Dunia Yang Hina
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: أَلاَ إِنَّ الدُّنْيَا مَلْعُونَةٌ
مَلْعُونٌ مَا فِيهَا إِلاَّ ذِكْرُ اللَّهِ وَمَا وَالاَهُ وَعَالِمٌ أَوْ
مُتَعَلِّمٌ
Ertinya:
“Dari
Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Bukankah dunia itu dilaknati.
Apa yang ada padanya dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan
dengannya; dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu.”
(HR. al-Tirmizi)
Allah Menerima Taubat Setiap Masa
عَنْ
أَبِي مُوسَى الأَشْعَرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَبْسُطُ يَدَهُ بِاللَّيْلِ لِيَتُوبَ مُسِيءُ
النَّهَارِ وَيَبْسُطُ يَدَهُ بِالنَّهَارِ لِيَتُوبَ مُسِيءُ اللَّيْلِ حَتَّى
تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا
Ertinya:
“Dari Abi Musa
al-‘Asyariy RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah ‘Azzawajalla
‘menghulurkan tangannya’(bersedia menerima taubat) pada waktu malam agar orang
yang melakukan kejahatan pada waktu siang bertaubat; dan Allah ‘menghulurkan
tangannya’ (bersedia menerima taubat) pada waktu siang agar orang yang
melakukan kejahatan pada waktu malam bertaubat; sehinggalah matahari terbit
dari barat.”
(HR. Muslim)
i
Basahi Lidah Dengan Zikir
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ بُسْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَجُلاً قَالَ يَا رَسُولَ
اللَّهِ إِنَّ شَرَائِعَ الإِسْلاَمِ قَدْ كَثُرَتْ عَلَيَّ فَأَخْبِرْنِي
بِشَيْءٍ أَتَشَبَّثُ بِهِ قَالَ: لاَ يَزَالُ لِسَانُكَ رَطْبًا مِنْ
ذِكْرِ اللَّهِ
Ertinya:
“Dari ‘Abdullah
bin Busr RA, seorang lelaki bertanya: “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya syariat
Islam terlalu banyak ke atas ku, beritahulah kepada ku sesuatu yang dapat ku
bergantung dengannya.” Lalu Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah lidah kamu
sentiasa dibasahi dengan zikir kepada Allah.”
(HR. al-Tirmizi)
Pintu
Kebaikan
عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ
النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: أَلاَ أَدُلُّكَ عَلَى
أَبْوَابِ الْخَيْرِ الصَّوْمُ جُنَّةٌ وَالصَّدَقَةُ تُطْفِئُ الْخَطِيئَةَ كَمَا
تُطْفِئُ الْمَاءُ النَّارَ وَصَلاةُ الرَّجُلِ مِنْ جَوْفِ اللَّيْلِ
Ertinya:
“Dari
Mu‘az bin Jabal RA, Nabi SAW bersabda: “Tidakkah kamu mahu aku menunjukkan
kepada kamu pintu kebaikan: Puasa adalah pelindung, sedekah memadam kesilapan
seperti air memadam api, dan seorang insan bersembahyang di penghujung malam.”
(HR. al-Tirmizi dan Ahmad)
Doa Malaikat Kepada Pemberi Sumbangan
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَا مِنْ يَوْمٍ
يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلاَّ مَلَكَانِ يَنْزِلاَنِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا
اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا وَيَقُولُ الآخَرُ اللَّهُمَّ أَعْطِ
مُمْسِكًا تَلَفًا
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Pada setiap waktu
pagi, dua malaikat akan turun kepada seorang hamba lalu salah satu darinya
berkata: “Ya Allah! Berikanlah orang yang mengeluarkan nafqah suatu gantian.”
Dan berkata yang lain: “Ya Allah! Berilah kepada orang yang menahan diri dari
mengeluarkan nafqah akan kebinasaan.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Mengungkap
Kalimah Yang Mulia
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنْ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ
بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلاَ يُؤْذِي جَارَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ
بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ
وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَسْكُتْ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
“Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka janganlah ia
menyakiti jirannya, dan siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat
hendaklah ia memuliakan tetamunya, dan siapa yang beriman dengan Allah dan hari
akhirat hendaklah ia mengatakan perkara yang baik atau berdiam.”
(HR.
al-Bukhari dan Muslim)
Puasa Perisai Diri
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: الصِّيَامُ جُنَّةٌ وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ
فَلاَ يَرْفُثْ يَوْمَئِذٍ وَلاَ يَسْخَبْ فَإِنْ سَابَهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ
فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah
RA, Nabi SAW bersabda: “Puasa adalah pelindung dari neraka. Sekiranya seseorang
dari kamu sedang berpuasa pada suatu hari, maka janganlah bercakap kotor dan
janganlah menengking. Jika seseorang mencela atau ingin bergaduh dengannya,
katakanlah: “Sesungguhnya aku berpuasa.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Balasan Takut Kerana Allah
عَنْ
رَجُلٍ أَهْلِ الْبَادِيَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّكَ لَنْ تَدَعَ شَيْئًا اتِّقَاءَ اللَّهِ عَزَّ
وَجَلَّ إِلاَّ أَعْطَاكَ اللَّهُ خَيْرًا مِنْهُ
Ertinya:
“Dari seorang
lelaki Badawi RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya engkau tidak akan
meninggalkan sesuatu kerana takutkan Allah ‘Azzawajalla melainkan Allah
memberikan suatu yang lebih baik dari itu.”
(HR. Ahmad)
Jalan Syurga Dan Neraka
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: حُفَّتْ الْجَنَّةُ
بِالْمَكَارِهِ وَحُفَّتْ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ
Ertinya:
“Dari
Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Jalan ke syurga dibentangi dengan perkara
yang tidak disukai manakala jalan ke neraka dibentangi dengan syahwat.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Keterangan:
“Syahwat”: Syahwat yang diharamkan
seperti arak, zina, melihat wanita ajnabi, mengumpat, melakukan suatu yang
melalaikan dan sebagainya. Tidak termasuk di dalam hadis ini syahwat yang
diharuskan, tetapi makruh membanyakkannya kerana dikhuatiri boleh membawa
kepada suatu yang haram, mengeraskan hati, atau meninggalkan ketaatan dan
sebagainya.
(Tuhfah al-Ahwazi)
Penilaian Allah Terhadap HambaNya
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لاَ يَنْظُرُ إِلَى أَجْسَادِكُمْ وَلاَ إِلَى
صُوَرِكُمْ وَلَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah
RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada jasad atau rupa
bentuk kamu tetapi Allah melihat kepada hati-hati kamu.”
(HR. Muslim)
Kesan Wudhuk
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ أُمَّتِي يَأْتُوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غُرًّا
مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ فَمَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يُطِيلَ
غُرَّتَهُ فَلْيَفْعَلْ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah
RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya umat ku datang pada hari Qiamat dalam
keadaan bersinar-sinar dari kesan wudhuk. Sesiapa yang berupaya untuk
melebihkan basuhan wudhuknya, maka lakukanlah.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Amalan
Membawa Ke Syurga
عَنْ أَبِي
أُمَامَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ وَصَلُّوا خَمْسَكُمْ وَصُومُوا شَهْرَكُمْ وَأَدُّوا
زَكَاةَ أَمْوَالِكُمْ وَأَطِيعُوا ذَا أَمْرِكُمْ تَدْخُلُوا جَنَّةَ رَبِّكُمْ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah RA, Nabi SAW bersabda: “Bertaqwalah kepada
Tuhan kamu, tunaikanlah solat lima waktu kamu, berpuasalah pada bulan kamu
(Ramadhan), tunaikanlah zakat
harta kamu, dan taatilah orang yang mengendalikan urusan kamu; nescaya kamu
memasuki syurga Tuhan kamu.”
(HR.
al-Tirmizi)
Keterangan:
- Dikhususkan
amalan dengan perkataan “kamu” agar terdapat kesesuaian di antara perkataan
yang berkaitan dengan amalan dan perkataan yang berkaitan dengan balasan iaitu
“syurga Tuhan kamu”. Dan juga dapat dilangsungkan akad jual-beli antara hamba
dan Tuhannya, seperti firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah
membeli daripada orang mukmin akan diri mereka”.
- Al-Thibiy mengatakan: “Hikmah disandarkan dengan perkataan “kamu”
ialah:-
i) Memberi tahu bahawa amalan-amalan yang mempunyai kaifiyat yang tertentu
ini adalah di antara ciri-ciri khusus yang dimiliki oleh umat ini.
ii) Menggesa agar bersegera mematuhi perintah dengan perintah yang
diberikan.
iii) Mengingatkan bahawa di sebalik penambahan perkataan ini terdapat
penambahan ganjaran yang lebih tinggi dan sempurna iaitulah syurga. Perkataan
syurga pula disandarkan kepada sifat ketuhanan (rabb). Ia memberikan bayangan
maksud tentang kelebihan pemerhatian daripada Tuhan dengan memberi nikmat yang
berbeza dari umat-umat yang lain.
(Tuhfah al-Ahwazi)
Keikhlasan
Dalam Beragama
عَنْ تَمِيمٍ
الدَّارِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: الدِّينُ النَّصِيحَةُ قُلْنَا لِمَنْ قَالَ لِلَّهِ
وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ
Ertinya:
“Dari Tamim al-Dariy RA, Nabi SAW bersabda: “Agama Islam adalah
‘nasihat’. Kami berkata: “Terhadap siapa?” Baginda menjawab: “Terhadap Allah,
kitabNya, RasulNya, pemimpin-pemimpin dan kaum muslimin umumnya.”
(HR.
Muslim)
Keterangan:
- “Nasihat terhadap Allah”: Beriman
kepada Allah, sifat-sifatNya dan menyucikanNya dari sebarang kekurangan.
Melakukan ketaatan dan menjauhkan maksiat.
- “Nasihat terhadap kitabNya”: Mengimani
bahawa ia adalah kalam Allah yang diturunkan, menghormati kedudukannya yang
tinggi, membacanya dengan betul dan tidak melanggar batasannya.
- “Nasihat terhadap Rasulullah”:
Mempercayai risalahnya, beriman kepada segala apa yang dibawanya, mentaati,
membela, menghidupkan sunnah, memerangi musuhnya dan menolong orang yang
menyokongnya.
- “Nasihat terhadap pemimpin”: Membantu
dan mentaati pemerintah di atas dasar kebenaran, mengingatkan mereka dengan
baik terhadap perkara yang diabaikan, tidak memberontak, dan menjinakkan hati
manusia agar mentaati mereka.
(Syarah
Sahih Muslim)
Balasan Menyampaikan Ilmu
عَنْ
أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ
وَالأَرَضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى
مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah
al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli
(penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus
(meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang
yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”
(HR. al-Tirmizi)
Tanda Kemanisan Iman
عَنْ أَنَسٍ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ
حَلاَوَةَ الإِيمَانِ: مَنْ كَانَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا
سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ وَأَنْ
يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّهُ مِنْهُ كَمَا
يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ
Ertinya:
“Dari
Anas bin Malik RA, bersabda Rasulullah SAW: “Tiga perkara apabila terdapat pada
diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Siapa yang cintanya kepada Allah dan
Rasul lebih dari cintanya kepada yang lain; siapa yang cintanya kepada orang
lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia
membenci kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (dari
kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan ke dalam api.”
(HR. Muslim)
\
Merasai Kemanisan Iman
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُمَا عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ذَاقَ طَعْمَ
الإِيمَانِ مَنْ رَضِيَ بِاللَّهِ رَبًّا وَبِالإِسْلاَمِ دِينًا وَبِمُحَمَّدٍ
رَسُولاً
Ertinya:
“Dari Ibn ‘Abbas
RA, Nabi SAW bersabda: “Dapat merasai kemanisan iman, orang yang meredhai Allah
sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, dan Muhammad sebagai rasul.”
(HR. Muslim)
Keterangan:
Meredhai sesuatu bermaksud: Bersetuju
dan memadai dengannya serta tidak mencari suatu yang lain. Maksudnya ia tidak
berkehendak selain kepada Allah SWT, tidak mempedulikan selain jalan Islam, dan
tidak menuruti selain apa yang selari dengan syariat Muhammad SAW.
(Tuhfah al- Ahwazi)
Manusia Terbaik
عَنْ
عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ
Ertinya:
“Dari
‘Uthman bin ‘Affan RA, Nabi SAW bersabda: “Orang yang terbaik dari kalangan
kamu ialah orang belajar al-Quran dan mengajarnya.”
(HR. al-Bukhari)
Al-Quran Pemberi Syafaat
عَنْ
أَبِيْ أُمَامَةَ الْبَاهِلِيُّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَـنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ:
اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا
لأَصْحَابِهِ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah
al-Bahiliy Ra, Nabi SAW bersabda: “Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan
datang pada hari Qiamat memberi syafaat kepada golongannya.”
(HR. Muslim)
Ahli Allah
عَنْ
أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ أَهْلِينَ مِنْ
النَّاسِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ قَالَ هُمْ أَهْلُ الْقُرْآنِ
أَهْلُ اللَّهِ وَخَاصَّتُهُ
Ertinya:
“Dari Anas bin
Malik RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah mempunyai ‘ahli’ dari kalangan
manusia. Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah! Siapakah mereka itu?” Baginda
berkata: “Merekalah ahli al-Quran iaitu ‘ahli’ Allah dan golongan pilihanNya.”
(HR. Ibn Majah)
Keterangan:
- “Ahli al-Quran”: Golongan yang
menghafal al-Quran, banyak membaca al-Quran dan beramal dengannya.
- “Ahli Allah”: Para wali Allah
dan golongan yang mendapat pilihan yang istimewa daripada Allah.
(Syarah Sunan Ibn majah)
Doa Adalah Ibadah
عَنْ
النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ
Ertinya:
“Dari
al-Nu‘man bin Bashir RA, Nabi SAW bersabda: “Doa adalah ibadat.”
(HR. Abu Daud dan
al-Tirmizi)
Dosa
Penghalang Rezeki
عَنْ ثَوْبَانَ
رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
إِنَّ الرَّجُلَ لَيُحْرَمُ الرِّزْقَ بِالذَّنْبِ يُصِيبُهُ
Ertinya:
Tiada ulasan:
Ulasan baru tidak dibenarkan.