Cara Mendidik Hati (sambungan kpd Racun Dalam Jiwa)
Hati mesti dididik agar ia menjadi bersih atau baik.
Kerana membersihkan hati adalah wajib. Bila ia bersih, akan membersihkan
seluruh kehidupan lahirnya. Di antara cara-cara mendidik hati ialah:
Pertama:
Ada ilmu tentang hati atau roh. Tujuannya untuk mengenal
sifat-sifat hati yang positif dan yang negatif. Kalau tidak ada ilmu
tentangnya, sifat-sifat mazmumah tidak akan dapat dikesan. Apalagi untuk
ditumpaskan. Begitu juga dengan sifat-sifat mahmudahnya tidak akan dapat
dikesan untuk disuburkan.
Kedua:
Perlu latihan-latihan praktikal melalui:
1. Mujahadatunnafsi
2. Istiqamah
3. Tafakur
4. Bergaul dengan orang yang baik-baik
5. Pimpinan mursyid
A. MUJAHADATUNNAFSI
Mujahadatun nafsi itu, di antara caranya ialah dengan
menempuh tiga peringkat iaitu:
1.Takhalli -
mengosongkan, membuang atau menyucikan daripada sifat-sifat yang keji.
2.Tahalli - mengisi atau menghiasi dengan sifat-sifat
terpuji.
3.Tajalli - terasa kebesaran dan kehebatan Allah atau
sentiasa rasa bertuhan.
Pada ketiga-tiga peringkat ini hendaklah dilakukan dengan
mengadakan latihan yang dinamakan riadatunnafsi( ). Yakni latihan melawan atau
memerangi semua kehendak-kehendak hati yang jahat, yang didorong oleh hawa
nafsu. Cara memeranginya ialah melalui latihan-latihan menolak kemahuan jahat
yang ditimbulkan oleh nafsu. Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:
1. TAKHALLI
Di peringkat takhalli, kita mesti melawan dan membuang
dengan memaksa terus-menerus semua kehendak-kehendak nafsu yang rendah (jahat)
dan dilarang oleh Allah. Selagi kita tidak memaksa diri untuk membenci,
memusuhi dan membuangnya jauh-jauh secara terus-menerus dari diri kita, selagi
itulah nafsu jahat akan sentiasa menguasai dan memperhambakan kita.
Kerana kejahatannya itu, telah ramai manusia yang ditipu
dan diperdayakan untuk tunduk dan bertuhankan hawa nafsu. Ini ada diceritakan
oleh Allah dengan firman-Nya:
Maksudnya: “Apakah engkau tidak perhatikan orang-orang
yang mengambil hawa nafsu menjadi Tuhan, lalu dia dibiarkan sesat oleh Allah
berdasarkan ilmu-Nya.” (Al Jasiyah: 23)
Apabila nafsu jahat itu dibiarkan menguasai hati, iman
tidak akan ada tempatnya. Bila iman tidak ada, manusia bukan lagi menyembah
Allah, Tuhan yang sebenarnya tetapi dia akan menyembah hawa nafsu. Oleh itu
usaha melawan hawa nafsu janganlah dipermudah-mudah dan dianggap ringan. Ia
adalah satu jihad yang besar. Ingatlah sabda Rasulullah SAW pada Sahabat-
Sahabat ketika baginda berangkat pulang dari satu medan peperangan:
Maksudnya: “Kita baru balik dari satu peperangan yang
kecil untuk memasuki peperangan yang besar.” Bila para Sahabat bertanya:
“Peperangan apakah itu?” Baginda berkata: “Peperangan melawan nafsu.” (Riwayat
Al Baihaqi)
Melawan hawa nafsu sangatlah susah. Barangkali kalau
nafsu itu ada di luar jasad kita dan boleh pula dipegang, senanglah kita picit
dan membunuhnya sampai mati. Tetapi nafsu kita itu ada dalam diri kita,
mengalir bersama aliran darah, menguasai seluruh tubuh kita. Bahkan ia menjadi
sebahagian daripada jasad kita iaitu tubuh yang halus (jismul-latif). Kerana
itu, tanpa kesedaran, kemahuan dan paksaan yang sungguh-sungguh, kita pasti
dikalahkannya, kemudian ia peralatkan semahu-mahunya.
Hampir semua dari kita ada sifat ego atau sombong ini.
Untuk membuangnya, amat susah sekali. Imam Ghazali ada berkata bahawa sifat ego
itu hampir-hampir mustahil dapat dibuang semuanya dari jiwa manusia. Ada ulama
sufi berkata, setelah melakukan latihan melawan hawa nafsu, sifat mazmumah yang
paling akhir sekali keluar dari dirinya ialah kibir, sombong atau ego.
Bagaimanapun kita perlu berusaha untuk mengurangkannya.
Kita mesti cuba merendah diri dengan memaksa hati untuk merasa dan mengakui
kelemahan dan kekurangan kita sebagai manusia biasa.
Dalam perselisihan pendapat atau pergaduhan kita dengan
orang lain misalnya, cuba rasakan kesilapan itu di pihak kita. Atau paling
tidak, akuilah bahawa kita juga turut bersalah. Bukankah ada pepatah
mengatakan, “Bertepuk sebelah tangan masakan berbunyi.”
Kalau kita mampu dan berani mengakui kesalahan, akan
mampu pulalah kita meminta maaf. Hanya dengan meminta maaf sahaja dosa kita
sesama manusia akan terhapus. Oleh itu perlu sangatlah kita melatih diri untuk
melawan sifat sombong atau takabur itu.
Latihan yang lebih berkesan lagi ialah kita biasakan diri
tinggal bersama dengan orang-orang yang dipandang rendah oleh masyarakat.
Orang-orang susah, peminta sedekah, orang cacat dan siapa sahaja yang setaraf,
kita dampingi dan gauli. Duduk, bercakap-cakap, minum dan tidur baring bersama
mereka hingga kita rasa sama seperti mereka. Waktu itu jiwa ego kita akan
berasa kesal, terhina dan terseksa sekali kerana kita merasakan orang lain
semua mengejek dan merendah-rendahkan kita. Biarkan. Bisikkan di hati, “Memang
awak ini asalnya miskin dan hina. Berasal dari tanah dan akan menjadi tanah.
Datang ke dunia dulu tanpa seurat benang dan sesen wang.”
Kalaulah amalan ini dibiasakan, insya-Allah sifat ego itu
sedikit demi sedikit akan dapat kita buang dari hati kita. Alah bisa tegal
biasa dan yakinlah ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya. Dan ingatlah
selalu firman Allah:
Maksudnya: “Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari
manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan
angkuh. Sesungguhnya Allah tidak suka seseorang yang sombong lagi membangga
diri.” (Luqman: 18)
Janganlah kita berjalan di muka bumi dengan sombong
kerana kekayaan kita. Kekuatan kita tentu tidak dapat membelah bumi dan
ketinggian kita tetap tidak dapat menyamai bukit. Imam Syafie pernah berkata,
“Tidak akan mulia orang yang mengangkat diri dan tidak akan hina orang yang
merendah diri.”
Sifat berkasih sayang sesama manusia adalah sifat terpuji
yang dituntut oleh Allah. Ia adalah lawan pada sifat sombong, hasad dengki dan
berdendam sesama manusia. Untuk mendapat- kannya, kita kena melakukan latihan.
Untuk menyayangi orang yang kita sayang itu mudah. Itu bukan latihan namanya.
Untuk sayang ayah dan ibu kita, ia tidak perlukan latihan. Memang fitrah semula
jadi kita sayang kepada ibu dan ayah. Tetapi yang memerlukan latihan ialah
untuk berbuat baik kepada orang yang tidak pernah berbuat baik kepada kita atau
berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat kepada kita.
Latihan ini sangat susah hendak dibuat kerana ia sangat
bertentangan dengan nafsu. Tetapi kita diminta juga untuk mengusahakannya.
Sebab itu Rasulullah ada bersabda:
Maksudnya: “Hendaklah buat baik kepada orang yang buat
jahat kepada kamu.”
Biasanya kita hanya boleh berbuat baik dengan orang yang
berbuat baik kepada kita sahaja. Kalau ada kawan yang menyinggung kita, kita
tidak sanggup berbuat baik kepadanya. Sebab itulah kita kena latih melawan
kemahuan jahat itu. Caranya, orang yang kita tidak suka itu, kita ajak makan
bersama, ajak berbual, ajak bermesra, ajak berjalan dan lain-lain lagi. Hal ini
memanglah boleh membuatkan hati susah sedikit. Tidak mungkin sekali dua kita
usahakan, kita terus mendapat hasilnya. Kita kena lakukan latihan ini sepanjang
masa. Bila ada peluang melakukannya, teruslah bertindak.
Sanggupkah kita membuat latihan seperti yang telah kita
sebutkan tadi? Kalau kita mampu berbuat, kitalah rijal. Kitalah wira kerana
sanggup memerangi nafsu. Ertinya sanggup memerangi diri sendiri. Namun ianya
bukan mudah. Amat susah. Tersiksa kita dibuatnya. Adakalanya hendak berbuat
baik kepada orang yang pernah berbuat baik kepada kita pun amat susah. Betapa
pula hendak berbuat baik kepada orang yang pernah berbuat jahat kepada kita.
Tentu lebih sulit lagi. Namun melalui latihan yang bersungguh-sungguh,
insya-Allah ianya akan dipermudahkan oleh Allah. Allah berfirman:
Maksudnya: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya
Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat
baik.” (Al Ankabut: 69)
Ada orang berpendapat sifat ego itu bagus, ia adalah
anugerah untuk menjadi sifat pelengkap seseorang. Maka gunakan pd tempatnya
dengan panduan akal dan ilmu. Sebagai penawar dan pengawal sifat ego..hadirkan
sifat rendah diri.
Oleh itu sahabat2 sekalian, jangan biarkan ego itu
bersendirian dan jangan digabungkan dengan sifat2 keji dalam diri. Tapi
gabungkan dengan sifat2 terpuji. Contohnya mempamerkan kebaikan dengan tidak
sombong, mempamerkan kemewahan dengan rendah diri, memberi pendapat secara
tegas di samping menghormati pendapat orang lain. Opps ada lagi...kalau nak
marah dengan muka manis dan kasih sayang.