KENAPA AL-QURAN DAN AS-SUNNAH?
Kerana kedua-duanya adalah sumber rujukan muktamad bagi umat
Islam. Seorang muslim sebenar ialah yang berpegang-teguh dengan al-Quran dan
as-Sunnah dalam segenap aspek kehidupannya termasuk dalam aspek politik.
Merujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah adalah wajib. Allah berfirman;
”Jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka hendaklah
kamu merujuknya kepada (Kitab) Allah dan (Sunnah) Rasul jika kamu bena-benarr
beriman kepada Allah dan hari akhirat. Tindakan demikian adalah paling baik
(bagi kamu) dan paling elok akibatnya” (Surah an-Nisa’, ayat 59).
Kedua-dua al-Quran dan as-Sunnah adalah penyelamat kaum
muslimin dari kesesatan. Rasulullah s.a.w. bersabda;
“Sesungguhnya telah aku tinggalkan kepada kamu sekelian
rujukan yang jika kamu perpegang-teguh dengannya nescaya kamu tidak akan sesat
selama-lamanya iaitu; Kitab Allah dan Sunnah NabiNya”.(Hadis soheh, riwayat
Imam al-Hakim dari Ibnu ‘Abbas r.a.. Lihat hadis ini dalam kitab “المنتقى من كتاب الترغيب و الترهيب”, Dr. Yusof Al-Qardhawi, m.s. 111.).
APAKAH ADA AJARAN POLITIK DI DALAM AL-QURAN DAN AS-SUNNAH?
Ya. (Pertama) kerana kitab al-Quran adalah kitab yang
syumul. Firman Allah; ”Dan Kami turunkan kepadamu al-Quran sebagai penjelasan
bagi segala perkara”. (Surah an-Nahl, ayat 89). Maksud syumul ialah lengkap,
menyeluruh dan sempurna. Jika kita beriktiqad bahawa tidak ada politik di dalam
al-Quran, maka kita telah menafikan kesyumulan al-Quran dan iktiqad ini
bertentangan dengan ayat tersebut. (Kedua) Jika kita membuka al-Quran, kita
akan berjumpa dengan ayat-ayat Allah yang mewajibkan kita melaksanakan Syari’at
Allah sepenuhnya, menjauhi kezaliman, menegakkan keadilan, melaksanakan
hukum-hukum Jenayah Islam (hudud), membenteras riba, judi, arak dan maksiat,
mengajak kepada makruf dan mencegah kemungkaran di mana semua tuntutan ini
tidak akan dapat dilaksanakan tanpa kuasa politik atau pemerintahan. (Ketiga)
Berpolitik adalah sunnah Nabi s.a.w.. Nabi Muhammad s.a.w. telah menjadi Ketua
Negara selama 11 tahun di Madinah. Sepanjang 11 tahun tersebut, baginda tidak
memerintah rakyatnya melainkan dengan al-Quran dan as-Sunnah. Selepas
kewafatannya, kepimpinan baginda diganti pula oleh Khulafak Rasyidin. Mereka
mengganti baginda sebagai Ketua Negara, bukan sebagai Ketua Agama. Jika politik
bukan dari agama, sudah tentu Nabi Muhammad s.a.w. dan Khulafak Rasyidin tidak
akan melibatkan diri dengan politik, sebaliknya menumpukan hal-hal agama dan
kerohanian sahaja.
APA HUKUM ORANG YANG BERKATA; ”POLITIK SUKU, AGAMA SUKU”?
Ucapan tersebut bertentangan dengan al-Quran dan as-Sunnah.
Ucapan itu cuba menafikan kesyumulan ajaran Islam yang meliputi segenap aspek
kehidupan manusia termasuklah aspek politik. Ia juga bercanggah dengan Sunnah
Nabi s.a.w. yang berpolitik semasa hayatnya. Orang yang mengeluarkan ucapan tersebut
adalah jelas berfahaman Sekular. Jika ia seorang pemimpin, wajib umat Islam
menolak pemimpin sepertinya. Dalam pengundian, haram ke atas umat Islam
mengundinya. Jika ucapan tersebut menjadi pegangan sebuah Parti Politik, haram
umat Islam menyertai Parti tersebut dan menyokongnya. Fahaman Sekular
(termasuklah dalam aspek politik) telah disepakati oleh sekelian ulamak Islam
hari ini sebagai haram, sesat bertentangan dengan Aqidah Ahlus-Sunnah
Wal-Jamaah.
ADAKAH POLITIK SATU IBADAH?
Ya, politik akan menjadi sebahagian dari ibadah jika cara
jika cara kita berpolitik adalah mengikut manhaj al-Quran dan as-Sunnah. Jika
tidak mengikut al-Quran dan as-Sunnah, maka politik kita tidak akan menjadi
ibadah, malah berdosa kerana kita mengenepikan Syariat Allah. Menurut sekelian
ulamak; setiap perbuatan kita akan menjadi ibadah jika memenuhi dua syarat;
(pertama) dilakukan kerana Allah,(kedua) mengikut Syari’at Allah (yakni
al-Quran dan as-Sunnah). Jika kita berpolitik kerana Allah dan semasa
berpolitik kita mematuhi Syariat Allah (antaranya tidak memberi dan menerima
rasuah politik yang berleluasa hari ini), maka politik kita adalah ibadah dan
mendapat pahala.
BAGAIMANA YANG DIKATAKAN BERPOLITIK MENGIKUT MANHAJ
AS-SUNNAH?
Iaitu dengan kita menjadikan al-Quran dan as-Sunnah sebagai
panduan kita dalam berpolitik. (Pertama) Dari sudut tujuan dan matlamat kita
berpolitik, hendaklah selari dengan matlamat politik al-Quran dan as-Sunnah.
(Kedua) Dalam melantik pemimpin, hendaklah kita melantik pemimpin yang memenuhi
syarat-syarat yang ditetapkan oleh al-Quran dan as-Sunnah. (Ketiga) Seorang
pemimpin apabila telah dilantik, wajiblah ia memimpin rakyatnya berpandukan
al-Quran dan as-Sunnah.(Keempat) Rakyat hendaklah sentiasa memuhasabah
pemimpinnya dengan menilainya berpandukan kehendak al-Quran dan as-Sunnah.
(Kelima) Kedua-dua pemimpin dan rakyat hendaklah menjadikan al-Quran dan
as-Sunnah sebagai panduan.
APAKAH MATLAMAT BERPOLITIK MENGIKUT MANHAJ AL-QURAN DAN
AS-SUNNAH?
Iaitu untuk menegakkan Syari’at Allah (yakni peraturan dan
hukum-hakam Allah) di dalam negara dan memimpin rakyat berdasarkan Syari’at
tersebut. Dalam pengertian yang lain, untuk menegakkan sebuah kerajaan yang
melaksanakan Syari’at Islam. Matlamat ini menepati tugas Khalifah (penguasa)
yang ditegaskan Allah kepada Nabi Daud di dalam al-Quran;
“Wahai Daud, sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah
(penguasa) di bumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan (hukum
Syari’at) yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah kamu menurut
hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah”.
(Shad; 26)
KENAPAKAH MELAKSANAKAN SYARIAT ALLAH AMAT PENTING DI DALAM
NEGARA?
Agar negara kita sentiasa dijaga oleh dilimpahi barakah oleh
Allah. Negara yang diberkati Allah ialah negara yang penduduknya bertakwa dan
makna takwa ialah mematuhi perintah Allah (yakni Syari’atNya) dan menjauhi
maksiat serta munkar. Firman Allah;
”Sekiranya penduduk suatu negeri atau negara itu, mereka
beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu
kurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya dari langit dan bumi, akan tetapi
mereka mendustakan (ajaran Rasul kami), maka Kami timpakan mereka dengan azab
seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan”. (al-A’raf; 96)
APA AKIBAT PENGABAIAN HUKUM SYARIAT DI DALAM NEGARA?
Pengabaian Syari’at Allah yang berterusan menyebabkan kita
berdosa kepada Allah. Di dalam al-Quran, Allah telah memperingatkan kita bahawa
kehancuran umat-umat terdahulu adalah kerana dosa-dosa yang mereka lakukan
walaupun negara mereka makmur dan mewah. Firman Allah;
“Apakah mereka tidak memperhatikan berapa banyaknya
generasi-generasi yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (generasi
itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, iaitu keteguhan yang
belum pernah Kami berikan kepadamu, dan Kami curahkan hujan yang lebat atas
mereka dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami
binasakan mereka karena dosa mereka sendiri, dan kami ciptakan sesudah mereka
generasi yang lain”. (al-An’am; 6)
Kebinasan dari Allah tidak semestinya dalam bentuk gempa
bumi, ribut taufan, penyakit dan sebagainya. Ia boleh berlaku dalam bentuk
keruntuhan akhlak, peningkatan jenayah, tekanan hidup yang melampau,
porak-perandanya institusi keluarga dan pelbagai lagi musibah maknawi yang
merosakkan ketenteraman hidup walaupun kita selesa dan mewah dari sudut
kebendaan. Hari ini kita sedang berhadapan dengan bibit-bibit kebinasaan dalam
bentuk yang kedua tersebut. Jika kita lambat menyedari kesilapan kita dan
lambat kembali kepada Allah, tidak mustahil kita akan melihat kebinasaan yang
lebih teruk dalam masyarakat kita.
KENAPAKAH PERLU KUASA POLITIK UNTUK MELAKSANAKAN SYARIAT
ALLAH?
Kerana Syari’at Islam bukan sahaja menyentuh hal-ehwal
peribadi dan rohani (seperti solat, puasa, zakat, haji dan sebagainya), tetapi
juga menyentuh hal-ehwal masyarakat, kerajaan dan negara seperti membenteras
kezaliman dan penindasan terhadap rakyat, pengharaman riba, arak, judi,
penzinaan, perlaksanaan hudud (hukuman bagi pencuri, penzina, perompak yang
disebut di dalam al-Quran dan sebagainya) dan mencegah maksiat dan kemungkaran
yang amat dititik-beratkan oleh al-Quran dan as-Sunnah.
Hukum-hakam yang menyentuh hal-ehwal masyarakat, kerajaan
dan negara di atas mustahil dapat dilaksanakan tanpa kuasa politik. Hari ini kita
melihat dalam negara kita maksiat dan munkar berleluasa (ada di antaranya
diluluskan oleh undang-undang), tv dan media masa tidak terkawal mengikut
Syariat Islam, perlembagaan negara tidak mengikut prinsip al-Quran,
undang-undang negara juga tidak berdasarkan Syari’at Islam (termasuk dalam hal
jenayah) dan pemimpin-pemimpin juga tidak mengikut akhlak Islam (rasuah, pecah
amanah, hidup bermewah-mewah, membazir). Kenapa hal ini berlaku? Jawapannya
kerana pemerintahan negara kita hari ini tidak tertegak atas dasar politik
Islam, iaitu politik yang bermatlamatkan untuk menegakkan Syari’at Allah dan
tuntutan agama Islam.
BENARKAH ALLAH MEMERINTAHKAN NABI MUHAMMAD S..A.W. SUPAYA
BERDOA MEMOHON KUASA POLITIK?
Ya. Kerana pentingnya kuasa politik untuk melaksanakan
Syari’at Allah dan tuntutan agama Islam, maka Allah memerintahkan Nabi Muhammad
s.a.w. agar berdoa memohon diberikan kuasa. Allah berfirman;
“Dan pohonkanlah (wahai Muhammad dengan berdoa): wahai
Tuhanku! Masukkanlah aku ke tempat masuk yang benar dan keluarkan (pula) aku ke
tempat keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang
dapat menolongku”. (al-Isra’; 80)
Menurut ulamak-ulamak Tafsir (antaranya Imam Qatadah, Ibnu
Jarir dan Ibnu Katsir), Allah menyuruh Nabi Muhammad memohon kekuasaan kerana
hanya dengan kekuasaan baginda akan dapat melaksanakan Kitab Allah,
hudud-hududNya, perkara-perkara yang difardhukanNya dan membantu menegakkan
agama Allah. (Lihat; Tafsir Ibnu Kathir, surah al-Isra’, ayat 80)
***والله أعلم بالصواب***