguap, tidak mengapa meletakkan tangan ke atas
mulut; atau jika bersin bolehlah memuji Allah Azzawajalla di dalam hati tanpa
menyebut dengan lidah atau kiranya sendawa, maka janganlah hendaknya mengangkat
kepala ke atas.
Masalah
kedua:
Jika seorang
saja yang bersembahyang berimam, hendaklah berdiri di sebelah kanan Imam di
belakangnya sedikit. Jika makmumnya perempuan, hendaklah dia berdiri di
belakang Imam. Sekiranya hadir bersama mereka seorang lelaki lain, hendaklah si
lelaki itu berdiri di sebelah kanan belakang Imam, dan si perempuaan di
belakang makmum lelaki pula.
Masalah
ketiga:
Makmum masbuk (terlewat)
bila mendapat akhir sembahyang imam, maka itulah permulaan sembahyangnya.
Hendaklah ia menyertai Imam hingga selasai sembahyangnya, kemudian ia
meneruskan pula hingga genap semua sembahyangnya sendiri. Pada sembahyang subuh
hendaklah dia berqunut lagi dalam rakaat keduanya sendirian, walaupun dia telah
berqunut bersama Imam sebelumnya tadi.
Bila makmum masbuk
mendapati Imam telah habis setengah dalam berdirinya, maka janganlah ia membaca
doa Iftitahnya lagi, malah hendaklah ia terus membaca Fatihah dengan sedikit
cepat. Tetapi apabila Imam ruku’ sedangkan ia masih belum selesai membaca
Fatihahnya, hendaklah mengagak kiranya sempat ia mengusul Imam waktu i’tidalnya
dari ruku’ bolehlah ia terus menghabiskan Fatihahnya, jika tak sempat hendaklah
ia berhenti dari Fatihah dan terus ruku’ bersama-sama Imam, sebab dihukumkan
setengah Fatihahnya menjadi kesemuanya dan gugurlah Fatihah itu dengan
kemasbukannya. Jika Imam ruku’ sedangkan ia masih membaca surah, hendaklah ia
memutuskannya, lalu terus ruku’ bersama imam. Jika ia mendapati di pertengahan
sujud atau tasyahhud, hendaklah ia bertakbir ihram dan terus sujud atau duduk
bersama Imam tanpa perlu bertakbir lagi, kecuali jika ia mendapati Imam di
pertengahan ruku’, maka hendaklah ia bertakbir lagi sesudah takbiratul-ihram,
sebab takbir kedua itu adalah takbir perpindahan yang mesti dikira atasnya.
Makmum masbuk tidak dikira
mendapat satu rakat dengan Imam, selagi tiada tumakninah di dalam ruku’nya,
manakala Imam ketika itu masih dalam batasan orang-orang yang ruku’, jika tiada
bererti tiada terkiralah itu satu rakaat.
Masalah
keempat:
Sesiapa yang
tertinggal sembahyang zohornya hingga ke waktu asar, hendaklah ia bersembahyang
zohor dulu kemudian asar pula, tetapi kiranya ada orang yang mendirikan
sembahyang asar berjemaah, hendaklah ia mendahulukan asar berjemaah, kemudian
bersembahyang zohor sesudah itu, sebab sembahyang berjemaah itu lebih utama.
Masalah
kelima:
Sesiapa yang
telah menunaikan sembahyang kemudian didapati pada pakaiannya ada najis,
sebaik-baiknya ia mengqadha’kan sembahyang itu, tetapi hukumnya tidak wajib
qadha’. Jika ia melihat ada najis pada pakaiannya ketika di dalam sembahyang,
hendaklah ia melontarkan pakaian itu seraya meneruskan sembahyangnya. Asal
hukum ini ialah kembali kepada peristiwa Nabi menanggalkan kedua kasutnya,
apabila Jibril a.s. memberitahunya bahawa padanya ada najis, maka segeralah
baginda menanggalkannya, lalu meneruskan sembahyang hingga akhirnya.
Masalah
keenam:
Sesiapa yang
meninggalkan tasyahhud awal ataupun merasa syak tidak ingat berapa rakaat sudah
dilakukannya; apakah tiga rakaat ataupun empat, hendaklah ia ambil dengan yang
yakin, kemudian ia sujud sahwi sebelum salam. Kiranya ia lupa pula boleh juga
dibawanya sujud sahwi itu sesudah salam apabila ia ingat, asalkan masanya tidak
terlalu jauh.
Masalah
ketujuh:
Waswas dalam
meniatkan sembahyang dalam hukum syara’. Kerana dalam segi niat dan maksud
mematuhi perintah Allah azzawajalla itu, samalah seperti mematuhi perintah
selainnya, begitu pula membesarkannya seperti membesarkan selain darinya.
Andaikata seseorang kamu telah didatangi oleh seorang alim, lalu dia pun bangun
kerana menghormati orang alim itu. Kalau dia berkata: Aku berniat hendak
berdiri tegak untuk menghormati kedatangan si Fulan yang termulia itu, kerana
keutamaannya, dan dia pun menghadapkan wajah kepada si Fulan itu. Orang ini
adalah seorang safih atau kurang sempurna akalnya (kerana perkara serupa itu
tidak perlu hendak diniatkan terlebih dulu – pent.). Tetapi bila dilihatnya
keadaan si Fulan itu dan diketahui keutamaannya, tentulah akan timbul dalam
dirinya perasaan ingin menghormatinya, dan dia lalu bangun memberikan
penghormatan; memadailah dengan cara begitu dia menjadi seorang yang
menghormati kepada si Fulan tadi. Kecuali jika dia bangun itu kerana tujuan
yang lain, ataupun dia bangun dalam keadaan lalai – itu tiada dikira sebagai
penghormatan.
Adapun
mensyaratkan niat sesuatu sembahyang itu sebagai zohor yang ditunaikan pada
waktunya sebagai adaan, fardhan (tunai fardhu); iaitu kerana
menurut perintah syara’, maka itu samalah seperti mensyaratkan berdiri
menghormat seketika tamu masuk dengan muka menghadap kepada tamu yang masuk itu
serta memalingkan perhatian dari selainnya, dan serentak pula dia meniatkan
penghormatan kepada tamu itu agar benar-benar menjadi penghormatan yang tulen.
Andaikata ia turut berdiri tetapi membelakangi si tamu, atau menunggu seketika
waktu kemudian barulah ia berdiri; ini bukanlah dinamakan penghormatan.
Sifat-sifat ini mestilah menjadi termaklum dan termaksud pada orang yang
berniat dan tiada boleh hadirnya terlalu lama di dalam diri dalam suatu masa,
melainkan sekadar lamanya penyusunan perkataan-perkataan yang berkaitan dengan
niat itu menerusi sebutannya dengan lidah, ataupun memikirkannya dengan hati.
Barangsiapa yang tiada mengerti niat sembahyang dalam wajah (rupa) ini,
seolah-olah dia belum mengerti niat yang sebenarnya. Jadilah ia seperti seorang
yang diajak untuk bersembahyang dalam waktunya, maka ia pun mengangguk tanda
setuju, lalu berdiri melakukan sembahyang itu.
Ketahuilah,
bahawa waswas itu adalah kejahilan yang tulin.
Masalah
kedelapan:
Seorang
makmum tidak boleh mendahului Imamnya dalam ruku’, sujud dan bangun dari
keduanya, begitu pula pada semua amalan-amalan sembahyang yang lain. Dia tidak
boleh juga menyertai gerak-laku Imamnya, tetapi hendaklah ia mengikut, yakni membuat
sesudah Imam habis membuatnya. Itulah yang dimaksudkan dengan pengertian
iqtida’ (mengikut atau makmum). Jika ia mendahului gerak-laku Imamnya, ada
setengah ulama menghukumkan sembahyang itu batal dan setengah yang lain tidak
(tetapi hilang pahala berjemaah ).
Rasulullah
s.a.w. telah melarang dengan keras kelakuan serupa itu dengan sabdanya:
“Tidakkah
orang yang mengangkat kepalanya sebelum Imamnya itu merasa takut, nanti Tuhan
akan menggantikan kepalanya dengan kepala keledai.”
Masalah
kesembilan:
Wajiblah
atas setiap orang yang menghadiri sembahyang beramai-ramai menegur saudaranya,
jika ia melihat sesuatu kesalahan dalam sembahyang saudaranya itu, dengan
membetulkannya atau mengingatkannya. Kalau orang itu seorang yang jahil tentang
hal agamanya, maka hendaklah dia menegurnya dengan lemah-lembut serta
mengajarnya.
Di antara
kesalahan-kesalahan yang sering berlaku ialah meratakan saf, atau melarang
berdiri sendirian di luar saf, atau mengingatkan supaya jangan mengangkat
kepala sebelum Imam atau sebagainya.
Diriwayatkan
dari Umar Ibnul-Khattab, beliau berpesan: Sering-seringlah mencari rakan-rakan
kamu dalam sembahyang berjamaah, kiranya mereka tiada hadir kerana mengidap
penyakit, maka hendaklah kamu melawat mereka. Jika mereka baik, tetapi tidak hadir
berjamaah, hendaklah kamu mencela mereka.
Mencela dari
hadir sembahyang berjemaah adalah amat diberatkan oleh agama, tidak boleh
diambil senang saja. Orang-orang dahulukala sangat-sangat mengambil berat
sekali tentang sembahyang yang berjamaah.
Allahu'aklam...