Syarat Sah
Jemaah
Perbincangan fiqh Mazhab Imam Syafi’e pada masalah Muwafik dan Masbuk.
Pengertian
Muwafik :
“Makmum
yang berdiri bersama imam , dan lama
perdiriannya itu sekira-kira lulus membaca
surah Al fatihah yang pertengahan
sama ada makmum tersebut membaca fatihah ataupu tidak”
Dalam solat berjamaah, syarat-syarat yang
mengesahkan solat berjemaah perlulah diketahui oleh setiap ahli makmum atau
jemaah .
Adalah dinaqalkan oleh ulama’ dalam kitab-kitab peninggalan mereka adalah
seperti berikut
“Janganlah
makmun terdahulu daripada Imam lebih
daripada dua rukun fi’li dengan sengaja “
--- dan - “Jangan makmum tercicir atau terkemudian atau ketinggalan
daripada imam hingga dua rukun fi’li dengan tiada uzur.
Adapun
makmum yang uzur( makmum Muwafik) maka ianya dibenarkan tercicir atau
terkemudian atau ketinggalan dariapada imam sehingga 3 rukun fi’li yang
panjang-panjang , malah tiada dihisab atau dikira akan rukun yang pendek .
Adapun 3
rukun yang panjang adalah :-
1) Rukuk serta tumakninah
2) Sujud yang pertama serta tumakninah
3) Sujud yang kedua serta tumakninah
Adapun
rukun yang pendek yang tiada dihisab adalah :-
1) I’tidal serta tumakninah
2) Duduk antara dua sujud serta tumakninah
Adapun
makmum muwafik wajib baginya membaca Fatihah sehingga selesai dan jika ada uzur
, maka makmum muwafik dibenarkan tercicir atau terkemudian daripada imam kerana bagi menyempurnakan bacaan fatihahnya sehingga 3 rukun fi’li yang
panjang dan tiada dihisab akan rukun yang pendek.
Di
antara uzur yang dibenarkan oleh syarak
kepada makmum muwafik , sehingga
terkemudian daripada imam sehingga 3 rukun fi’li adalah seperti berikut
:-
1) Makmum tersebut memang seorang lambat membaca al fatihah , sama ada ianya semata-mata lambat (sengaja lambat)
ataupun lambat ia membaca fatihah kerana memelihara tajwid al fatihah .
2) Makmum lupa membaca surah Fatihah
ketika berdiri , ketika hendak rukuk ianya teringat bahawasanya dia belum lagi
membaca fatihah.(Mungkin asyik dan leka
mendengar bacaan surah imam yang lunak)
3) Makmum syak – adakah sudah atau
belum ianya membaca surah fatihah maka wajib menyempurnakan fatihahnya ,
dari kerana syaknya itu , dia dihukumkan belum membaca.
4) Makmum membaca doa iftitah dan ta’awuz, dan didapati
imam sudah rukuk wajib sempurna
fatihahnya .
5) Imam yang memang membaca cepat.
6) Imam yang tiada memberi ruang
kepada makmum untuk menyempurnakan fatihahnya
yakni selepas mengAminkan fatihah , Imam terus membaca surah yang kadarnya tidak meluluskan makmum membaca surah Fatihah
dengan sempurna .
Sekiranya
Imam telah sempurna sujud yang kedua
sedangkan makmum masih belum selesai membaca fatihah , maka bagi
mengelakan solatnya terbatal , makmum tersebut hendaklah melakukan salah satu
daripada dua tindakan berikut .
Tindakan
Pertama :
Hendaklah
makmum muwafik itu terus ke rukun yang dilakukan oleh imamnya .
Misalnya ;
Bacaan
Makmum muwafik belum selesai imam telah sempurna sujudnya yang kedua dan ke rukun tahaya awal
atau akhir , maka hendaklah
makmum muwafik menamatlkan atau memberhentikan bacaan
fatihahnya dimana jua kedudukan
bacaannya dan terus menyertai rukun yang dilakukan oleh Imam nya.
Tindakan
Kedua :
Hendaklah
makmum muwafik itu
berNIAT MUFARAQAH .
Misalnya :
Apabila
didapati Imamnya telah menyempurnakan rukun yang ketiga iaitu sujud yang kedua
, sedangkan dirinya lemah dan tidak jua dapat menyempurnakan bacaan fatihahnya
Sekiranya
, makmum muwafik tidak mengambil salah satu tindakan yang tersebut di
atas, dan terus sahaja membacakan
fatihahnya sedangkan Imam sedang ke
rukun yang berikutnya maka BATALlah
solat makmum muwafik itu .
SYARAT SAH BERJEMA’AH
Pengertian
Masbuk :
Masbuk –
“Makmum yang perdiriannya bersama imam
tiada kadar masa sekira-kira lulus
membaca Al Fathihah yang pertengahan”
Oleh yang
demikian , makmum masbuk berlain peraturannya dengan makmum muwafik .
Bagi
makmum muwafik , tidak bangkit hal yang membenarkannya tercicir atau terkemudian daripada imam dua rukun fi’li (bagi yang tiada uzur ) dan
tiga rukun fi’li yang panjang dan tiada dihisab rukun yang pendek – pendek
bagi keuzuran yang diluluskan atau dibenarkan oleh syarak .
Adapun
masalah berkaitan makmum masbuk ini terbahagi
kepada 3 keadaan .
KEADAAN
PERTAMA :
q MAKMUM
MASUK DI DALAM SEMBAHYANG , IMAM SEDANG RUKU’
KEADAAN
KEDUA
q MAKMUM MASUK DI DALAM SEMBAHYANG , IMAM
SEDANG BERDIRI DAN SEDANG MEMBACA SURAH
KEADAAN
KETIGA
q MAKMUM MASUK DI DALAM SEMBAHYANG , IMAM DI
DALAM RUKUN SELAIN RUKUK DAN MEMBACA SURAH SEPERTI DALAM SUJUD , I’TIDAL ,
DUDUK ANTARA DUA SUJUD DAN SEBAGAINYA .
HURAIAN :
KEADAAN
PERTAMA :
Makmum
masbuk , masuk di dalam sembahyang ,imam sedang rukuk
Dalam
keadaan ini , maka hendaklah makmum itu bertakbiratul ihram dengan sempurna syarat-syaratnya (21 perkara)
itu , lalu diqiamkan tangan diatas perut dan dibawah dada dahulu.
Apabila telah sempurna , maka hendaklah makmum
itu sekali lagi bertakbir (Takbir Intiqalat/Takbir perpindahan rukun )
untuk rukuk bersama imam .
Adapun
syarat pada rukuk makmum itu adalah
seperti berikut:
“Hendaklah rukuk makmum itu bersama imamnya dan dapat
pula berthumakninah di dalam rukuknya bersama imam itu (sekurang-kurang
kadar subhanallah semasa bersama rukuk
imamnya )”
Dan makmum masbuk , tetap akan dikira mendapat
raka’at itu apabila ianya dapat mendirikan rukuk serta
thumakninah bersama imamnya dengan yakin
.
(Thumakninah
ertinya berhenti sekejap iaitu mematikan
segala gerak kecil dan besar dan mati
geraknya itu ada sekadar lulu dibaca pada berhentinya itu subhanallah)
Dan keadaan imam masih belum bangun berpindah ke
I’tidal . Maka takala itu , dapatlah ia akan raka’at tersebut .
Tetapi
sekiranya, tiada lulus sekadar thumakninah
berserta imam dalam rukuknya, maka tiadalah diperoleh akan raka’at
tersebut .
Maka
hendaklah ditambah raka’at yang tidak
diperolehinya itu selepas imam selesai memberi salam yang kedua .
Ataupun ,
jika datang Taraddud(bolak balik) yakni syak di dalam hati sama ada dia dapat
thumakninah bersama imamnya ataupun tidak.
Oleh yang demikian , hendaklah dia
terus sahaja mengikut imam , akan tetapi dia dikira tidak memperolehi
raka’at itu .
Justeru
itu, hendaklah disempurnakan raka’at yang luput (sebab syaknya tadi ) selepas
salam imamnya yang kedua .
TETAPI,
jika makmum masbuk itu terus sahaja membaca Fatihah secepat mungkin dan terlepas rukuknya serta
imamnya , Maka BATAL sembahyang makmum masbuk itu iaitu apabila imam sudah
berpindah ke rukun I’tidal .
KEADAAN
KEDUA :
Makmum
masuk di dalam sembahyang, imam sedang berdiri dan sedang membaca surah
Fathihah
Dalam keadaan yang kedua ini , terdapat 2 perbahasan
mengenainya :
PERBAHASAN
PERTAMA
Makmum
masbuk terus membaca surah fathihah.
PERBAHASAN
KEDUA
Makmum
masbuk membaca doa ititah dan ta’awuz.
PERBAHASAN
PERTAMA
Apabila makmum masbuk masuk , imam sedang membaca surah , lalu makmum masbuk membaca surah Fathihah .
Belum selesai makmum masbuk membaca
surah Fathihah imam telah bergerak ke
rukuk .Maka takala itu WAJIB diputuskan serta merta bacaan Fathihahnya di mana
juga kedudukan bacaannya ,walaupun sudah
hampir sempurna atau habis bacaannya Fathihahnya ; dan terus rukuk
berserta imam yang rukuk dan berthumakninah bersama imamnya .Maka dapatlah
raka’at itu padanya .
TETAPI,
sekiranya Ia engkar dan diteruskan bacaannya bagi menyempurnakan fathihahnya maka takala itu juga Imam sudahpun selesai ataupun
telah sempurna rukuknya dan bangun pula kepada I’tidal sedang ia belum sempurna Fathihahnya
atau baru hendak rukuk (berselisih dengan gerak Imam ke I’tidal) maka BATALlah
solatnya .
Adapun
bagi makmum masbuk yang memutuskan bacaanya Fathihahnya dan rukuk bersama
Imamnya , maka bacaan yang tidak sempurna itu dijamin oleh Tuan Imam atau ditanggung
oleh Tuan Imam .
PERBAHASAN
KEDUA
Makmum masbuk masuk sembahyang ,
imam sedang berdiri dan sedang membaca surah ,lalu ia membaca doa iftitah
atau masih dalam pembacaan doa iftitah ; Lalu Imam rukuk ?
Dalam keadaan ini , biasanya berlaku
sewaktu solat sir ( siang hari =zohor dan asar).Maka makmum masbuk ini tidak boleh rukuk bersama imam .
Malah dia WAJIB membaca Fathihah sekadar
lama doa Ifthitah yang telah dibaca tadi
sewaktu imam bergerak ke rukuk
(lalu ia berhenti membaca doa ifthitah
Kadar fathihah yang perlu dibaca
adalah seukuran tempoh doa ifthihah yang telah dia baca sebelum imam bergerak ke rukuk .
Apabila telah dibaca mengikut kadarnya , Fathihah itu , Maka ia
bolehlah rukuk dan jika dilihat imam masih dirukun rukuk dan rukuk makmum masbuk itu serta imam dan
dapat sekira-kira kadar thumakninah , maka dapatlah raka’at itu baginya .
AKAN TETAPI, sekiranya apabila telah
habis dibacanya fathihah yang seukuran iftitah yang telah ditentukannya
sendiri itu , dan didapatinya imam sudah
I’tidal maka janganlah Ianya rukuk .Ianya hendaklah terus sahaja beri’tidal bersama
Imamnya.
Makmum masbuk meneruskan solatnya
bersama imam .Tetapi raka’at itu tidak diperolehinya dan sembahyang
masih SELAMAT bersama imam .
AKAN TETAPI, jika setelah
dihabiskan Fatihah berkadaran
dengan doa iftitah yang telah dia berhenti, dan (imam sudah selesai rukuk ,
I’tidal ) dan sekarang imam sedang dalam tunduk menuju sujud ,WAJIB ia BERNIAT MUFARAQAH( cerai
daripada imam ).Jika dikekalkannya dan imam sudah sujud ,BATAL sembahyangnya .
Oleh yang demikian , dinasihatkan
sekiranya menjadi makmum masbuk , dalam apa jua keadaan , hendaklah kita
abaikan membaca doa iftitah dan ta’awuz
. Maka hendaklah dibacakan Bismillah
dan surah Fathihah sedapatnya dan
berhenti serta merta dimana jua
kedudukan bacaannya dan terus lah rukuk bersama imam yang rukuk .
Adapun , membaca doa iftitah dan
ta’awuz tidak disunatkan pada makmum masbuk ;Begitulah yang telah dinaqalkan oleh Imamul A’zhom
Syeikh Muhammad Bin Idris
( Al Imam
Syafi’ie) dalam hal keadaan makmum masbuk .
Andaikata ,terjadi keadaan yang
diluar jangka , disangkakan situasi asalnnya harus layak dibaca doa iftitah
,ta’awuz dan surah fatihah ,TETAPI jangkaan makmum itu tersasar atau sebab
imamnya cepat dan pantas , maka perbahasan ke 2 haruslah diaplikasikan
(dilaksanakan ).
Dan tidak boleh mengaplikasikan (melaksanakan ) suasana berbeza untuk
berlainan masalah .
Asal pokok yang harus dilakukan oleh makmum masbuk adalah terus membaca
bismillah dan surah fatihah,walaupun dijangka atau disangka imam akan
melambatkan bacaannya, dan dia lulus membaca doa iftitah ,ta’awuz dan surah
fatihah.
Adapun langkah meningggalkan yang tidak
disunatkan untuk makmum masbuk lebih
menyelamatkan makmum masbuk dari
menghadapi tidakan bermufaraqah
olehnya .
TAMBAHAN ;
Adapun ,
makmum yang teringat , bahawa dia tidak
membaca fatihah dalam rukuknya
dalam sembahyang Juma’at .?
Maka
hendaklah dia bangun tambah rakaat yang ia lupa baca Fatihah itu selepas selesai
imam memberi salam .
Tiada ulasan:
Ulasan baru tidak dibenarkan.