Apakah sembahyang yang kita lakukan sejak baligh sehingga ke
hari ini diterima Allah? Pernahkan kita menganalisa, sejauh manakah kita
khusyuk di dalam sembahyang, kerana khusyuk merupakan salah satu syarat untuk
sembahyang itu diterima Allah.
Bagi orang-orang yang soleh dan solehah, mereka sangat
mengambil berat tentang sembahyang. Sekiranya pekerjaan seharian terganggu,
atau tiada kelancaran semasa bekerja, perkara pertama yang dilakukan ialah
memeriksa semula sejauh mana khusyuknya mereka dalam sembahyang. Ini adalah
kerana sembahyang merupakan hubungan manusia dengan Allah.
Sekiranya hubungan dengan Allah pun tidak selesai, dengan
manusia tentunya lebih susah lagi. Seterusnya, ketaatan kepada pemimpin tidak
akan berlaku sekiranya tiada ketaatan kepada Tuhan. Sembahyang perlu dinilai
dari segi berjemaah atau tidak, tepat pada waktunya ataupun tidak, khusyuk atau
tidak dan kelurusan saf di dalam sembahyang. Untuk menilai sembahyang kita,
mari kita bersama-sama meneliti peringkat-peringkat sembahyang berikut. Dalam
golongan manakah kita dikategorikan.
Sembahyang Orang Jahil
Sembahyang seseorang yang tidak faham tentang rukun
sembahyang, syarat wajib sembahyang, syarat sah sembahyang, persoalan suci dari
hadas kecil dan hadas besar dan sebagainya. Sekalipun sembahyang itu kemas,
tepat pada waktunya dan berjemaah, tetap tertolak kerana dilakukan tanpa ada
ilmu.
Sembahyang Orang Lalai
Pada zahirnya adalah lengkap. Ini kerana sebelum sembahyang
itu dikerjakan, ilmu mengenainya sudah dipelajari. Bacaan dalam sembahyang
dijaga betul. Tapi fikiran orang orang yang bersembahyang itu melayang,
memikirkan perkara lain, tidak menghayati sembahyangnya. Sedangkan khusyuk
dalam sembahyang merangkumi khusyuk, akal, hati dan perbuatan. Golongan inilah
yang dikatakan lalai di dalam sembahyang sepertimana firman Allah: "Sebab
itu, celakalah bagi orang-orang yang bersembahyang dan mereka lalai dari
sembahyangnya."
Surah Al-Ma'un, Ayat 3 dan 4. Mereka ini akan Allah masukkan
ke dalam Neraka Wail.
Sembahyang Kerana Selain Allah
Sembahyang yang dilakukan kerana adat dan budaya. Mungkin
seseorang itu lahir dalam suasana Islam. Sejak kecil dia melihat orang
sekelilingnya sembahyang, lantas dia pun sembahyang. Ini bermakna sembahyangnya
bukan kerana syariat tapi kerana takut dimarahi ibu bapa, takut tersisih dan
sebagainya. Sembahyang bagi golongan ini juga tertolak.
Sembahyang Peringkat Mujahadah
Golongan yang sembahyangnya diperingkat ini pula, mereka
memiliki ilmu tentang sembahyang dan berusaha menghayati sembahyangnya. Mereka
ada kesungguhan tetapi jiwa tidak hidup. akal sudah berperanan, tetapi hati
belum dapat dibawa bersama di dalam sembahyangnya. Bahkan di dalam sembahyang,
mereka bermujahadah untuk mendapatkan rasa khusyuk. Allah sayang pada orang
yang bermujahadah. Allah menerima sembahyang golongan ini setakat yang mereka
khusyuk sahaja. Walau bagaimanapun, mereka masih belum tentu selamat.
Terpulanglah kepada Allah menentukannya. Kalau dengan rahmat Allah, Dia hendak
mengampunkan dosa hambaNya, Dia ampunkan. Kalau Dia hendak siksa pun, itu
adalah hakNya sebagai Tuhan.
Sembahyang Orang Soleh
Diperingkat sembahyang ini, akal fikiran sudah boleh
ditumpukan supaya khusyuk kepada Tuhan di dalam sembahyangnya tetapi jiwa dan
hati belum sepenuhnya dikawal. Akal sudah boleh disibukkan dengan mengingatkan
makna-makna bacaan dan pergerakan sembahyang. Golongan ini sudah tidak lalai
dalam sembahyang. Untuk sembahyang kita diterima, kita sekurang-kurangnya
berada diperingkat ini. Ia peringkat paling minimum.
Sembahyang Para Wali
Di peringkat sembahyang para wali, akal, hati dan fizikal
telah dapat dikawal. Golongan ini sudah dapat menghayati sembahyang. Apabila
menyebut Alhamdulillah, hati terasa bersyukur dan akal memahaminya. Bila
berdiri tegak, dia dapat merasakan bahawa dirinya sedang menghadap Tuhan. Bila
bertasbih, terasa dirinya kerdil dan hina di hadapan Tuhan yang Maha Agung.
Bila berdoa, hati sentiasa rasa mengharap. Sembahyang beginilah yang melahirkan
rasa kehambaan. Bahkan dapat merasakan kelazatan di dalam sembahyang.
Sembahyang Para Nabi-nabi dan
Rasul-rasul
Golongan ini terlalu khusyuk sembahyangnya, dengan lain
perkataan 'fana' dengan Allah. Roh mereka sampai ke alam yang tinggi.
Sifat-sifat Allah dihayati sungguh-sungguh. Bahkan mereka boleh sampai ke alam
malakut.
Begitulah di antara beberapa peringkat sembahyang yang boleh
kita kategorikan. Sembahyang yang dapat dihayati sungguh-sungguh akan dapat
memberikan kesan kepada orang yang melakukannya. Sebaliknya rugilah mereka yang
lalai di dalam sembahyang. Sembahyang mereka seperti patuk ayam yang tidak tahu
makna apa-apa tentang sembahyangnya.