Ketahuilah
kiranya saudaraku, perbuatan ini terlarang bagaimana dalam Hadith Turmudzi
Sumber
Busr B. Saiid bahawa Zaid B. Khaalid Al-Juhaniy pernah mengutus kepada Abu
Juhaim Abdullah Al-Anshaari mengenai sikap yang didengamya daripada Rasulullah
s.a.w. terhadap orang yang melintas di hadapan orang yang sedang sembahyang.
Maka Abu Juhaim berkata: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Seandainya orang
yang melintas di hadapan orang yang sembahyang itu mengetahui padah yang akan
menimpanya, tentulah lebih baik baginya dia berhenti 40.. .(hari? Bulan?
Tahun?) daripada dia melintasinya.
Kata Abu
Isa At-Turmudzi: Sumber-sumber lain ialah daripada Abu Saiid, Abu Hurairah,
Ibnu Umar dan Abdullah B. Amr. Imam Bukhari dan Muslim turut
mengeluarkannya dalam Shahiih keduanya.
Sungguhnya
diriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda (bermaksud): Seandainya
seseorang kamu berdiri seratus tahun adalah lebih baik baginya daripada dia
melintas di hadapan saudaranya yang sedang sembahyang.
Masalah:
Hukum melintas di hadapan orang yang sedang sembahyang.
Ya
saudaraku, Abu Isa At-Turmudzi berkata: Para ulamaa mengharamkan seseorang
melintas di hadapan seseorang yang sedang bersembahyang yang meletakkan sutrah,
sekalipun sembahyang orang itu tidak batal sebabnya.
Masalah:
Hukum berdiri hampir dengan sutrah.
Kata Imam
An-Nawawi: Dalam Mazhab Syafii jarak seseorang dengan sutrah itu janganlah jauh
melebihi tiga hasta; dan dalam jarak inilah seseorang dilarang melintas di
hadapannya.
Masalah:
Hukum melintas di hadapan orang yang bersembahyang tanpa sutrah.
Kata Imam
An-Nawawi dalam Syarah Muslim: Adalah makruh melintas dalam keadaan demikian;
demikian juga jika ada sutrah, tetapi letaknya jauh.
Masalah:
Hukum melintas orang yang sedang bersembahyang kerana hendak memenuhkan shaf pertama.
Kata Imam
An-Nawawi: Seandainya ada kekosongan di shaf pertama (yang kerap menjadi
rebutan orang ramai), maka bolehlah seseorang melintas orang yang sedang
bersembahyang di shaf kedua (atau lainnya P) dan masuk berdiri di tempat
tersebut disebabkan kealpaan orang-orang di belakang tidak memenuhkan tempat
yang perlu dipenuhkan.
Masalah:
Bagaimana kedudukan berdiri di hadapan sutrah?
Kata Imam
An-Nawawi: Sunat sutrah itu berada di sebelah kiri atau kanan; jangan membetuli
(di mana Nabi didapati mengadap ke hujung pelana unta ; sedang pada umumnya
dikehendaki mengadap kepada sutrah.)
Ulama'
membahaskan mengenai melintas hdpn org sembahyang dibawah tajuk sutrah dan
ulama' berbeza pendpt mengenai hukum sutrah ini. Dan al-Ahkam ada membuat
research mengenai bab sutrah ini. Hanya saja belum dikemaskini seta dibuat
kesimpulan sahaja. Saya rasa memadai kiranya saya berikan URL kajian tersebut.
Telitilah dan sekiranya ada kekeliruan kembali bertanya kpd kami. Namun, utk
memudahkan sdr, saya lampirkan pendpt syafi'iyyah mengenai sutrah ini sptmana
dinukilkan dalam bahrul madzi: lalu didepan orang sembahyang
KITAB
BAHRUL MADZI: BAB SEMBAHYANG DENGAN MENGADAKAN SUTRAH (Adangan) DI HADAPAN.
Ketahuilah
kiranya saudaraku, Syara’ menyuruh sesiapa yang hendak bersembahyang di tempat
yang mungkin dilalui orang (baik dalam masjid atau di luarnya) agar mengadakan
sutrah atau sesuatu adangan atau sekatan di hadapan berdasarkan Hadith
Turmudzi:
Sumber
Talhah katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apabila seseorang kamu meletakkan
di hadapannya (sutrah) seperti hujung pelana unta, maka hendaklah dia
bersembahyang;dan janganlah dia perduli sesiapa yang melalui di belakang pelana
itu.”
Kata Abu
Isa At-Turmudzi: Dalam bab ini terdapat Iagi Hadith surnber Abu Hurairah, Sahl
B.Abi Hathmah, Ibnu ‘Umar, Sibrah B. Ma’bad, Abu Juhaifah dan Aa’isyah. Imam
Muslim mengeluarkannya dalam kitab Shahiihnya.
Masalah:
Hukum sutrah di hadapan orang yang sembahyang.
Kata Imam
An-Nawawi dalam Syarah Muslim: Berdasarkan Hadith ini menunjukkan sunat
meletakkan sutrah di hadapan seseorang yang bersembahyang; sekurang-kurangnya
setinggi hujung pelana unta, iaitu dua pertiga hasta.
Masalah:
Bahan-bahan sutrah.
Kata Imam
An-Nawawi: Berupa sesuatu yang dapat didiri atau diletakkan di hadapan seseorang
yang bersembahyang seperti tongkat, kayu, kumpulan batu atau tanah (jika
sembahyang di atas tanah atau pasir —P), atau barangan;(jika tiada) boleh juga
tikar atau hamparan sembahyang; pun juga digariskan satu garisan (sebagai
langkah terakhir).
Masalah:
Apakah guna sutrah?
Kata Imam
An-Nawawi: Guna sutrah ialah untuk menghalangi pemandangan mata orang yang
bersembahyang agar selalu di tempat sujud dan untuk menghalangi orang dan
melintas di hadapan sutrah yang dapat mengganggu kekhusyukan sembahyang.
Masalah:
Apakah hukum garisan sutrah?
Kata Imam
An-Nawawi: Berdasarkan Hadith di atas, Al-Qaadhi ‘Iyaadh menolak garisan
sebagai sutrah. Manakala Imam Ahmad b. Hanbal menerimanya; sedang dia adalah
lemah. Menurut Al-Qaadhi ‘Iyaadh bahawa Imam Malik juga menolak garisan sebagai
sutrah.
Masalah:
Bagaimana bentuk garisan sutrah?
Kata Imam
An-Nawawi: Para ‘ulamaa’ mempunyai berbagai pendapat: garisan melengkung
sebagai mihrab, lurus ke kiblat, dan garisan dari kanan ke kiri.
Masalah:
Adakah sutrah imam terpakai serentak sebagai sutrah ma’mum?
Ya
saudaraku, kata Abu Isa At-Turmudzi: Ilmuwan mengira ma’mum tidak perlu lagi
membuat sutrah masing-masing bila imam telah membuat suatu sutrah di
hadapannya.
KITAB
BAHRUL: BAB LINTASAN TANPA SUTRAH TIDAK MEMBATALKAN SEMBAHYANG KECUALI LINTASAN
ANJING,KELEDAI DAN
Ketahuilah
kiranya saudaraku, para ulamaa’ Mujtahidin tidak sekata mengenai terbatalnya
sembahyang;
tetapi Hadith Turmudzi mengiranya terbatal:
Sumber
‘Abdullah B. Ash-Shaamit katanya : “Saya telah mendengar Abu Dzarr berkata:
“Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apabila seorang lelaki bersembahyang dan tiada di
hadapannya seperti hujung pelana unta atau seperti kayu tengah pelana unta
(sutrah), sembahyangnya diputuskan oleh anjing hitam (syaitan), perempuan dan
keledai.”
Kata Abu
Isa At-Turmudzi: Sumber-sumber lain ialah daripada Abu Sa’iid, Al-Hakam
Al-Ghifaari, Abu Hurairah dan Anas B.Maalik. Imam Muslim mengeluarkannya di
dalam Shahiihnya.
Masalah:
Adakah anjing dan perempuan yang melintas tanpa sutrah membatalkan sembahyang?
Kata Abu
Isa At-Turmudzi: Sebahagian Ilmuwan mengira terbatal sembahyang yang dilintasi
keledai, wanita dan anjing hitam. Manakala Imam An-Nawawi pula berkata:
Terdapat berbagai pendapat para ‘ulamaa’: Jumhuur Al‘Ulamaa’ kalangan
Salaf(Awal) dan Khalaf(Kemudian), Imam Abu Hanifi, Imam Maliki dan Imam Syafi’i
mengatakan tiada batal sebab dilintasi oleh tiga jenis tadi. Manakala Imam
Ahmad bin Hanbal mengatakan terbatal bila dilintasi anjing hitam; tetapi beliau
tidak pasti tentang terbatal sebab dua jenis lagi. Di kala Nabi s.a.w. sedang
sembahyang, didapati ‘Aa’isyah sedang tidur di hadapannya di arah kiblat;
sedangkan Nabi meneruskan sembahyangnya.
Masalah:
Ta’wilan tiada terbatal sembahyang tanpa sutrah yang dilintasi keledai, wanita
dan anjing hitam.
Kata Imam
An-Nawawi: Mereka mengatakan sembahyangnya itu tidaklah terbatal; cuma
terkurang pahalanya disebabkan hati terlalai sebabnya; manakala ada pula yang
mengirakan Hadith berkenaan telah dinasakh dengan Hadith lain yang bermaksud
“Sembahyang
itu tidaklah terbatal oleh lintasan sesuatu;”
dan
Hadith:
“Dan
hendaklah kamu menolak atau menangkisnya sekuasa kamu (terhadap siapa dan apa
yang melintas).”
Sebenarnya
untuk mengatakan sesebuah Hadith itu dinasakh (dihapus)kan adalah bukan mudah.
Dia perlu dikaji dengan teliti seluruh Hadith yang berkenaan serta sejarah atau
tarikh dan peristiwa dia dinasakhkan. (At-Tahaawi memandang Hadith sumber Abu
Dzarr dinasakhkan oleh Hadith sumber Aisyah —P).
------
Berikut
petikan feqhus sunnah:
V. HARAM
LEWAT DI MUKA ORANG YANG BERSEMBAHYANG:
Hadits-hadits
menyatakan haramnya berjalan di muka Seseorang yang bersembahyang sampai
tabirnya, dan perbuatan itu dianggap sebagai dosa besar.
Dan Busr
bin Said diriwayatkan:
“Bahwa
Zaid bin Khalid mengutusnya kepada Abu Juhaim guna menanyakan apa yang telah
didengarnya dari Rasuluilah s.a.w. mengenai lewat di muka orang yang sedang
bersembahyang. Ujar Abu Juhaim: “Rasuluiah s.a.w. bersabda: “Andaikata
seseorang itu mengetahui betapa besar dosa yang ditanggungnya karena lewat di
muka orang yang bersembahyang, niscaya ia akan lebih suka berdiri menunggunya
selama empatpuluh daripada lewat di mukanya itu.” (Riwayat Jama’ah).
Juga dan
Zaid bin Khalid bahwa Nabi s.a.w. bersabda:
“Seandainya
seseorang itu mengetahui betapa besar dosa yang akan dipikulnya karena berjalan
di muka orang yang sedang bersembahyang, niscaya Ia lebih suka berdiri
menunggunya sampai empatpuluh musim daripada lalu di mukanya.” (Riwayat Bazzar
dengan sanad yang sah).
Berkata
Ibnul Qayyim: “Menurut Ibnu Hibban dan lain-lain, hukum haram yang disebutkan
itu ialah bila orang yang bersembahyang itu menggunakan tabir. Maka kalau tidak
pakai tabir, tidaklah haram lewat di mukanya. Dalam hal ini Ibnu Hibban
mengambil alasan kepada sebuah hadits yang diriwayatkan dalam buku shahihnya
dari Al-Mutthalib bin Abi Wada’ah, katanya:
“Saya
melihat Nabi s.a.w. setelah selesai thawaf, berjalan melalui tempat thawaf,
kemudian bersembahyang dua raka’at, sedang di antara beliau dengan orang-orang
yang thawaf itu tidak ada tabir apapun.”
Selanjutnya
kata Ibnu Hibban: “Hadits ini jadi bukti tegas yang menyatakan bahwa lewat di
muka orang yang bersembahyang apabila tidak memakai tabir itu, hukumnya boleh.
Jadi terpikulnya dosa bagi orang yang lewat di muka orang yang bersembahyang
itu hanyalah bila menggunakan tabir, sedang jika tidak menggunakannya, maka
tidak mengapa.” Kemudian dijelaskannya pula: “Tenang bahwa shalat yang
dilakukan Nabi s.a.w. itu tidak memakai tabir yang membatasi diri beliau dengan
onang-onang yang sedang thawaf.” Keterangan itu disesuaikannya dengan hadits
Al-Mutthalib, katanya: “Saya lihat Nabi s.a.w. bersembahyang di dekat Rukun
Aswad, dan orang-orang lelaki serta perempuan berjalan di mukanya, sedang
antara mereka dengan beliau tidak ada sebuah tabirpun.”
Dalam
buku Raudlah dijelaskan bahwa apabila seseorang bersembahyang dan tidak memakai
tabir, atau sekalipun memakai tetapi menjauh dan tabirnya itu, maka menurut
pendapat yang terkuat orang itu tidak berhak menolak siapa saja yang lewat di
depannya, sebab ia tidak berhati-hati. Dan dalam hal ini tidaklah haram
berjalan di muka orang itu, hanya sebaiknya janganlah berbuat demikian.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan