SIAPAKAH INSAN?
Insan adalah makhluk yang diciptakan dengan beberapa
persediaan keupayaan untuk hidup seperti keupayaannya untuk berdiri tegak dan
bergerak, bertubuh badan sempurna dan berakal, berakhlak mulia dan daya
berbahasa yang mudah difahami. Insan adalah makhluk ciptaan Allah SWT. Ia
berasal daripada tanah hitam yang kemudian melahirkan generasi demi generasi
silih berganti melalui pancutan air yang hina (mani). Firman Allah yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari
tanah liat kering (yang berasal) daripada lumpur hitam yang diberi bentuk.”
(Al-Hijr: 26)
Dan Firman-Nya yang bermaksud:
“Kemudian Dia menjadikan keturunannya daripada sari pati air
yang hina (mani).” (As-Sajadah: 8)
INSAN PERTAMA
Menyorot sejarah kejadian manusia pertama di muka bumi iaitu
Adam AS dan isterinya, Hawa, Allah SWT telah memberitakan melalui wahyu-Nya
serta membentuk kefahaman manusia mengenai asas yang menjadi teras kejadian
itu.
Antara persediaan atau kemampuan asas yang menjadi teras
dalam penciptaan manusia ialah:
Mengenal hakikat diri sendiri dalam rangka pembersihan
berubudiyah kepada Allah SWT.
Hakikat keilmuan yang memelihara martabat insan sebagai
hamba di hadapan Allah SWT.
Menghadapi setiap pergolakan dan pertarungan dengan mencapai
kemenangan.
Tugas dan amanah besar bagi pengurusan alam sejagat selaku
khalifatullah (khalifah Allah).
Menjuruskan seluruh kemudahan yang disediakan di langit dan
di bumi ke arah mardhotillah sebagai satu tanggungjawab yang wajib
disempurnakan.
Ini dapat difahami berdasarkan ayat al-Quran, yang antaranya
bermaksud:
“... padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha
Esa, tiada Tuhan selain Dia. Maha Suci Allah daripada apa yang mereka
sekutukan.” (At-Taubah: 31)
“Dan Dia menundukkan untukmu apa yang ada di langit dan apa
yang di bumi semuanya (sebagai rahmat) daripada-Nya.” (Al-Jatsiyah: 13)
Dalam ayat 30 hingga 37 surah al-Jatsiyah juga Allah
menjelaskan tentang asas yang menjadi teras keupayaan perhambaan manusia
berhubung amanah khalifah Allah SWT, hakikat keilmuan sebagai prasyarat memikul
tanggungjawab, pertarungan perjuangan antara yang hak dengan yang batil, jalan
penyelesaian hakiki bagi setiap kesilapan, kelemahan dan kelalaian adalah
dengan kembali kepada Allah SWT untuk memampukan insan terus berada dalam
perjuangan bagi menyempurnakan amanah yang ditaklifkan.
Asas-asas inilah yang membawa manusia ke arah kesempurnaan
perjuangan hidup sepanjang umur dunia yang tidak pernah melanggar batas
sunnatullah. Selagi ada manusia, semua sumber alam dapat terus dimanfaatkan
seadil-adilnya. Penerusan usaha penguasaan ilmu akan berkembang menuju sasaran
terakhir bagi mengenal si pemberinya yang bersifat Maha Mengetahui dan sentiasa
Maha Berilmu. Syakhsiah insan terpelihara dan terus meningkat selaras dengan
teras yang dibekalkan oleh Allah SWT. Manusia semakin bersedia menghadapi
pertarungan dan persaingan yang mematangkan dalam rangka menyempurnakan tugas
khalifatullah di bumi, memakmurkan hidup insan di bawah lindungan rahmat Allah
SWT serta melaksanakan pembangunan bagi mencapai matlamat keredaan-Nya di dunia
dan di akhirat kelak.
INSAN BERKUALITI
Asas-asas utama inilah yang menjadi teras bagi mengawal
kualiti insan yang sebenarnya. Kualiti yang dimaksudkan bukan kualiti dari segi
luaran yang masih boleh dibayar dengan kebendaan. Sebaliknya insan berkualiti
ialah manusia yang jelas ubudiyahnya hanya kepada Allah SWT. Bukan manusia
anggun dan canggih dari segi teknologi semata-mata, sebaliknya mempunyai
hubungan yang mantap dan erat dengan Allah SWT melalui ubudiyah yang menyeluruh
sebagai natijah daripada kefahaman yang sahih lagi mendalamkan yang dibina di
atas asas tauhid, La ilaha illallah.
INSAN BERKEYAKINAN
Itulah kefahaman yang seharusnya dimiliki setiap manusia dan
itulah kefahaman yang sewajarnya dimiliki setiap muslim serta muslimah.
Kefahaman itu dijelaskan dengan nyata oleh penciptanya sendiri melalui
wahyu-Nya yang kemudian disampaikan oleh Rasul-Nya, Muhammad SAW. Kefahaman
itulah juga yang dipraktikkan dalam kehidupan Rasulullah SAW sendiri dan
generasi awal pimpinannya.
Kefahaman itulah yang membentuk keyakinan insan sebagai
hamba Allah SWT dan kemampuannya untuk melihat lebih jauh dengan wawasan yang
melintasi alam nyata yang sangat singkat umurnya, bukan keyakinan yang dibina
di atas asas maklumat, andaian atau kajian berkala yang selalu berubah mengikut
matlamat manusia yang pelbagai yang tidak dipimpin oleh ajaran Allah SWT.
INSAN TERPUJI DAN INSAN TERKEJI
Insan tidak akan sesat dalam kehidupan dan perjuangannya
selagi perhambaannya kepada Allah SWT berpaksikan aqidah yang benar. Ia tidak
akan bersifat angkuh selagi ilmunya menambahkan ketaqwaannya dan tidak akan
bersikap zalim selagi hawa nafsu tidak memerintah dirinya. Ia tidak akan
merosakkan alam selagi ia memikul amanah khalifatullah di bumi. Bahkan ia
sentiasa dalam keadaan terpuji.
Sebagai kurnian-Nya, Allah SWT memanggilnya sebagai orang
terbaik, manusia yang benar, orang yang mendapat kemenangan dan keredaan-Nya,
orang yang bertaqwa dan pelbagai gelaran lagi yang layak untuk orang-orang yang
terpuji. Banyak ayat Allah dalam konteks ini. Antaranya yang bermaksud:
“Dan mereka yang beriman kepada kitab (al-Quran) yang telah
diturunkan dan kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin
adanya (kebangkitan) akhirat. Mereka itulah orang-orang yang tetap mendapat
petunjuk daripada Tuhannya dan mereka orang-orang yang beruntung.” (Al-Baqarah:
4-5)
Pada akhir ayat itu terdapat perkataan 'orang-orang yang
beruntung’ yang bermaksud pujian Allah ke atas mereka.
“Hai orang-orang yang beriman, ruku’lah, sujudlah, sembahlah
Tuhanmu dan berbuatlah kebajikan supaya mendapat kemenangan.” (Al-Haj: 77)
“Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mukmin
bahawa sesungguhnya bagi mereka kurnia yang besar daripada Allah.” (Al-Ahzab:
47)
Begitu juga sebaliknya, tidak kurang pula insan yang
mendapat celaan Allah SWT. Mereka disebut sebagai orang yang rugi, ingkar,
berdosa, melampau dan berbagai-bagai celaan lain yang layak bagi golongan insan
yang berbuat keji. Banyak ayat al-Quran yang menyatakan perkara ini. Antaranya
firman Allah yang bermaksud:
“Maka siapakah yang lebih zalim daripada orang yang membuat
dusta terhadap Allah dan mendustakan kebenaran ketika datang kepadanya?
Bukankah di neraka jahanam tersedia tempat tinggal bagi orang-orang yang
kafir.” (Az-Zumar: 32)
“Barang siapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah,
maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya.” (An-Nisa’: 116)
INSAN BERAQIDAH
Dakwaan bahawa ada manusia berkecuali daripada sesuatu
aqidah adalah tidak benar. Malah dakwaan itu berlawanan dengan realiti
sepanjang sejarah kewujudan manusia sendiri. Sejarah manusia telah
mempersaksikan, biarpun mereka hidup pada zaman bila sekalipun, di benua mana
dan dalam apa juga suasana, mereka tidak dapat lari daripada beraqidah.
Perbezaannya cuma sama ada aqidah mereka adalah aqidah yang hak atau aqidah
yang batil. Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Sesungguhnya Kami mengutus kamu dengan membawa kebenaran
sebagai pembawa berita gembira dan pemberi ingatan. Dan tidak ada satu umat pun
melainkan telah ada padanya seorang pemberi ingatan.” (Surah Fatir: 24)
Maksud perkataan ‘nazir’ dalam ayat itu ialah seorang nabi,
rasul atau alim yang mewarisi amanah para nabi dengan memperingatkan ummah
tentang keburukan atau akibat yang menimpa mereka yang kufur kepada Allah SWT,
kufur dengan kitab-kitab-Nya, kufur dengan rasul-Nya dan kufur dengan
syariat-Nya; memperingatkan ummah mengenai kebinasaan bagi mereka yang
melakukan syirik dan maksiat terhadap Rab serta rasul-Nya serta penyelewengan,
kezaliman, keburukan dan kefasadan yang dilakukan.
APAKAH MAKSUD AQIDAH?
Aqidah ialah perkara-perkara besar yang dapat diterima oleh
akal, pendengaran dan fitrah manusia, yang diyakini oleh sanubari insan
sepenuhnya, dirinya menjadi tenteram dan tenang dengannya serta tiada keraguan
terhadapnya.
Misalnya, kepercayaan yang teguh terhadap kewujudan
penciptanya, ilmu dan kekuasaan-Nya ke atas manusia, bertemu dengan-Nya sesudah
kematian, balasan-Nya atas setiap usaha yang dipilih oleh insan, bukan balasan
atau ganjaran ke atas amalan yang dilakukan dengan terpaksa.
Insan beraqidah mempunyai keyakinan yang teguh. Keteguhan
keyakinan itu tercerna menerusi ketaatannya kepada setiap perintah Allah sama
ada yang berbentuk suruhan mahupun larangan. Ketaatannya ialah ketaatan yang
tidak berbelah bagi untuk melakukan setiap suruhan serta meninggalkan segala
larangan sama ada yang disampaikan oleh Allah menerusi kitab-Nya atau
Rasul-Nya. Ketaatan yang sebenar akan membersihkan diri, menyuburkan perasaan
dan menjernih rasa hati, membuahkan tingkah laku yang sempurna serta mengatur
kehidupan yang harmoni.
Insan beraqidah yakin Allah SWT Maha Kaya, tidak berhajat
kepada sesuatu pun daripada makhluk, sebaliknya insan itu sendiri yang terlalu
berhajat dan bergantung kepada-Nya dalam semua hal dan keadaan. Bahkan setiap
tarikan dan hembusan nafasnya juga memerlukan pertolongan Allah. Begitu juga
bagi setiap harapan, keinginan, tawakkal dan rasa tenteramnya adalah kurniaan
Allah. Semuanya memerlukan rahmat daripada Allah.
Dengan itu, terbukti bahawa Dialah Tuan yang tiada lagi
ketuanan selain Dia. Dialah sembahan yang sebenarnya dan Dialah Rab. Tidak
boleh sama sekali bagi insan beri’tiqad selain daripada-Nya sebagai Allahu
Wahidul Qahhar.