Dunia Yang Hina
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: أَلاَ إِنَّ الدُّنْيَا مَلْعُونَةٌ مَلْعُونٌ مَا فِيهَا إِلاَّ ذِكْرُ اللَّهِ
وَمَا وَالاَهُ وَعَالِمٌ أَوْ مُتَعَلِّمٌ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Bukankah
dunia itu dilaknati. Apa yang ada padanya dilaknati melainkan zikrullah dan apa
yang berkaitan dengannya; dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut
ilmu.”
(HR. al-Tirmizi)
Allah Menerima Taubat Setiap Masa
عَنْ
أَبِي مُوسَى الأَشْعَرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَبْسُطُ يَدَهُ بِاللَّيْلِ لِيَتُوبَ مُسِيءُ النَّهَارِ
وَيَبْسُطُ يَدَهُ بِالنَّهَارِ لِيَتُوبَ مُسِيءُ اللَّيْلِ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
مِنْ مَغْرِبِهَا
Ertinya:
“Dari Abi Musa al-‘Asyariy RA, Nabi SAW bersabda:
“Sesungguhnya Allah ‘Azzawajalla ‘menghulurkan tangannya’(bersedia menerima
taubat) pada waktu malam agar orang yang melakukan kejahatan pada waktu siang
bertaubat; dan Allah ‘menghulurkan tangannya’ (bersedia menerima taubat) pada
waktu siang agar orang yang melakukan kejahatan pada waktu malam bertaubat;
sehinggalah matahari terbit dari barat.”
(HR. Muslim)
Basahi Lidah Dengan Zikir
عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُسْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَجُلاً قَالَ يَا رَسُولَ
اللَّهِ إِنَّ شَرَائِعَ الإِسْلاَمِ قَدْ كَثُرَتْ عَلَيَّ فَأَخْبِرْنِي بِشَيْءٍ
أَتَشَبَّثُ بِهِ قَالَ: لاَ يَزَالُ لِسَانُكَ رَطْبًا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ
Ertinya:
“Dari ‘Abdullah bin Busr RA, seorang lelaki
bertanya: “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya syariat Islam terlalu banyak ke atas
ku, beritahulah kepada ku sesuatu yang dapat ku bergantung dengannya.” Lalu
Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah lidah kamu sentiasa dibasahi dengan zikir
kepada Allah.”
(HR. al-Tirmizi)
Pintu Kebaikan
عَنْ
مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: أَلاَ أَدُلُّكَ عَلَى أَبْوَابِ الْخَيْرِ الصَّوْمُ جُنَّةٌ وَالصَّدَقَةُ
تُطْفِئُ الْخَطِيئَةَ كَمَا تُطْفِئُ الْمَاءُ النَّارَ وَصَلاةُ الرَّجُلِ مِنْ جَوْفِ
اللَّيْلِ
Ertinya:
“Dari Mu‘az bin Jabal RA, Nabi SAW bersabda:
“Tidakkah kamu mahu aku menunjukkan kepada kamu pintu kebaikan: Puasa adalah
pelindung, sedekah memadam kesilapan seperti air memadam api, dan seorang insan
bersembahyang di penghujung malam.”
(HR. al-Tirmizi dan Ahmad)
Doa Malaikat Kepada Pemberi Sumbangan
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلاَّ مَلَكَانِ يَنْزِلاَنِ فَيَقُولُ
أَحَدُهُمَا اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا وَيَقُولُ الآخَرُ اللَّهُمَّ أَعْطِ
مُمْسِكًا تَلَفًا
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Pada
setiap waktu pagi, dua malaikat akan turun kepada seorang hamba lalu salah satu
darinya berkata: “Ya Allah! Berikanlah orang yang mengeluarkan nafqah suatu
gantian.” Dan berkata yang lain: “Ya Allah! Berilah kepada orang yang menahan
diri dari mengeluarkan nafqah akan kebinasaan.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Mengungkap Kalimah Yang Mulia
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلاَ يُؤْذِي جَارَهُ وَمَنْ
كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ وَمَنْ كَانَ
يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَسْكُتْ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
“Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka janganlah ia
menyakiti jirannya, dan siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat
hendaklah ia memuliakan tetamunya, dan siapa yang beriman dengan Allah dan hari
akhirat hendaklah ia mengatakan perkara yang baik atau berdiam.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Puasa Perisai Diri
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: الصِّيَامُ جُنَّةٌ وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلاَ يَرْفُثْ
يَوْمَئِذٍ وَلاَ يَسْخَبْ فَإِنْ سَابَهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي
صَائِمٌ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Puasa
adalah pelindung dari neraka. Sekiranya seseorang dari kamu sedang berpuasa
pada suatu hari, maka janganlah bercakap kotor dan janganlah menengking. Jika
seseorang mencela atau ingin bergaduh dengannya, katakanlah: “Sesungguhnya aku
berpuasa.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Balasan Takut Kerana Allah
عَنْ
رَجُلٍ أَهْلِ الْبَادِيَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّكَ لَنْ تَدَعَ شَيْئًا اتِّقَاءَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ
إِلاَّ أَعْطَاكَ اللَّهُ خَيْرًا مِنْهُ
Ertinya:
“Dari seorang lelaki Badawi RA, Nabi SAW bersabda:
“Sesungguhnya engkau tidak akan meninggalkan sesuatu kerana takutkan Allah
‘Azzawajalla melainkan Allah memberikan suatu yang lebih baik dari itu.”
(HR. Ahmad)
Jalan Syurga Dan Neraka
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: حُفَّتْ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ وَحُفَّتْ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Jalan ke
syurga dibentangi dengan perkara yang tidak disukai manakala jalan ke neraka
dibentangi dengan syahwat.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Keterangan:
“Syahwat”: Syahwat yang diharamkan seperti arak,
zina, melihat wanita ajnabi, mengumpat, melakukan suatu yang melalaikan dan
sebagainya. Tidak termasuk di dalam hadis ini syahwat yang diharuskan, tetapi
makruh membanyakkannya kerana dikhuatiri boleh membawa kepada suatu yang haram,
mengeraskan hati, atau meninggalkan ketaatan dan sebagainya.
(Tuhfah al-Ahwazi)
Penilaian Allah Terhadap HambaNya
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لاَ يَنْظُرُ إِلَى أَجْسَادِكُمْ وَلاَ إِلَى صُوَرِكُمْ وَلَكِنْ
يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
“Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada jasad atau rupa bentuk kamu tetapi
Allah melihat kepada hati-hati kamu.”
(HR. Muslim)
Kesan Wudhuk
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: إِنَّ أُمَّتِي يَأْتُوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غُرًّا مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ
الْوُضُوءِ فَمَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يُطِيلَ غُرَّتَهُ فَلْيَفْعَلْ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
“Sesungguhnya umat ku datang pada hari Qiamat dalam keadaan bersinar-sinar dari
kesan wudhuk. Sesiapa yang berupaya untuk melebihkan basuhan wudhuknya, maka
lakukanlah.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Amalan Membawa Ke Syurga
عَنْ
أَبِي أُمَامَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ وَصَلُّوا خَمْسَكُمْ وَصُومُوا شَهْرَكُمْ وَأَدُّوا زَكَاةَ
أَمْوَالِكُمْ وَأَطِيعُوا ذَا أَمْرِكُمْ تَدْخُلُوا جَنَّةَ رَبِّكُمْ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah RA, Nabi SAW bersabda: “Bertaqwalah
kepada Tuhan kamu, tunaikanlah solat lima waktu kamu, berpuasalah pada bulan
kamu (Ramadhan), tunaikanlah zakat harta kamu, dan taatilah orang yang
mengendalikan urusan kamu; nescaya kamu memasuki syurga Tuhan kamu.”
(HR. al-Tirmizi)
Keterangan:
- Dikhususkan amalan dengan perkataan “kamu” agar
terdapat kesesuaian di antara perkataan yang berkaitan dengan amalan dan
perkataan yang berkaitan dengan balasan iaitu “syurga Tuhan kamu”. Dan juga
dapat dilangsungkan akad jual-beli antara hamba dan Tuhannya, seperti firman
Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah membeli daripada orang mukmin
akan diri mereka”.
- Al-Thibiy mengatakan: “Hikmah disandarkan dengan
perkataan “kamu” ialah:-
i) Memberi tahu bahawa amalan-amalan yang mempunyai
kaifiyat yang tertentu ini adalah di antara ciri-ciri khusus yang dimiliki oleh
umat ini.
ii) Menggesa agar bersegera mematuhi perintah dengan
perintah yang diberikan.
iii) Mengingatkan bahawa di sebalik penambahan
perkataan ini terdapat penambahan ganjaran yang lebih tinggi dan sempurna
iaitulah syurga. Perkataan syurga pula disandarkan kepada sifat ketuhanan
(rabb). Ia memberikan bayangan maksud tentang kelebihan pemerhatian daripada Tuhan
dengan memberi nikmat yang berbeza dari umat-umat yang lain.
(Tuhfah al-Ahwazi)
Keikhlasan Dalam Beragama
عَنْ
تَمِيمٍ الدَّارِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: الدِّينُ النَّصِيحَةُ قُلْنَا لِمَنْ قَالَ لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ
وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ
Ertinya:
“Dari Tamim al-Dariy RA, Nabi SAW bersabda: “Agama
Islam adalah ‘nasihat’. Kami berkata: “Terhadap siapa?” Baginda menjawab:
“Terhadap Allah, kitabNya, RasulNya, pemimpin-pemimpin dan kaum muslimin
umumnya.”
(HR. Muslim)
Keterangan:
- “Nasihat terhadap Allah”: Beriman kepada Allah,
sifat-sifatNya dan menyucikanNya dari sebarang kekurangan. Melakukan ketaatan
dan menjauhkan maksiat.
- “Nasihat terhadap kitabNya”: Mengimani bahawa ia
adalah kalam Allah yang diturunkan, menghormati kedudukannya yang tinggi,
membacanya dengan betul dan tidak melanggar batasannya.
- “Nasihat terhadap Rasulullah”: Mempercayai
risalahnya, beriman kepada segala apa yang dibawanya, mentaati, membela,
menghidupkan sunnah, memerangi musuhnya dan menolong orang yang menyokongnya.
- “Nasihat terhadap pemimpin”: Membantu dan mentaati
pemerintah di atas dasar kebenaran, mengingatkan mereka dengan baik terhadap
perkara yang diabaikan, tidak memberontak, dan menjinakkan hati manusia agar
mentaati mereka.
(Syarah Sahih Muslim)
Balasan Menyampaikan Ilmu
عَنْ
أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرَضِ
حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ
النَّاسِ الْخَيْرَ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW
bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi;
hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di
darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang
baik kepada manusia.”
(HR. al-Tirmizi)
Tanda Kemanisan Iman
عَنْ
أَنَسٍ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاَوَةَ الإِيمَانِ: مَنْ
كَانَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ
لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ أَنْ
أَنْقَذَهُ اللَّهُ مِنْهُ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ
Ertinya:
“Dari Anas bin Malik RA, bersabda Rasulullah SAW:
“Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasai kemanisan iman:
Siapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul lebih dari cintanya kepada yang
lain; siapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan
kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kembali kepada kekufuran selepas
Allah menyelamatkannya (dari kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan
ke dalam api.”
(HR. Muslim)
Merasai Kemanisan Iman
عَنْ
ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: ذَاقَ طَعْمَ الإِيمَانِ مَنْ رَضِيَ بِاللَّهِ رَبًّا وَبِالإِسْلاَمِ
دِينًا وَبِمُحَمَّدٍ رَسُولاً
Ertinya:
“Dari Ibn ‘Abbas RA, Nabi SAW bersabda: “Dapat
merasai kemanisan iman, orang yang meredhai Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai
agama, dan Muhammad sebagai rasul.”
(HR. Muslim)
Keterangan:
Meredhai sesuatu bermaksud: Bersetuju dan memadai
dengannya serta tidak mencari suatu yang lain. Maksudnya ia tidak berkehendak
selain kepada Allah SWT, tidak mempedulikan selain jalan Islam, dan tidak
menuruti selain apa yang selari dengan syariat Muhammad SAW.
(Tuhfah al- Ahwazi)
Manusia Terbaik
عَنْ
عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ
Ertinya:
“Dari ‘Uthman bin ‘Affan RA, Nabi SAW bersabda:
“Orang yang terbaik dari kalangan kamu ialah orang belajar al-Quran dan
mengajarnya.”
(HR. al-Bukhari)
Al-Quran Pemberi Syafaat
عَنْ
أَبِيْ أُمَامَةَ الْبَاهِلِيُّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَـنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ:
اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لأَصْحَابِهِ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah al-Bahiliy Ra, Nabi SAW bersabda:
“Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada hari Qiamat memberi syafaat
kepada golongannya.”
(HR. Muslim)
Ahli Allah
عَنْ
أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ أَهْلِينَ مِنْ النَّاسِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ
مَنْ هُمْ قَالَ هُمْ أَهْلُ الْقُرْآنِ أَهْلُ اللَّهِ وَخَاصَّتُهُ
Ertinya:
“Dari Anas bin Malik RA, Nabi SAW bersabda:
“Sesungguhnya Allah mempunyai ‘ahli’ dari kalangan manusia. Para sahabat
bertanya: “Wahai Rasulullah! Siapakah mereka itu?” Baginda berkata: “Merekalah
ahli al-Quran iaitu ‘ahli’ Allah dan golongan pilihanNya.”
(HR. Ibn Majah)
Keterangan:
- “Ahli al-Quran”: Golongan yang menghafal al-Quran,
banyak membaca al-Quran dan beramal dengannya.
- “Ahli Allah”: Para wali Allah dan golongan yang
mendapat pilihan yang istimewa daripada Allah.
(Syarah Sunan Ibn majah)
Doa Adalah Ibadah
عَنْ
النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: الدُّعَاءُ هُوَ الْعِبَادَةُ
Ertinya:
“Dari al-Nu‘man bin Bashir RA, Nabi SAW bersabda:
“Doa adalah ibadat.”
(HR. Abu Daud dan al-Tirmizi)
Dosa Penghalang Rezeki
عَنْ
ثَوْبَانَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ لَيُحْرَمُ الرِّزْقَ بِالذَّنْبِ يُصِيبُهُ
Ertinya:
“Dari Thauban RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya
seseorang insan terhalang dari mendapat rezeki lantaran dosa yang
dilakukannya.”
(HR. Ibn Majah)