Dari Nabi SAW, sabdanya: Janganlah kamu saling membenci,
dan janganlah kamu saling memutuskan silaturrahim, dan janganlah kamu saling
berdengkian (hasad), dan janganlah kamu saling membelakang (tidak berteguran),
jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. (H.R Bukhari dan
Muslim)
SYARAH AL HADIS:
Salah satu larangan keras baginda Rasul SAW dalam hadis
diatas ialah agar kita jangan saling berdengkian (hasad). Hasad adalah dosa
pertama diatas muka bumi kerana sifat buruk inilah yang mendorong Iblis enggan
sujud kepada Nabi Adam AS. Dan sifat tercela ini jugalah yang mendorong
terjadinya pembunuhan pertama diatas muka bumi antara Qabil dan Habil, dan yang
mendorong Abu Jahal enggan mengakui kerasulan Nabi Muhammad SAW.
MAKNA HASAD:
Jika seseorang mendapat nikmat, maka kita yang melihat
dan mengetahui keadaan itu akan berada diantara dua keadaan:
1. Jika kita benci dengan nikmat yang diperolehinya. Lalu
kita menginginkan agar nikmat tersebut luput (hilang) daripadanya, sama ada
agar nikmat itu berpindah kepada kita ataupun tidak. Inilah yang dinamakan
dengan hasad.
2. Jika kita tidak benci terhadap nikmat yang
diperolehinya dan tidak pula mengharapkan agar ia hilang daripadanya. Tetapi
sebagai manusia biasa kita menginginkan agar kita juga memiliki nikmat seumpama
itu. Inilah yang disebut dengan ghibtah yakni iri hati.
HUKUM HASAD:
Hukum hasad adalah haram yakni dosa, sedangkan ghibtah
pula adalah dibolehkan dan terpuji. Dan barangkali inilah yang dimaksudkan oleh
Nabi SAW.:
Ertinya: Tiada hasad (yang dibolehkan) kecuali pada dua
perkara, iaitu: terhadap seseorang yang Allah anugerahkan harta, lalu ia
gunakan harta tersebut pada jalan kebenaran, dan terhadap seseorang yang
dianugerahkan ilmu, lalu ia amalkan ilmu tersebut serta diajarkannya kepada
manusia lain. (H.R Bukhari dan Muslim).
SEBAB-SEBAB HASAD:
Sungguh banyak faktor yang menyebabkan seseorang bersifat
hasad (dengki), antaranya yang terpenting:
1. ‘Adaawah (permusuhan).
2. Takabbur (sombong).
3. Ta’azzuz (benci jika ada orang lain yang dapat
mengatasinya)
4. Bakhil (lokek).
5. Khubthun Nafsi (busuk hati).
6. Hubbul Jaah (gila kuasa).
BAHAYA HASAD:
Sifat hasad termasuk kedalam salah satu penyakit hati
yang terbesar. Hasad bukan saja dapat membinasakan dunia seseorang, tetapi juga
akhiratnya. Dan diantara bahayanya:
• Hasad merosak amalannya. Sabda Nabi SAW.
Sesungguhnya hasad memakan amal baik sebagaimana api
makan kayu api.
(H.R Ibnu Majah dinilai dha`if oleh al-Albani dalam
ad-Dha`ifah no:1902)
• Hasad dapat merosak akidahnya, kerana setiap nikmat
yang Allah swt kurniakan kepada seseorang adalah berdasarkan ketentuan taqdir
yang termaktub di dalam Luh Mahfuz sejak azali. Oleh itu jika kita benci
terhadap nikmat yang Allah anugerahkan kepada seseorang, itu bererti secara
tidak langsung kita benci dan tidak redha dengan Takdir Allah.
HASAD, GHIBTHAH, MUNAAFASAH.
Tiga istilah diatas hampir bersamaan maknanya. Tetapi
sebenarnya masing masing mempunyai makna tersendiri:
• HASAD (DENGKI):
Engkau suka jika hilang nikmat dari saudaramu seagama
tanpa sebab yang dibenarkan oleh syarat (agama). Hukumnya adalah haram.
• GHIBTHAH (IRI HATI ): Engkau menginginkan suatu nikmat
seperti nikmat yang diperolehi oleh saudaramu, tetapi engkau sendiri tidak pula
menginginkan agar nikmat tersebut hilang daripada saudaramu itu. Sikap ini
adalah terpuji (mahmudah).
• MUNAAFASAH (KOMPETISI): Engkau berusaha keras untuk
mencapai sesuatu sebagaimana yang telah dicapai oleh rakanmu seagama, atau
engkau bekerja keras kerana ingin mengatasi pencapaian saudaramu. Hanya saja
sikap ini hanya diperbolehkan dalam batas batas kemampuan manusia. Oleh sebab
itu kadang kadang kompetisi ini hukumnya wajib, iaitu jika berkompetisi
(berlumba-lumba) menjauhi perkara maksiat dan berlumba-lumba melakukan
perkara-perkara wajib. Kadang-kadang hukumnya hanya sunat, seperti
berlumba-lumba meninggalkan perkara-perkara makruh atau melakukan amalan sunat.
Dan kadang kadang hukumnya hanya mubah (boleh) iaitu seperti berlumba-lumba
dalam perkara mubah seperti dalam bidang pertanian, perindustrian,
penemuan-penemuan baru dan lain sebagainya.
CARA MENGUBATI HASAD:
Hasad adalah penyakit hati yang amat berbahaya.
Penyakit-penyakit hati tidak mungkin diubati melainkan dengan dua cara iaitu
ilmu dan amal.
ILMU: Ilmu yang berguna untuk mengubati penyakit hasad
ialah kesedaran atau pengetahuan kita tentang hakikat dibawah ini, bahawa:
• Hasad, dapat merosak agama dan dunia kita.
• Orang yang kita hasadkan sedikitpun tidak rosak agama
dan dunianya.
• Orang yang dihasadkan akan mendapat manfaat dari kita
kelak di akhirat kerana dia telah di zalimi.
• Hasad tidak dapat melenyapkan nikmat dari seseorang.
• Hasad dapat merosak akidah dan amal orang berkenaan.
• Orang yang hasad sebenarnya adalah musuh bagi dirinya
sendiri, dan sebaliknya menjadi kawan bagi musuhnya.
AMAL:
Adapun amal yang berguna untuk mengubati sifat hasad
ialah memaksa dirinya melakukan sesuatu yang bercanggah dengan kehendak hatinya
yang hasad itu. Oleh itu sekiranya timbul rasa benci dan dendam kepada orang
yang didengkinya, maka ketika itu hendaklah ia memuji dan ucapkan tahniah
kepadanya. Dan sekiranya timbul perasaan takabbur atau sombong atau ego kepada
orang yang didengkinya, maka ketika itu hendaklah ia bersikap tawaadhu’ (rendah
diri). Dan sekiranya timbul perasaan ingin menahan suatu pemberian kepadanya,
maka ketika itu tambahlah pemberian kepadanya melebihi daripada biasa.
Diriwayatkan bahawa Salafus Salih jika mereka mengetahui
ada orang yang dengki, mengumpat atau memfitnah mereka, maka mereka segera
kirimkan hadiah kepada orang tersebut sebagai tanda terima kasih diatas jasa
baik mereka itu.Semoga Allah memperbanyak orang hasad
kepadamu Ini adalah pepatah atau bidalan orang-orang Arab. Ungkapan ini sepintas
lalu seperti tidak baik kedengarannya kerana kandungannya seolah-olah kita
berdoa agar Allah menambah bilangan orang yang hasad kepadanya. Tetapi
sebenarnya kandungan ungkapan ini adalah baik kerana kita berdoa kepada Allah
agar ia menjadi orang yang baik. Mengapa demikian? Kerana hasad biasanya tidak
akan menimpa seseorang melainkan jika orang dihasadkan tersebut mendapat
ni’mat. Hasad biasanya menimpa seseorang kerana ketinggian pangkatnya dan
biasanya bukan kerana kerendahan pangkatnya atau kerana kekayaannya dan bukan
kerana kefakirannya atau kerana kepintarannya dan bukan kerana kebodohannya
atau kerana banyak pengikutnya bukan kerana sedikit pengikutnya atau kerana
kemajuannya dan bukan kerana kemerosotannya atau kerana keberaniannya bukan kerana
ketakutannya atau kerana kefasihannya dan bukan kerana kebebalannya atau kerana
kemuliaannya dan bukan kerana kerendahannya dan lain lain.
Dan ditinjau dari sudut lain pula, kelak orang yang
didengki di dunia ini akan mendapat banyak pulangan pahala di akhirat dari
orang-orang yang mendengkinya. Dan semakin banyak orang yang dengki kepadanya
adalah justeru lebih baik. Yang mustahak, marilah kita berusaha menegakkan
kebenaran diatas muka bumi ini. Kita mesti menentang segala bentuk kesyirikan,
khurafat dan bid’ah. Kita mesti tabah menghadapi kedengkian pihak pihak
tertentu yang barangkali merasakan dirugikan kerana ajaran yang kita bawa.
Sebenarnya kalaulah atas dasar kebenaran dari Allah dan Rasul-Nya yang kita
sebarkan akhirnya menimbulkan kedengkian orang, maka kita sepatutnya alu-alukan
kedengkian itu. Malahan semakin banyak jumlahnya adalah semakin baik supaya
besar pula pulangannya di akhirat nanti.
InysaAllah..