syarat-syarat pakaian bagi perempuan apabila mereka hendak
mendirikan ibadah solat samada dalam suasana musafir mahupun tidak musafir.
Adat kebiasaan Nusantara melihatkan kaum wanita selalu dan hanya selalu memakai
set kain putih yang digelar sebagai telekung setiap kali mereka bersolat
sehinggakan dianggap bahawa telekung itu adalah jenis pakaian yang wajib bagi
seorang wanita untuk mendirikan solat. Insya-Allah dalam perbincangan ini akan
dihuraikan syarat sebenar pakaian solat bagi wanita dan lain-lain hal bertalian
dengannya. Diharapkan perbincangan ini akan membawa manfaat apabila dengan
tidak sengaja timbulnya suasana yang menjemputnya.
Syarat Pakaian Solat Wanita.
Pakaian wanita dalam solat terbahagi kepada dua, pertama
yang menutupi kepala sehingga leher dan labuh ke dada manakala yang kedua ialah
yang menutupi badan sehingga labuh ke kedua-dua kaki. Dua hadith di bawah ini
dijadikan rujukan oleh para ahli fiqh -
[1] Dari A'isyah radiallahu-anha bahawa Rasulullah
sallallahu-alaihi-wasallam telah bersabda: Tidak diterima solat seorang wanita
yang telah baligh kecuali dengan memakai kain tudung. (Khimar)
[2] Ummu Salamah radiallahu-anha berkata bahawa dia pernah
bertanya kepada Rasulullah sallallahu - alaihi - wasallam: Bolehkah wanita
mengerjakan solat dengan memakai pakaian panjang (Dar'u) dan tutup kepala tanpa
memakai kain sarung (Izar) ? Beliau bersabda: Boleh, apabila pakaian panjangnya
itu (Dar'u) dapat menutupi kedua telapak kakinya.
Hadith pertama menerangkan bahawa seorang wanita yang hendak
bersolat, hendaklah dia memakai kain tudung atau dalam Bhs. Arab adalah Khimar
iaitu sehelai kain yang menutupi kepala sehingga ke leher. Ini adalah makna
dari segi bahasa, sementara dari segi tuntutan syari'at pula, tudung yang
dipakai itu hendaklah dilabuhkan dari kepala sehinggalah ke dada atau lebih
sedikit sampai menutupi kawasan kedua buah dadanya. Ini jelas tertulis dalam
al-Qur'anul Karim - dan hendaklah mereka
menutup bahagian dada mereka dengan tudung kepala mereka. [Maksud surah an-Nur
24 - 31].
Hadith ini juga menunjukkan bahawa memakai tudung adalah
syarat sah atau tidak solat seorang wanita itu, difahami melalui lafaz …Tidak
diterima solat seorang wanita…… Dari itu jelas hukum fiqh bahawa memakai tudung
yang menutupi kepala sehingga ke dada
seorang wanita itu adalah merupakan syarat sah solatnya.
Hadith kedua menerangkan bahawa pakaian seorang wanita itu,
selain dari tudung kepalanya, hendaklah sesuatu yang panjang sehingga dapat
menutup dari leher sehinggalah ke kedua belah tapak kakinya. Dar'u ialah
pakaian Arab yang seumpama gaun atau jubah yang dipakai melalui leher dan ianya
memanjang sehingga ke betis atau lebih, maka melalui hadith ini Nabi
sallallahu-alaihi-wasallam mensyaratkan bahawa gaun atau jubah itu haruslah
memanjang sehingga menutup kedua tapak kaki wanita.
Dari dua hadith ini jelaslah bahawa pakaian solat seorang
wanita itu ialah sesuatu yang dapat menutup dari kepala sehinggalah ke kakinya.
Secara minimum ia terdiri dari dua helai kain iaitu yang pertama adalah tudung
kepala dan kedua adalah baju panjang. Selain itu boleh memakai lebih dari dua
helai kain asal sahaja ia menutup dari kepala hingga ke kaki. Dua bahagian
anggota yang terkecuali ialah muka dan tangan dari pergelangan ke bawah di mana
ia tidak perlu ditutup. Ini berdasarkan firman Allah Azza waJalla: Dan
katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan
mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan
janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir
daripadanya. [Maksud surah an-Nur 24 - 31].
Dari ayat di atas Allah Subhanahu waTa'ala melarang kaum
wanita daripada memperlihatkan perhiasan tubuh badan mereka kecuali yang zahir
darinya. Yang dimaksudkan sebagai zahir ialah sesuatu yang biasa terdedah,
selalu dipergunakan untuk kerja harian dan tidak merangsangkan nafsu kaum
lelaki secara normal. Anggota-anggota yang zahir ini ditafsirkan sebagai muka
dan tangan dari pergelangan hingga ke hujung jari. Walaubagaimanapun ada
juga yang berpendapat kedua bahagian ini, samada tangan mahupun muka perlu
tetap ditutup.
Jenis Pakaian
Jenis pakaian yang dipakai hendaklah longgar dan labuh yakni
tidak menampak bentuk badan wanita tersebut, sekalipun dia merasakan badannya
tidak mempunyai bentuk. Ini dapat difahami juga melalui ayat di atas yang
melarang kaum wanita memperlihatkan perhiasan tubuh badan mereka. Perhiasan ini
ada dua jenis, iaitu perhiasan asli tubuhnya dan kedua ialah perhiasan tambahan
seperti rantai, gelang dan sebagainya. Kedua-dua ini tidak boleh diperlihatkan
kepada khalayak umum kecuali kepada suaminya dan beberapa ahli keluarga
terdekat. Cara terbaik untuk melindungi perhiasan asli tubuh badan ialah
dengan mengenakan pakaian longgar dan labuh dan ini adalah sesuatu yang
disepakati tanpa keraguan. Antara tuntutan yang senada ialah memakai pakaian
yang tidak nipis sehingga menampakkan warna kulit atau bayangan tubuh badan di
sebaliknya. Ini juga termasuk tuntutan menutup aurat wanita.
Daripada dua penjelasan di atas, iaitu syarat pakaian dan
jenis pakaian, dapatlah kita ketahui bahawa pakaian yang semestinya dipakai
oleh seorang wanita apabila sedang solat atau di luar solat adalah sesuatu yang
dapat menutup dirinya dari kepala sehingga ke kaki kecuali muka dan tangan dari
pergelangan ke jari-jari. Selain itu pakaian tersebut hendaklah longgar dan
labuh, tidak menampakkan bentuk badan ataupun bayangan ataupun warna kulit di
sebaliknya. Oleh itu apa sahaja pakaian yang dapat menepati syarat ini boleh
digunakan bagi tujuan mendirikan solat dan urusan harian di luar rumah.
Telekung yang selalu dipakai oleh muslimah di Nusantara ini sangatlah baik
kerana ia menepati segala syarat-syarat tersebut tetapi perlu diketahui bahawa
telekung bukanlah satu-satunya sahaja yang boleh digunakan untuk bersolat.
Dalam erti kata lain, telekung bukanlah syarat wajib solat.
Seperkara lain yang perlu dinyatakan ialah bahawa walaupun
muka dan tangan tidak dikategorikan sebagai aurat yang wajib ditutup, kedua
bahagian ini amat dituntut agar tidak dihiasi dengan sesuatu yang boleh membawa
perhatian atau rangsangan kepada orang lain. Sebagai tambahan, walaupun muka
itu tidak wajib ditutup, ia amat digalak agar diselindungi disebalik kain nipis
atau yang seumpama bagi mengelak niat buruk orang-orang lelaki yang rakus
sifatnya.
Perkara kedua yang perlu dinyatakan di sini ialah syarat
pakaian solat sepertimana yang diterangkan di atas adalah wajib dipatuhi oleh
seseorang itu samada dia berada dalam suasana orang ramai atau bersendirian.
Dalam erti kata lain, sekalipun seorang wanita itu berada berseorangan dalam
biliknya, dia tetap wajib menepati syarat-syarat ini sekalipun tiada orang yang
melihat. Ini adalah kerana syarat pakaian solat adalah bagi memenuhi hak dan
adab seorang hamba yang sedang beribadah kepada Rabbnya dan ia tidak
berhubung-kait dengan adab sesama manusia. Berbeza pula dalam suasana di luar
etika solat, di mana seseorang wanita itu dibolehkan membuka kain tudung atau
sebagainya apabila berhadapan dengan suami, ayah sendiri, keluarga terdekat dan
seterusnya.
Apabila pakaian yang ada tidak menepati syarat.
Apabila seseorang muslimah hendak bersolat lalu tidak
mempunyai pakaian yang dapat menepati syarat-syarat di atas maka apakah
tindakan seterusnya ? Contohnya ialah apabila berada dalam pesawat terbang lalu
disedari bahawa dia terlupa membawa set telekung atau kain tudung (bagi yang
sememangnya tidak bertudung); dan setelah dicari apa-apa alternatif pakaian
lain namun tidak ditemui juga. Maka bagaimanakah tuntutan solatnya ?
Maka yang pertama
perlu dijelaskan ialah menunda solat tersebut ke waktu atau masa yang lain atas
tujuan akan diqadha adalah bukan salah satu dari alternatif yang dibenarkan
syara' kerana solat tersebut tetap wajib ke atas dirinya. Solat hanya boleh
ditunda dari masanya dalam situasi darurat, iaitu situasi yang melibatkan
ancaman bahaya kepada nyawa atau mana-mana anggota badannya (Life and Death
situation only). Adapun ketiadaan pakaian yang dapat menepati syarat-syarat
solat maka itu dipandang sebagai satu keuzuran dan bukan darurat.
Satu pilihan syari'at yang dibolehkan ialah menjamakkan
solat tersebut jikalau dijangkakan bahawa dalam waktu yang akan datang dia
berkebolehan untuk melaksanakan solatnya itu dengan memenuhi syarat pakaian
yang sempurna. Antara solat Zohor dan Asar, atau antara solat Maghrib dan
I'syak, boleh didirikan dalam satu waktu jikalau ada kesulitan yang menimpa,
sekalipun tidak dalam keadaan musafir. Contohnya seseorang yang tidak mempunyai
pakaian yang menepati syarat bagi solat Zohor dan dijangkanya secara yakin
bahawa dia mampu memenuhinya pada waktu Asar nanti maka dianjurkan dia
mendirikan solat Zohornya itu bersama solat Asar dalam waktu Asar nanti
berdasarkan kaedah jamak takhir. Persoalan seterusnya adalah - apakah yang
harus dilakukan apabila tiba waktu solat Asar dan dia masih belum dapat
menepati syarat pakaian yang diwajibkan, atau bagi solat subuh yang sememangnya
tidak boleh dijamak atau dilengah-lengahkan ?
Apabila sesuatu dari tuntutan agama tidak dapat dipenuhi
oleh seseorang insan, syari'at menganjurkan agar dia tetap berusaha untuk
melaksanakan perintah asal tersebut dengan sesempurna mungkin, sedaya mungkin
dan sekuat mungkin. Dua dalil yang dijadikan petunjuk oleh para ahli fiqh ialah
firman Allah Azza waJalla dalam surah at-Taghabun 64, ayat 16 yang bermaksud:
Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah sedaya upaya kamu.
Nabi sallallahu-alaihi-wasallam juga telah bersabda: Apa
yang aku tegah kamu darinya maka hendaklah kamu jauhinya dan apa yang aku
perintah kamu dengannya maka hendaklah kamu laksanakan sedaya mampu.
Dari dua petunjuk dalil di atas, para ahli fiqh segenap
Mazhab yang empat tetap mewajibkan seseorang mendirikan solat-solat fardhunya
sekalipun pakaiannya tidak mencukupi syarat-syarat yang termaktub. Apabila
pakaian yang sedia dipakai tidak menepati syarat sepenuhnya untuk bersolat dan
setelah diusahakan gagal menemui sebarang pakaian atau alternatif lain maka
dibolehkan tetap bersolat dengan pakaian yang sedia ada.[12] Justeru itu tetap
diharuskan bersolat sekalipun berpakaian jubah atau baju kurung atau baju
kebaya atau apa-apa sekalipun walau hanya dengan seluar jeans dan baju kemeja
T. Bagi yang memakai tudung diharuskan terus bersolat sekalipun tudung tersebut
adalah kecil dan tidak labuh sehingga ke dada sementara bagi yang tidak
bertudung diharuskan juga tetap bersolat sekalipun tanpa tudung. Solat sebegini
adalah tetap sah dan tidak perlu diulangi atau diqadha.
Walaubagaimanapun diulangi bahawa kebolehan ini hanyalah
bagi mereka yang benar-benar gagal menemui sebarang bentuk pakaian yang dapat
menutupi kepalanya atau/dan lain-lain bahagian sebagaimana yang disyaratkan.
Sikap malas atau sengaja meremehkan tuntutan menutup aurat dalam solat bukan
sahaja menyebabkan solatnya tidak sah tetapi juga akan dipertanggung-jawabkan
kerana mempermainkan hukum agama.
Syarat minima pakaian solat.
Sudah tentu tertanya di hati - apakah dia batas minima bagi
seseorang yang pakaiannya tidak menepati syarat-syarat solat ? Maka jawapannya
ialah walauapapun kekurangan pakaian yang dihadapi, solat tersebut tetap wajib
dilaksanakan dan tetap sah sekalipun jikalau terperangkap dalam suasana tidak
berpakaian langsung. Prof. Dr. Wahbah Zuhaili, ahli fiqh mutakhir dan juga
Ketua Fakulti Fiqh dan Usul Fiqh di Universiti Islam Damaskus, Syria
menerangkan rincian pendapat setiap mazhab ahli sunnah yang empat mengenai
batas minima pakaian solat seseorang , iaitu -
Menurut pendapat ulama'-ulama' Mazhab Maliki, seseorang yang
tidak mempunyai pakaian penutup aurat hendaklah dia tetap bersolat sekalipun
bertelanjang kerana menutup aurat adalah dituntut ketika terdaya maka gugurlah
tuntutan jika tidak terdaya.
Menurut pendapat Mazhab Hanbali, dalam keadaan tidak ada
penutup aurat hendaklah dilakukan solat secara duduk dan melakukannya secara
isyarat.
Menurut pendapat ulama'-ulama' Mazhab Shafie dan Hanafi,
wajib dilakukan solat sekalipun dengan melumuri tanah pada tubuh badan sebagai
penutup aurat dan berkekalan dalam keadaan sedemikian sehingga selepas solat,
atau dengan melumuri air yang keruh pada tubuh badan sebagai penutup aurat.
Menurut pendapat ulama'-ulama' Mazhab Hanafi dan Maliki
memadai dengan kegelapan sebagai penutup aurat kerana darurat, sementara
menurut pendapat yang asah di kalangan ulama'-ulama' Mazhab Shafie, hendaklah
menutup kemaluan dengan tangan, begitu juga menurut pendapat ulama'-ulama'
Mazhab Hanbali kerana dengan itu tercapai tujuan menutup aurat sebagaimana yang
telah dijelaskan sebelum ini.
Dalam keadaan tersebut menurut pendapat ulama'ulama' Mazhab
Shafie, hendaklah dilakukan solat secara berdiri bagi menyempurnakan rukun
solat dan menurut pendapat yang madhab di kalangan mereka, solat tersebut tidak
wajib diulangi selagi sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini. Sementara
itu menurut pendapat ulama'-ulama' Mazhab Hanafi, hendaklah dilakukan solat
secara duduk dan membuat isyarat ketika rukuk dan sujud sebagaimana juga
pendapat ulama'-ulama' Mazhab Hanbali. Itulah yang lebih utama daripada solat
secara berdiri dan membuat isyarat ketika rukuk dan sujud kerana menutup aurat
adalah lebih penting daripada menunaikan rukun.
Demikian salinan penerangan Prof. Dr. Wahbah Zuhaili.
Penerangan di atas insya-Allah tidak mungkin akan temui suasananya dalam
sepanjang hidup kita. Namun ia dikemukakan bagi menunjukkan bahawa para ulama'
fiqh dari semua 4 Mazhab yang sedia ada tetap mewajibkan solat dilaksanakan
dalam waktunya sekalipun berhadapan suasana dan keadaan yang amat mengharukan.
Faktor ketiadaan pakaian yang secukupnya tidak diterima sebagai alasan atau
dalih untuk menundakan solat atau meninggalkannya terus.
Kesimpulan.
1. Syarat pakaian
solat yang diwajibkan bagi seorang wanita ialah kain tudung yang menutupi dari
kepala sehingga ke bawah kawasan dada dan pakaian yang dapat menutupi sehingga
ke kedua tapak kakinya. Selain itu pakaiannya hendaklah longgar dan tidak
menampakkan bentuk badan atau bayangannya dan tidak nipis sehingga melihatkan
warna kulit di sebaliknya.
2. Apabila gagal
menepati syarat pakaian solat yang diwajibkan dan dia telah berusaha sedaya
mampu, hendaklah tetap mendirikan solat tersebut dengan sekadar apa yang ada.
Solat sebegini adalah sah dan tidak perlu diulangi.