Adalah sifat-sifat yang wajib bagi Allah s.w.t. yang
wajib bagi Allah yang wajib diketahui dengan tafsil ( satu persatu ) iaitu 20
sifat :
1. Wujud : Ertinya Ada
Iaitu tetap dan benar yang wajib bagi zat Allah Ta'ala
yang tiada disebabkan dengan sesuatu sebab. Maka wujud ( Ada ) – disisi Imam
Fakhru Razi dan Imam Abu Mansur Al-Maturidi bukan ia a'in maujud dan bukan lain
daripada a'in maujud , maka atas qaul ini adalah wujud itu Haliyyah ( yang
menepati antara ada dengan tiada) .
Tetapi pada pendapat Imam Abu Hassan Al-Ashaari wujud itu
'ain Al-maujud , kerana wujud itu zat maujud kerana tidak disebutkan wujud
melainkan kepada zat. Kepercayaan bahawa wujudnya Allah s.w.t. bukan sahaja di
sisi agama Islam tetapi semua kepercayaan di dalam dunia ini mengaku menyatakan
Tuhan itu ada.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Dan jika kamu tanya orang-orang kafir itu siapa
yang menjadikan langit dan bumi nescaya berkata mereka itu Allah yang
menjadikan……………"
( Surah Luqman : Ayat 25 )
2. Qidam : Ertinya Sedia
Pada hakikatnya menafikan ada permulaan wujud Allah s.w.t
kerana Allah s.w.t. menjadikan tiap-tiap suatu yang ada, yang demikian tidak
dapat tidak keadaannya lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu itu. Jika
sekiranya Allah Ta'ala tidak lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu, maka
hukumnya adalah mustahil dan batil. Maka apabila disebut Allah s.w.t. bersifat
Qidam maka jadilah ia qadim. Di dalam Ilmu Tauhid ada satu perkataan yang sama
maknanya dengan Qadim iaitu Azali. Setengah ulama menyatakan bahawa kedua-dua
perkataan ini sama maknanya iaitu sesuatu yang tiada permulaan baginya. Maka
qadim itu khas dan azali itu am. Dan bagi tiap-tiap qadim itu azali tetapi
tidak boleh sebaliknya, iaitu tiap-tiap azali tidak boleh disebut qadim. Adalah
qadim dengan nisbah kepada nama terbahagi kepada empat bahagian :
1 ) Qadim Sifati ( Tiada permulaan sifat Allah Ta'ala )
2 ) Qadim Zati ( Tiada permulaan zat Allah Ta'ala )
3 ) Qadim Idhafi ( Terdahulu sesuatu atas sesuatu seperti
terdahulu bapa nisbah kepada anak )
4 ) Qadim Zamani ( Lalu masa atas sesuatu
sekurang-kurangnya satu tahun )
Maka Qadim Haqiqi ( Qadim Sifati dan Qadim Zati ) tidak
harus dikatakan lain daripada Allah Ta'ala.
3. Baqa' : Ertinya Kekal
Sentiasa ada, kekal ada dan tiada akhirnya Allah s.w.t .
Pada hakikatnya ialah menafikan ada kesudahan bagi wujud Allah Ta'ala. Adapun
yang lain daripada Allah Ta'ala , ada yang kekal dan tidak binasa
Selama-lamanya tetapi bukan dinamakan kekal yang hakiki ( yang sebenar ) Bahkan
kekal yang aradhi ( yang mendatang jua seperti Arasy, Luh Mahfuz, Qalam, Kursi,
Roh, Syurga, Neraka, jisim atau jasad para Nabi dan Rasul ).
Perkara –perkara tersebut kekal secara mendatang tatkala
ia bertakluq dengan Sifat dan Qudrat dan Iradat Allah Ta'ala pada
mengekalkannya. Segala jisim semuanya binasa melainkan 'ajbu Az-zanabi ( tulang
kecil seperti biji sawi letaknya di tungking manusia, itulah benih anak Adam
ketika bangkit daripada kubur kelak ). Jasad semua nabi-nabi dan jasad
orang-orang syahid berjihad Fi Sabilillah yang mana ianya adalah kekal aradhi
jua. Disini nyatalah perkara yang diiktibarkan permulaan dan kesudahan itu
terbahagi kepada tiga bahagian :
1) Tiada permulaan dan tiada kesudahan iaitu zat dan
sifat Alllah s.w.t.
2) Ada permulaan tetapi tiada kesudahan iaitu seperti
Arash , Luh Mahfuz , syurga dan lain-lain lagi.
3) Ada permulaan dan ada kesudahan iaitu segala makhluk
yang lain daripada perkara yang diatas tadi ( Kedua ).
4. Mukhalafatuhu Ta'ala Lilhawadith. Ertinya : Bersalahan
Allah Ta'ala dengan segala yang baharu.
Pada zat , sifat atau perbuatannya sama ada yang baru ,
yang telah
ada atau yang belum ada. Pada hakikat nya adalah
menafikan Allah Ta'ala menyerupai dengan yang baharu pada zatnya , sifatnya
atau perbuatannya.
Sesungguhnya zat Allah Ta'ala bukannya berjirim dan bukan
aradh Dan tiada sesekali zatnya berdarah , berdaging , bertulang dan juga bukan
jenis leburan , tumbuh-tumbuhan , tiada berpihak ,tiada ber-
tempat dan tiada dalam masa. Dan sesungguhnya sifat Allah
Ta'ala itu tiada bersamaan dengan sifat yang baharu kerana sifat Allah Ta'ala
itu qadim lagi azali dan melengkapi ta'aluqnya. Sifat Sama' ( Maha Mendengar )
bagi Allah Ta'ala berta'aluq ia pada segala maujudat tetapi bagi mendengar pada
makhluk hanya pada suara sahaja. Sesungguhnya di dalam Al-Quraan dan Al-Hadith
yang menyebut muka dan tangan Allah s.w.t. , maka perkataan itu hendaklah kita
iktiqadkan thabit ( tetap ) secara yang layak dengan Allah Ta'ala Yang Maha
Suci daripada berjisim dan Maha Suci Allah Ta'ala bersifat
dengan segala sifat yang baharu.
5. Qiamuhu Ta'ala Binafsihi : Ertinya : Berdiri Allah
Ta'ala dengan sendirinya .
Tidak berkehendak kepada tempat berdiri ( pada zat ) dan
tidak
berkehendak kepada yang menjadikannya
Maka hakikatnya ibarat daripada menafikan Allah s.w.t.
berkehendak
kepada tempat berdiri dan kepada yang menjadikannya.
Allah s.w.t itu terkaya dan tidak berhajat kepada sesuatu
sama ada
pada perbuatannya atau hukumannya.
Allah s.w.t menjadikan tiap-tiap sesuatu dan mengadakan
undang-
undang semuanya untuk faedah dan maslahah yang kembali
kepada
sekalian makhluk .
Allah s.w.t menjadikan sesuatu ( segala makhluk ) adalah
kerana
kelebihan dan belas kasihannya bukan berhajat kepada
faedah.
Allah s.w.t. Maha Terkaya daripada mengambil apa-apa
manafaat
di atas kataatan hamba-hambanya dan tidak sesekali
menjadi
mudharat kepada Allah Ta'ala atas sebab kemaksiatan dan
kemung-
karan hamba-hambanya.
Apa yang diperintahkan atau ditegah pada hamba-hambanya
adalah
perkara yang kembali faedah dan manafaatnya kepada
hamba-hamba-
nya jua.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Barangsiapa berbuat amal yang soleh ( baik ) maka
pahalanya
itu pada dirinya jua dan barangsiapa berbuat jahat maka
bala-
sannya ( seksaannya ) itu tertanggung ke atas dirinya jua
".
( Surah Fussilat : Ayat 46 )
Syeikh Suhaimi r.a.h berkata adalah segala yang maujudat
itu dengan
nisbah berkehendak kepada tempat dan kepada yang
menjadikannya ,
terbahagi kepada empat bahagian :
1) Terkaya daripada tempat berdiri dan daripada yang
menjadi-
kannya iaitu zat Allah s.w.t.
2) Berkehendak kepada tempat berdiri dan kepada yang men-
jadikannya iaitu segala aradh ( segala sifat yang baharu
).
3) Terkaya daripada zat tempat berdiri tetapi berkehendak
kepada yang menjadikannya iaitu segala jirim. ( Segala
zat yang baharu ) .
4) Terkaya daripada yang menjadikannya dan berdiri ia
pada zat
iaitu sifat Allah Ta'ala.
6. Al – Wahdaniyyah.
Ertinya : Esa Allah Ta'ala pada zat , pada sifat dan pada
perbuatan.
Maka hakikatnya ibarat daripada menafikan berbilang pada
zat , pada
sifat dan pada perbuatan sama ada bilangan yang muttasil
( yang ber-
hubung ) atau bilangan yang munfasil ( yang bercerai ).
Makna Esa Allah s.w.t. pada zat itu iaitu menafikan Kam
Muttasil pada
Zat ( menafikan bilangan yang berhubung dengan zat )
seperti tiada zat
Allah Ta'ala tersusun daripada darah , daging , tulang
,urat dan lain-lain.
Dan menafikan Kam Munfasil pada zat ( menafikan bilangan
yang ber-
cerai pada zat Allah Ta'ala )seperti tiada zat yang lain
menyamai zat
Allah Ta'ala.
Makna Esa Allah s.w.t pada sifat iaitu menafikan Kam
muttasil pada
Sifat ( menafikan bilangan yang berhubung pada sifatnya )
iaitu tidak
sekali-kali bagi Allah Ta'ala pada satu-satu jenis
sifatnya dua qudrat
dan menafikan Kam Munfasil pada sifat ( menafikan
bilangan –
bilangan yang bercerai pada sifat ) iaitu tidak ada sifat
yang lain
menyamai sebagaimana sifat Allah s.w.t. yang Maha
Sempurna.
Makna Esa Allah s.w.t. pada perbuatan iaitu menafikan Kam Muttasil pada perbuatan ( menafikan bilangan yang
bercerai –cerai pada perbuatan ) iaitu tidak ada perbuatan yang lain menyamai
seperti
perbuatan Allah bahkan segala apa yang berlaku di dalam
alam semua-
nya perbuatan Allah s.w.t sama ada perbuatan itu baik
rupanya dan hakikatnya seperti iman dan taat atau jahat rupanya tiada
pada hakikat-nya seperti kufur dan maksiat sama ada perbuatan dirinya atau perbuatan yang lainnya ,semuanya perbuatan Allah s.w.t
dan tidak
sekali-kali hamba mempunyai perbuatan pada hakikatnya
hanya pada
usaha dan ikhtiar yang tiada memberi bekas.
Maka wajiblah bagi Allah Ta'ala bersifat Wahdaniyyah dan
ternafi bagi
Kam yang lima itu iaitu :
1) Kam Muttasil pada zat.
2) Kam Munfasil pada zat.
3) Kam Muttasil pada sifat.
4) Kam Munfasil pada sifat.
5) Kam Munfasil pada perbuatan.
Maka tiada zat yang lain , sifat yang lain dan perbuatan
yang lain
menyamai dengan zat , sifat dan perbuatan Allah s.w.t .
Dan tertolak segala kepercayaan-kepercayaan yang membawa
kepada
menyengutukan Allah Ta'ala dan perkara-perkara yang menjejaskan
serta merosakkan iman.
7. Al – Qudrah :
Ertinya : Kuasa qudrah Allah s.w.t. memberi bekas pada
mengadakan
meniadakan tiap-tiap sesuatu.
Pada hakikatnya ialah satu sifat yang qadim lagi azali
yang thabit
( tetap ) berdiri pada zat Allah s.w.t. yang mengadakan
tiap-tiap yang
ada dan meniadakan tiap-tiap yang tiada bersetuju dengan
iradah.
Adalah bagi manusia itu usaha dan ikhtiar tidak boleh
memberi bekas pada mengadakan atau meniadakan , hanya usaha dan ikhtiar pada
jalan menjayakan sesuatu .
Kepercayaan dan iktiqad manusia di dalam perkara ini
berbagai-bagai
Fikiran dan fahaman seterusnya membawa berbagai-bagai
kepercayaan dan iktiqad.
1) Iktiqad Qadariah :
Perkataan qadariah iaitu nisbah kepada qudrat . Maksudnya
orang yang beriktiqad akan segala perbuatan yang dilakukan manusia itu sama ada
baik atau jahat semuanya terbit atau berpunca daripada usaha dan ikhtiar
manusia itu sendiri dan sedikitpun tiada bersangkut-paut dengan kuasa Allah
s.w.t.
2) Iktiqad Jabariah :
Perkataan Jabariah itu nisbah kepada Jabar ( Tergagah )
dan maksudnya orang yang beriktiqad manusia dan makhluk bergantung kepada qadak
dan qadar Allah semata-mata ( tiada usaha dan ikhtiar atau boleh memilih
samasekali ). 3) Iktiqad Ahli Sunnah Wal – Jamaah :
Perkataan Ahli Sunnah Wal Jamaahialah orang yang mengikut
perjalanan Nabi dan perjalanan orang-orang Islam iaitu beriktiqad bahawa hamba
itu tidak digagahi semata-mata dan tidak memberi bekas segala perbuatan yang
disengajanya, tetapi ada perbuatan yang di sengaja pada zahir itu yang
dikatakan usaha dan ikhtiar yang tiada memberi bekas sebenarnya sengaja hamba
itu daripada Allah Ta;ala jua. Maka pada segala makhluk ada usaha dan ikhtiar
pada zahir dan tergagah pada batin dan ikhtiar serta usaha hamba adalah tempat
pergantungan taklif ( hukum ) ke atasnya dengan suruhan dan tegahan
( ada pahala dan dosa ).
8. Al – Iradah :
Ertinya : Menghendaki Allah Ta'ala.
Maksudnya menentukan segala mumkin tentang adanya atau
tiadanya.
Sebenarnya adalah sifat yang qadim lagi azali thabit
berdiri pada
Zat Allah Ta'ala yang menentukan segala perkara yang
harus atau setengah yang harus atas mumkin . Maka Allah Ta'ala yang selayaknya
menghendaki tiap-tiap sesuatu apa yang diperbuatnya.
Umat Islam beriktiqad akan segala hal yang telah berlaku
dan yang akan berlaku adalah dengan mendapat ketentuan daripada Allah Ta'ala
tentang rezeki , umur , baik , jahat , kaya , miskin dan sebagainya serta wajib
pula beriktiqad manusia ada mempunyai nasib ( bahagian ) di dalam dunia ini
sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Janganlah kamu lupakan nasib ( bahagian ) kamu
di dalam dunia " .
( Surah Al – Qasash : Ayat 77 )
Kesimpulannya ialah umat Islam mestilah
bersungguh-sungguh
untuk kemajuan di dunia dan akhirat di mana menjunjung
titah
perintah Allah Ta'aladan menjauhi akan segala larangan
dan
tegahannyadan bermohon dan berserah kepada Allah s.w.t.
9. Al – Ilmu :
Ertinya : Mengetahui Allah Ta'ala .
Maksudnya nyata dan terang meliputi tiap-tiap sesuatu
sama ada yang
Maujud (ada) atau yang Ma'adum ( tiada ).
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap ada ( thabit )
qadim lagi azali
berdiri pada zat Allah Ta'ala.
Allah Ta'ala Maha Mengetahui akan segala sesuatu sama ada
perkara
Itu tersembunyi atau rahsia dan juga yang terang dan
nyata.
Maka Ilmu Allah Ta'ala Maha Luas meliputi tiap-tiap
sesuatu di
Alam yang fana' ini.
10. Al – Hayat .
Ertinya : Hidup Allah Ta'ala.
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap qadim lagi azali
berdiri pada zat
Allah Ta’ala .
Segala sifat yang ada berdiri pada zat daripada sifat
Idrak ( pendapat )
Iaitu : sifat qudrat , iradat , Ilmu , Sama’ Bashar dan
Kalam.
11. Al - Samu’ : Ertinya : Mendengar Allah Ta'ala.
Hakikatnya ialah sifat yang tetap ada yang qadim lagi
azali berdiri pada
Zat Allah Ta’ala. Iaitu dengan terang dan nyata pada
tiap-tiap yang maujud sama ada yang maujud itu qadim seperti ia mendengar
kalamnya atau yang ada itu harus sama ada atau telah ada atau yang akan
diadakan. Tiada terhijab ( terdinding ) seperti dengan sebab jauh , bising ,
bersuara , tidak bersuara dan sebagainya. Allah Ta'ala Maha Mendengar akan
segala yang terang dan yang tersembunyi. Sebagaimana firman Allah Ta'ala yang
bermaksud :
" Dan ingatlah Allah sentiasa Maha Mendengar lagi
Maha Mengetahui ".
( Surah An-Nisa'a - Ayat 148 )
12. Al – Bashar : Ertinya : Melihat Allah Ta'ala .
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap ada yang qadim
lagi azali berdiri
pada zat Allah Ta'ala. Allah Ta'ala wajib bersifat Maha
Melihat sama ada yang dapat dilihat oleh manusia atau tidak , jauh atau dekat ,
terang atau gelap , zahir atau tersembunyi dan sebagainya. Firman Allah Ta'ala
yang bermaksud :
" Dan Allah Maha Melihat akan segala yang mereka
kerjakan ".
( Surah Ali Imran - Ayat 163 )
13 . Al – Kalam : Ertinya : Berkata-kata Allah Ta'ala.
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap ada , yang qadim
lagi azali ,
berdiri pada zat Allah Ta'ala. Menunjukkan apa yang
diketahui oleh ilmu daripada yang wajib, maka ia menunjukkan atas yang wajib
sebagaimana firman Allah Ta'ala yang bermaksud :
" Aku Allah , tiada tuhan melainkan Aku
.........".
( Surah Taha - Ayat 14 )
Dan daripada yang mustahil sebagaimana firman Allah
Ta'ala yang
bermaksud :
" ........( kata orang Nasrani ) bahawasanya Allah
Ta'ala
yang ketiga daripada tiga..........".
( Surah Al-Mai'dah - Ayat 73 )
Dan daripada yang harus sebagaimana firman Allah Ta'ala
yang
bermaksud :
" Padahal Allah yang mencipta kamu dan benda-benda
yang
kamu perbuat itu".
( Surah Ash. Shaffaat – Ayat 96 )
Kalam Allah Ta'ala itu satu sifat jua tiada berbilang.
Tetapi ia berbagai-bagai jika dipandang dari perkara yang
dikatakan
iaitu :
1) Menunjuk kepada 'amar ( perintah ) seperti tuntutan
mendiri-
solat dan lain-lain kefardhuan.
2) Menunjuk kepada nahyu ( tegahan ) seperti tegahan
mencuri dan lain-lain larangan.
3) Menunjuk kepada khabar ( berita ) seperti kisah-kisah
Firaun
dan lain-lain.
4) Menunjuk kepada wa'ad ( janji baik ) seperti orang yan
taat
dan beramal soleh akan dapat balasan syurga dan
lain-lain.
5) Menunjuk kepada wa'ud ( janji balasan seksa ) seperti
orang
yang menderhaka kepada ibubapa akan dibalas dengan azab
seksa yang amat berat.
14. Kaunuhu Qadiran :
Ertinya : Keadaan Allah Ta'ala Yang Berkuasa Mengadakan
Dan Mentiadakan.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta'ala ,
tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum , iaitu lain
daripada
sifat Qudrat.
15.Kaunuhu Muridan :
Ertinya : Keadaan Allah Ta'ala Yang Menghendaki dan
menentukan tiap-tiap sesuatu.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta'ala ,
tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum , iaitu lain
daripada
sifat Iradat.
16.Kaunuhu 'Aliman : Ertinya : Keadaan Allah Ta'ala Yang
Mengetahui akan
Tiap-tiap sesuatu.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta'ala , tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum , iaitu lain daripada sifat
Al-Ilmu.
17.Kaunuhu Haiyan : Ertinya : Keadaan Allah Ta'ala Yang
Hidup.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta'ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum , iaitu lain daripada sifat Hayat.
18.Kaunuhu Sami'an : Ertinya : Keadaan Allah Ta'ala Yang
Mendengar akan tiap-tiap yang Maujud.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta'ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum, iaitu lain daripada sifat Sama'.
19.Kaunuhu Bashiran : Ertinya : Keadaan Allah Ta'ala Yang
Melihat akan tiap-tiap yang Maujudat ( Benda yang ada ).
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta'ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum , iaitu lain daripada sifat
Bashar.
20.Kaunuhu Mutakalliman : Ertinya : Keadaan Allah Ta'ala
Yang Berkata-kata.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta'ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma'adum , iaitu lain daripada sifat
Qudrat.
SIFAT 20.
Adalah sifat-sifat bagi Allah s.w.t. yang wajib diketahui
dengan tafsil ( satu persatu ) iaitu 20 sifat :
1. Wujud : Ertinya Ada
Iaitu tetap dan benar yang wajib bagi zat Allah Ta’ala
yang tiada disebabkan dengan sesuatu sebab. Maka wujud ( Ada ) – disisi Imam
Fakhru Razi dan Imam Abu Mansur Al-Maturidi bukan ia a’in maujud dan bukan lain
daripada a’in maujud , maka atas qaul ini adalah wujud itu Haliyyah ( yang
menepati antara ada dengan tiada) .
Tetapi pada pendapat Imam Abu Hassan Al-Ashaari wujud itu
‘ain Al-maujud , kerana wujud itu zat maujud kerana tidak disebutkan wujud
melainkan kepada zat. Kepercayaan bahawa wujudnya Allah s.w.t. bukan sahaja di
sisi agama Islam tetapi semua kepercayaan di dalam dunia ini mengaku menyatakan
Tuhan itu ada.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
” Dan jika kamu tanya orang-orang kafir itu siapa yang menjadikan
langit dan bumi nescaya berkata mereka itu Allah yang menjadikan……………”
( Surah Luqman : Ayat 25 )
2. Qidam : Ertinya Sedia
Pada hakikatnya menafikan ada permulaan wujud Allah s.w.t
kerana Allah s.w.t. menjadikan tiap-tiap suatu yang ada, yang demikian tidak
dapat tidak keadaannya lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu itu. Jika
sekiranya Allah Ta’ala tidak lebih dahulu daripada tiap-tiap sesuatu, maka
hukumnya adalah mustahil dan batil. Maka apabila disebut Allah s.w.t. bersifat
Qidam maka jadilah ia qadim. Di dalam Ilmu Tauhid ada satu perkataan yang sama
maknanya dengan Qadim iaitu Azali. Setengah ulama menyatakan bahawa kedua-dua
perkataan ini sama maknanya iaitu sesuatu yang tiada permulaan baginya. Maka
qadim itu khas dan azali itu am. Dan bagi tiap-tiap qadim itu azali tetapi
tidak boleh sebaliknya, iaitu tiap-tiap azali tidak boleh disebut qadim. Adalah
qadim dengan nisbah kepada nama terbahagi kepada empat bahagian :
1 ) Qadim Sifati ( Tiada permulaan sifat Allah Ta’ala )
2 ) Qadim Zati ( Tiada permulaan zat Allah Ta’ala )
3 ) Qadim Idhafi ( Terdahulu sesuatu atas sesuatu seperti
terdahulu bapa nisbah kepada anak )
4 ) Qadim Zamani ( Lalu masa atas sesuatu
sekurang-kurangnya satu tahun )
Maka Qadim Haqiqi ( Qadim Sifati dan Qadim Zati ) tidak
harus dikatakan lain daripada Allah Ta’ala.
3. Baqa’ : Ertinya Kekal
Sentiasa ada, kekal ada dan tiada akhirnya Allah s.w.t .
Pada hakikatnya ialah menafikan ada kesudahan bagi wujud Allah Ta’ala. Adapun
yang lain daripada Allah Ta’ala , ada yang kekal dan tidak binasa
Selama-lamanya tetapi bukan dinamakan kekal yang hakiki ( yang sebenar ) Bahkan
kekal yang aradhi ( yang mendatang jua seperti Arasy, Luh Mahfuz, Qalam, Kursi,
Roh, Syurga, Neraka, jisim atau jasad para Nabi dan Rasul ).
Perkara –perkara tersebut kekal secara mendatang tatkala
ia bertakluq dengan Sifat dan Qudrat dan Iradat Allah Ta’ala pada
mengekalkannya. Segala jisim semuanya binasa melainkan ‘ajbu Az-zanabi ( tulang
kecil seperti biji sawi letaknya di tungking manusia, itulah benih anak Adam
ketika bangkit daripada kubur kelak ). Jasad semua nabi-nabi dan jasad
orang-orang syahid berjihad Fi Sabilillah yang mana ianya adalah kekal aradhi
jua. Disini nyatalah perkara yang diiktibarkan permulaan dan kesudahan itu
terbahagi kepada tiga bahagian :
1) Tiada permulaan dan tiada kesudahan iaitu zat dan
sifat Alllah s.w.t.
2) Ada permulaan tetapi tiada kesudahan iaitu seperti
Arash , Luh Mahfuz , syurga dan lain-lain lagi.
3) Ada permulaan dan ada kesudahan iaitu segala makhluk
yang lain daripada perkara yang diatas tadi ( Kedua ).
4. Mukhalafatuhu Ta’ala Lilhawadith.
Ertinya : Bersalahan Allah Ta’ala dengan segala yang
baharu.
Pada zat , sifat atau perbuatannya sama ada yang baru , yang
telah
ada atau yang belum ada. Pada hakikat nya adalah
menafikan Allah Ta’ala menyerupai dengan yang baharu pada zatnya , sifatnya
atau perbuatannya.
Sesungguhnya zat Allah Ta’ala bukannya berjirim dan bukan
aradh Dan tiada sesekali zatnya berdarah , berdaging , bertulang dan juga bukan
jenis leburan , tumbuh-tumbuhan , tiada berpihak ,tiada ber-
tempat dan tiada dalam masa. Dan sesungguhnya sifat Allah
Ta’ala itu tiada bersamaan dengan sifat yang baharu kerana sifat Allah Ta’ala
itu qadim lagi azali dan melengkapi ta’aluqnya. Sifat Sama’ ( Maha Mendengar )
bagi Allah Ta’ala berta’aluq ia pada segala maujudat tetapi bagi mendengar pada
makhluk hanya pada suara sahaja. Sesungguhnya di dalam Al-Quraan dan Al-Hadith
yang menyebut muka dan tangan Allah s.w.t. , maka perkataan itu hendaklah kita
iktiqadkan thabit ( tetap ) secara yang layak dengan Allah Ta’ala Yang Maha
Suci daripada berjisim dan Maha Suci Allah Ta’ala bersifat dengan segala sifat
yang baharu.
5. Qiamuhu Ta’ala Binafsihi :
Ertinya : Berdiri Allah Ta’ala dengan sendirinya .
Tidak berkehendak kepada tempat berdiri ( pada zat ) dan
tidak
berkehendak kepada yang menjadikannya
Maka hakikatnya ibarat daripada menafikan Allah s.w.t.
berkehendak
kepada tempat berdiri dan kepada yang menjadikannya.
Allah s.w.t itu terkaya dan tidak berhajat kepada sesuatu
sama ada
pada perbuatannya atau hukumannya.
Allah s.w.t menjadikan tiap-tiap sesuatu dan mengadakan undang-
undang semuanya untuk faedah dan maslahah yang kembali
kepada
sekalian makhluk .
Allah s.w.t menjadikan sesuatu ( segala makhluk ) adalah
kerana
kelebihan dan belas kasihannya bukan berhajat kepada
faedah.
Allah s.w.t. Maha Terkaya daripada mengambil apa-apa
manafaat
di atas kataatan hamba-hambanya dan tidak sesekali
menjadi
mudharat kepada Allah Ta’ala atas sebab kemaksiatan dan
kemung-
karan hamba-hambanya.
Apa yang diperintahkan atau ditegah pada hamba-hambanya
adalah
perkara yang kembali faedah dan manafaatnya kepada
hamba-hamba-
nya jua.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
” Barangsiapa berbuat amal yang soleh ( baik ) maka
pahalanya
itu pada dirinya jua dan barangsiapa berbuat jahat maka
bala-
sannya ( seksaannya ) itu tertanggung ke atas dirinya jua
“.
( Surah Fussilat : Ayat 46 )
Syeikh Suhaimi r.a.h berkata adalah segala yang maujudat
itu dengan
nisbah berkehendak kepada tempat dan kepada yang
menjadikannya ,
terbahagi kepada empat bahagian :
1) Terkaya daripada tempat berdiri dan daripada yang
menjadi-
kannya iaitu zat Allah s.w.t.
2) Berkehendak kepada tempat berdiri dan kepada yang men-
jadikannya iaitu segala aradh ( segala sifat yang baharu
).
3) Terkaya daripada zat tempat berdiri tetapi berkehendak
kepada yang menjadikannya iaitu segala jirim. ( Segala
zat yang baharu ) .
4) Terkaya daripada yang menjadikannya dan berdiri ia
pada zat
iaitu sifat Allah Ta’ala.
6. Al – Wahdaniyyah.
Ertinya : Esa Allah Ta’ala pada zat , pada sifat dan pada
perbuatan.
Maka hakikatnya ibarat daripada menafikan berbilang pada
zat , pada
sifat dan pada perbuatan sama ada bilangan yang muttasil
( yang ber-
hubung ) atau bilangan yang munfasil ( yang bercerai ).
Makna Esa Allah s.w.t. pada zat itu iaitu menafikan Kam
Muttasil pada
Zat ( menafikan bilangan yang berhubung dengan zat )
seperti tiada zat
Allah Ta’ala tersusun daripada darah , daging , tulang
,urat dan lain-lain.
Dan menafikan Kam Munfasil pada zat ( menafikan bilangan
yang ber-
cerai pada zat Allah Ta’ala )seperti tiada zat yang lain
menyamai zat
Allah Ta’ala.
Makna Esa Allah s.w.t pada sifat iaitu menafikan Kam
muttasil pada
Sifat ( menafikan bilangan yang berhubung pada sifatnya )
iaitu tidak
sekali-kali bagi Allah Ta’ala pada satu-satu jenis
sifatnya dua qudrat
dan menafikan Kam Munfasil pada sifat ( menafikan
bilangan –
bilangan yang bercerai pada sifat ) iaitu tidak ada sifat
yang lain
menyamai sebagaimana sifat Allah s.w.t. yang Maha
Sempurna.
Makna Esa Allah s.w.t. pada perbuatan iaitu menafikan Kam
Muttasil pada perbuatan ( menafikan bilangan yang
bercerai –cerai pada
perbuatan ) iaitu tidak ada perbuatan yang lain menyamai
seperti
perbuatan Allah bahkan segala apa yang berlaku di dalam
alam semua-
nya perbuatan Allah s.w.t sama ada perbuatan itu baik
rupanya dan
hakikatnya seperti iman dan taat atau jahat rupanya tiada
pada hakikat-nya seperti kufur dan maksiat sama ada perbuatan dirinya atau
perbuatan yang lainnya ,semuanya perbuatan Allah s.w.t
dan tidak
sekali-kali hamba mempunyai perbuatan pada hakikatnya
hanya pada
usaha dan ikhtiar yang tiada memberi bekas.
Maka wajiblah bagi Allah Ta’ala bersifat Wahdaniyyah dan
ternafi bagi
Kam yang lima itu iaitu :
1) Kam Muttasil pada zat.
2) Kam Munfasil pada zat.
3) Kam Muttasil pada sifat.
4) Kam Munfasil pada sifat.
5) Kam Munfasil pada perbuatan.
Maka tiada zat yang lain , sifat yang lain dan perbuatan
yang lain
menyamai dengan zat , sifat dan perbuatan Allah s.w.t .
Dan tertolak segala kepercayaan-kepercayaan yang membawa
kepada
menyengutukan Allah Ta’ala dan perkara-perkara yang
menjejaskan
serta merosakkan iman.
7. Al – Qudrah :
Ertinya : Kuasa qudrah Allah s.w.t. memberi bekas pada
mengadakan
meniadakan tiap-tiap sesuatu.
Pada hakikatnya ialah satu sifat yang qadim lagi azali
yang thabit
( tetap ) berdiri pada zat Allah s.w.t. yang mengadakan
tiap-tiap yang
ada dan meniadakan tiap-tiap yang tiada bersetuju dengan
iradah.
Adalah bagi manusia itu usaha dan ikhtiar tidak boleh
memberi bekas pada mengadakan atau meniadakan , hanya usaha dan ikhtiar pada
jalan menjayakan sesuatu .
Kepercayaan dan iktiqad manusia di dalam perkara ini
berbagai-bagai
Fikiran dan fahaman seterusnya membawa berbagai-bagai
kepercayaan dan iktiqad.
1) Iktiqad Qadariah :
Perkataan qadariah iaitu nisbah kepada qudrat . Maksudnya
orang yang beriktiqad akan segala perbuatan yang dilakukan manusia itu sama ada
baik atau jahat semuanya terbit atau berpunca daripada usaha dan ikhtiar
manusia itu sendiri dan sedikitpun tiada bersangkut-paut dengan kuasa Allah
s.w.t.
2) Iktiqad Jabariah :
Perkataan Jabariah itu nisbah kepada Jabar ( Tergagah )
dan maksudnya orang yang beriktiqad manusia dan makhluk bergantung kepada qadak
dan qadar Allah semata-mata ( tiada usaha dan ikhtiar atau boleh memilih
samasekali ). 3) Iktiqad Ahli Sunnah Wal – Jamaah :
Perkataan Ahli Sunnah Wal Jamaahialah orang yang mengikut
perjalanan Nabi dan perjalanan orang-orang Islam iaitu beriktiqad bahawa hamba
itu tidak digagahi semata-mata dan tidak memberi bekas segala perbuatan yang
disengajanya, tetapi ada perbuatan yang di sengaja pada zahir itu yang
dikatakan usaha dan ikhtiar yang tiada memberi bekas sebenarnya sengaja hamba
itu daripada Allah Ta;ala jua. Maka pada segala makhluk ada usaha dan ikhtiar
pada zahir dan tergagah pada batin dan ikhtiar serta usaha hamba adalah tempat
pergantungan taklif ( hukum ) ke atasnya dengan suruhan dan tegahan
( ada pahala dan dosa ).
8. Al – Iradah :
Ertinya : Menghendaki Allah Ta’ala.
Maksudnya menentukan segala mumkin tentang adanya atau
tiadanya.
Sebenarnya adalah sifat yang qadim lagi azali thabit
berdiri pada
Zat Allah Ta’ala yang menentukan segala perkara yang
harus atau setengah yang harus atas mumkin . Maka Allah Ta’ala yang selayaknya
menghendaki tiap-tiap sesuatu apa yang diperbuatnya.
Umat Islam beriktiqad akan segala hal yang telah berlaku
dan yang akan berlaku adalah dengan mendapat ketentuan daripada Allah Ta’ala
tentang rezeki , umur , baik , jahat , kaya , miskin dan sebagainya serta wajib
pula beriktiqad manusia ada mempunyai nasib ( bahagian ) di dalam dunia ini
sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
” Janganlah kamu lupakan nasib ( bahagian ) kamu
di dalam dunia ” .
( Surah Al – Qasash : Ayat 77 )
Kesimpulannya ialah umat Islam mestilah
bersungguh-sungguh
untuk kemajuan di dunia dan akhirat di mana menjunjung
titah
perintah Allah Ta’aladan menjauhi akan segala larangan
dan
tegahannyadan bermohon dan berserah kepada Allah s.w.t.
9. Al – Ilmu :
Ertinya : Mengetahui Allah Ta’ala .
Maksudnya nyata dan terang meliputi tiap-tiap sesuatu
sama ada yang
Maujud (ada) atau yang Ma’adum ( tiada ).
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap ada ( thabit )
qadim lagi azali
berdiri pada zat Allah Ta’ala.
Allah Ta’ala Maha Mengetahui akan segala sesuatu sama ada
perkara
Itu tersembunyi atau rahsia dan juga yang terang dan
nyata.
Maka Ilmu Allah Ta’ala Maha Luas meliputi tiap-tiap
sesuatu di
Alam yang fana’ ini.
10. Al – Hayat .
Ertinya : Hidup Allah Ta’ala.
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap qadim lagi azali
berdiri pada zat
Allah Ta’ala .
Segala sifat yang ada berdiri pada zat daripada sifat
Idrak ( pendapat )
Iaitu : sifat qudrat , iradat , Ilmu , Sama’ Bashar dan
Kalam.
11. Al – Samu’ : Ertinya : Mendengar Allah Ta’ala.
Hakikatnya ialah sifat yang tetap ada yang qadim lagi
azali berdiri pada
Zat Allah Ta’ala. Iaitu dengan terang dan nyata pada
tiap-tiap yang maujud sama ada yang maujud itu qadim seperti ia mendengar
kalamnya atau yang ada itu harus sama ada atau telah ada atau yang akan
diadakan. Tiada terhijab ( terdinding ) seperti dengan sebab jauh , bising ,
bersuara , tidak bersuara dan sebagainya. Allah Ta’ala Maha Mendengar akan
segala yang terang dan yang tersembunyi. Sebagaimana firman Allah Ta’ala yang
bermaksud :
” Dan ingatlah Allah sentiasa Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui “.
( Surah An-Nisa’a – Ayat 148 )
12. Al – Bashar : Ertinya : Melihat Allah Ta’ala .
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap ada yang qadim
lagi azali berdiri
pada zat Allah Ta’ala. Allah Ta’ala wajib bersifat Maha
Melihat sama ada yang dapat dilihat oleh manusia atau tidak , jauh atau dekat ,
terang atau gelap , zahir atau tersembunyi dan sebagainya. Firman Allah Ta’ala
yang bermaksud :
” Dan Allah Maha Melihat akan segala yang mereka kerjakan
“.
( Surah Ali Imran – Ayat 163 )
13 . Al – Kalam : Ertinya : Berkata-kata Allah Ta’ala.
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap ada , yang qadim
lagi azali ,
berdiri pada zat Allah Ta’ala. Menunjukkan apa yang
diketahui oleh ilmu daripada yang wajib, maka ia menunjukkan atas yang wajib
sebagaimana firman Allah Ta’ala yang bermaksud :
” Aku Allah , tiada tuhan melainkan Aku ………”.
( Surah Taha – Ayat 14 )
Dan daripada yang mustahil sebagaimana firman Allah
Ta’ala yang
bermaksud :
” ……..( kata orang Nasrani ) bahawasanya Allah Ta’ala
yang ketiga daripada tiga……….”.
( Surah Al-Mai’dah – Ayat 73 )
Dan daripada yang harus sebagaimana firman Allah Ta’ala
yang
bermaksud :
” Padahal Allah yang mencipta kamu dan benda-benda yang
kamu perbuat itu”.
( Surah Ash. Shaffaat – Ayat 96 )
Kalam Allah Ta’ala itu satu sifat jua tiada berbilang.
Tetapi ia berbagai-bagai jika dipandang dari perkara yang
dikatakan
iaitu :
1) Menunjuk kepada ‘amar ( perintah ) seperti tuntutan
mendiri-
solat dan lain-lain kefardhuan.
2) Menunjuk kepada nahyu ( tegahan ) seperti tegahan
mencuri dan lain-lain larangan.
3) Menunjuk kepada khabar ( berita ) seperti kisah-kisah
Firaun
dan lain-lain.
4) Menunjuk kepada wa’ad ( janji baik ) seperti orang yan
taat
dan beramal soleh akan dapat balasan syurga dan
lain-lain.
5) Menunjuk kepada wa’ud ( janji balasan seksa ) seperti
orang
yang menderhaka kepada ibubapa akan dibalas dengan azab
seksa yang amat berat.
14. Kaunuhu Qadiran :
Ertinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Berkuasa Mengadakan
Dan Mentiadakan.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta’ala ,
tiada ia maujud dan tiada ia ma’adum , iaitu lain
daripada
sifat Qudrat.
15.Kaunuhu Muridan :
Ertinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Menghendaki dan
menentukan tiap-tiap sesuatu.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta’ala ,
tiada ia maujud dan tiada ia ma’adum , iaitu lain
daripada
sifat Iradat.
16.Kaunuhu ‘Aliman : Ertinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Mengetahui akan
Tiap-tiap sesuatu.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta’ala , tiada ia maujud dan tiada ia ma’adum , iaitu lain daripada sifat
Al-Ilmu.
17.Kaunuhu Haiyan : Ertinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Hidup.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma’adum , iaitu lain daripada sifat Hayat.
18.Kaunuhu Sami’an : Ertinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Mendengar akan tiap-tiap yang Maujud.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma’adum, iaitu lain daripada sifat Sama’.
19.Kaunuhu Bashiran : Ertinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Melihat akan tiap-tiap yang Maujudat ( Benda yang ada ).
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma’adum , iaitu lain daripada sifat
Bashar.
20.Kaunuhu Mutakalliman : Ertinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Berkata-kata.
Hakikatnya iaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah
Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia ma’adum , iaitu lain daripada sifat
Qudrat.
Sifat Mustahil Bagi Allah s.w.t
Wajib atas tiap-tiap mukallaf mengetahui sifat-sifat yang
mustahil bagi Allah yang menjadi lawan daripada dua puluh sifat yang wajib
baginya. Maka dengan sebab itulah di nyatakan di sini sifat-sifat yang mustahil
satu-persatu :
1. ‘Adam beerti “tiada”
2. Huduth beerti “baharu”
3. Fana’ beerti “binasa”
4. Mumathalatuhu Lilhawadith beerti “menyerupai makhluk”
5. Qiyamuhu Bighayrih beerti “berdiri dengan yang lain”
6. Ta’addud beerti “berbilang-bilang”
7. ‘Ajz beerti “lemah”
8. Karahah beerti “terpaksa”
9. Jahl beerti “jahil/bodoh”
10. Mawt beerti “mati”
11. Samam beerti “tuli”
12. ‘Umy beerti “buta”
13. Bukm beerti “bisu”
14. Kaunuhu ‘Ajizan beerti “keadaannya yang lemah”
15. Kaunuhu Karihan beerti “keadaannya yang terpaksa”
16. Kaunuhu Jahilan beerti “keadaannya yang jahil/bodoh”
17. Kaunuhu Mayyitan beerti “keadaannya yang mati”
18. Kaunuhu Asam beerti “keadaannya yang tuli”
19. Kaunuhu A’ma beerti “keadaannya yang buta”
20. Kaunuhu Abkam beerti “keadaannya yang bisu”
Sifat Harus Bagi Allah s.w.t
Adalah sifat yang harus pada hak Allah Ta’ala hanya satu
sahaja iaitu Harus bagi Allah mengadakan sesuatu atau tidak mengadakan sesuatu
atau di sebut sebagai mumkin. Mumkin ialah sesuatu yang harus ada dan tiada.
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
Bahagian I: Sifat Nafsiyah:
Wujud, artinya ada, yang ada itu dzat Allah Ta’ala,
lawannya ‘Adum, artinya tiada yaitu mustahil tiada diterima oleh aqal
sekali-kali dikatakan Allah Ta’ala itu tiada karena jikalau Allah Ta’ala itu
tiada niscaya tiadalah perobahan pada alam ini. Alam ini jadilah statis (tak
ada masa, rasa dll), dan tiadalah diterima ‘aqal jika semua itu (perobahan)
terjadi dengan sendirinya.
Jikalau alam ini jadi dengan sendirinya niscaya jadilah
bersamaan pada suatu pekerjaan atau berat salah satu maka sekarang alam ini
telah nyata adanya sebagaimana yang kita lihat sekarang ini dan teratur
tersusun segala pekerjaannya maka menerimalah aqal kita wajib adanya Allah
Ta’ala dan mustahil lawannya tiada. Adapun dalilnya yaitu firmannya dalam Al
Qur’an:
Allahu kholiqu kullu syai’in
artinya, Allah Ta’ala jualah yang menjadikan tiap-tiap
sesuatu.
Adapun Wujud itu sifat Nafsiyah ada itulah dirinya hak
Ta’ala. Adapun ta’rif sifat nafsiyah itu: Hiya huwa wala hiya ghoiruku,
artinya, sifat inilah dzat hak Ta’ala, tiada ia lain daripadanya yakni sifat
pada lafadz dzat pada makna
Adapun Hakikat sifat nafsiyah itu : Hiya lhalul wajibatu
lizzati maadaamati azzatu ghoiru mu’alalahi bi’illati, artinya: hal yang wajib
bagi dzat selama ada dzat itu tiada dikarenakan dengan suatu karena yakni
adanya yaitu tiada karena jadi oleh sesuatu dan tiada Ia terjadi dengan
sendirinya dan tiada Ia menjadikan dirinya sendiri dan tiada Ia berjadi-jadian.
Adapun Wujud itu dikatakan sifat Nafsiyah karena wujud
menunjukkan sebenar-benar dirinya dzat tiada lainnya dan tiada boleh dipisahkan
wujud itu lain daripada dzat seperti sifat yang lain-lain.
Adapun Wujud itu tiga bahagi:
1. Wujud Haqiqi, yaitu dzat Allah Ta’ala maka wujud-Nya
itu tiada permulaan dan tiada kesudahan maka wujud itu bersifat Qadimdan Baqa’,
inilah wujud sebenarnya
2. Wujud Mujazi, yaitu dzat segala makhluk maka wujudnya
itu ada permulaan dan ada kesudahan tiada bersifat Qadim dan Baqa’, sebab
wujudnya itu dinamakan wujud Mujazi karena wujudnya itu bersandarkan Qudrat
Iradat Allah Ta’ala
3. Wujud ‘Ardy, yaitu dzat ‘Arodul wujud maka wujudnya
itu ada permulaan dan tiada kesudahan seperti ruh, syurga, neraka, Arasy, Kursi
dan lain-lain
Adapun yang Mawujud selain Allah Ta’ala dua bahagi
1. Mawujud dalam ‘alam sahadah, yaitu yang di dapat
dengan khawas yang lima seperti langit, bumi, kayu, manusia, binatang dan
lain-lain
2. Mawujud didalam ‘alam ghaib yang tiada didapat dengan
khawas yang lima tetapi didapat dengan nur iman dan Kasaf kepada siapa-siapa
yang dikaruniakan Allah Ta’ala seperti Malaikat, Jin, Syaitan, Nur dan
lain-lain.
Adapun segala yang Mawujud itu lima bahagi:
1. Mawujud pada Zihin yaitu ada pada ‘aqal
2. Mawujud pada Kharij yaitu ada kenyataan bekas
3. Mawujud pada Khayal yaitu seperti bayang-bayang dalam
air atau yang didalam mimpi
4. Mawujud pada Dalil yaitu ada pada dalil seperti asap
tanda ada api
5. Mawujud pada Ma’rifat yaitu dengan pengenalan yang
putus tiada dapat diselingi lagi terus Ia Ma’rifat kepada Allah Ta’ala
Membicarakan Wujud-Nya dengan jalan dalil:
1. Dalil yang didapat dari Khawas yang lima tiada dapat
didustakan
2. Dalil yang didapat dari Khabar Mutawatir tiada dapat
didustakan
3. Dalil yang didapat daripada ‘Aqal tiada dapat
didustakan
4. Dalil yang didapat daripada Rasulullah tiada dapat
didustakan
5. Dalil yang didapat daripada firman Allah Ta’ala tiada
dapat didustakan
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
Bahagian II: Sifat Salbiyah
Adapun hakikat sifat Salbiyah itu: wahiya dallat
‘alallafiy maalaa khaliyqu billahi ‘aza wajalla, artinya barang yang
menunjukkan atas menafikan apa-apa yang tiada patut dan tiada layak pada dzat,
pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala yaitu lima sifat:
1. QIDAM, artinya Sedia
2. BAQA’ artinya Kekal,
3. MUKHALAFATUHULILKHAWADITS artinya Bersalahan Allah
Ta’ala dengan segala yang baharu.
4. QIYAMUHU BINAFSIHI, artinya Berdiri Allah Ta’ala
dengan sendiriNya.
5. WAHDANIAH, artinya Esa
1. QIDAM, artinya Sedia
Adapun hakikat Qidam ibarat dari menafikan ada permulaan
bagi Wujud-Nya yakni tiada permulaan, lawannya Hudusy artinya baharu yaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia baharu karena
jikalau Ia baharu niscaya jadilah Wujud-Nya itu wujud yang harus, tiadalah Ia
wajibal wujud maka sekarang telah terdahulu wajibal wujud baginya maka
menerimalah aqal kita wajib baginya bersifat Qadim dan mustahil lawannya baharu
, adapun dalilnya firmannya dalam Al Qur’an: huwal awwalu, artinya Ia juga yang
awal.
Adapun Qadim nisbah pada nama empat perkara:
a. Qadim Haqiqi, yaitu dzat Allah Ta’ala
b. Qadim Sifati, yaitu sifat Allat Ta’ala
c. Qadim Idofi, yaitu Qadim yang bersandar seperti dahulu
bapa daripada anak
d. Qadim Zamani, yaitu masa yang telah lalu
sekurang-kurangnnya setahun
2. BAQA’ artinya Kekal
Adapun hakikat Baqa’ itu ibarat menafikan ada kesudahan
bagi Wujud-Nya, yakni tiada kesudahan, lawannya Fana’ artinya binasa yaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia binasa, jikalau Ia
binasa jadilah Wujud-Nya itu wujud yang baharu, apabila Ia baharu tiadalah Ia
bersifat Qadim maka sekarang telah terdahulu bagi-Nya wajib bersifat Qadim maka
menerimalah aqal kita wajib bagi-Nya bersifat Baqa dan mustahil lawannya
binasa, adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: wayabqo wajhu
robbikauzuljalali wal ikrom, artinya kekal dzat Tuhan kamu yang mempunyai
Kebesaran dan Kemuliaan.
Adapun yang Kekal itu dua bahagi:
a. Kekal Haqiqi, yaitu dzat dan sifat Allah Ta’ala
b. Kekal Ardy, yaitu kekal yang dikekalkan, menerima
hukum binasa jikalau dibinasakan Allah Ta’ala, karena ia sebahagian daripada
mumkinun, tetapi tiada dibinasakan maka kekallah ia, maka kekalnya itu
dinamakan kekal ‘Ardy, seperti ruh, arasy, kursi, kalam, lauh mahfudh, surga,
neraka, bidadari dan telaga nabi.
3. MUKHALAFATUHULILKHAWADITSI artinya Bersalahan Allah
Ta’ala dengan segala yang baharu
Adapun Hakikat Mukhalafatuhulilhawadits itu diibaratkan
menafikan dzat dan sifat dan af’al Allah Ta’ala dengan segala sesuatu yang
baharu, yakni tiada bersamaan dengan segala yang baharu, lawannya
Mumassalatuhulilhawadits, artinya bersamaan dengan segala sesuatu yang baharu.
Tiada diterima oleh aqal dikatakan Allah Ta’ala itu bersamaan dzat-Nya dan
sifat-Nya dan af’al-Nya dengan segala yang baharu, karena jikalau bersamaan
dengan segala yang baharu maka tiadalah Ia bersifat Qadim dan Baqa’, sebab
segala yang baharu menerima hukum binasa, maka sekarang telah terdahulu wajib
bagi Allah Ta’ala bersifat Qadim dan Baqa’, maka menerimalah aqal kita wajib
bagi Allah Ta’ala bersifat mukhalafatuhulilhawadits, dan mustahil lawannya
Mumasalatu lilhawadits, adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an:
laisa kamislihi syaiin wa huwassami’ul bashir, artinya
tiada seumpama Allah Ta’ala dengan segala sesuatu dan Ia mendengar dan melihat.
Adapun bersalahan dzat Allah Ta’ala dengan dzat yang
baharu karena dzat Allah Ta’ala bukan jirim atau jisim dan bukan jauhar atau
‘aradh dan tiada dijadikan, tiada bertempat, tiada berjihat, tiada bermasa atau
dikandung masa dan tiada beranak atau diperanakkan.
Bersalahan sifat Allah Ta’ala dengan sifat yang baharu
karena sifat Allah Ta’ala Qadim dan ‘Aum takluknya, seperti Sami’ Allah Ta’ala
takluk pada segala yang mawujud.
Adapun sifat yang baharu itu tiada ia Qadim dan tiada
‘Aum takluknya, tetapi takluk pada setengah perkara jua seperti yang baharu mendengar
ia pada yang berhuruf dan bersuara dan yang tiada berhuruf dan bersuara tiada
ia mendengar atau yang jauh atau yang tersembunyi seperti gerak-gerak yang
dalam hati dan begitu jua sifat-sifat yang lain tiada serupa dengan sifat Allah
Ta’ala.
Adapun bersalahan perbuatan Allah Ta’ala dengan perbuatan
yang baharu karena perbuatan Allah Ta’ala itu memberi bekas dan tiada dengan
alat perkakas dan tiada dengan minta tolong dan tiada mengambil faedah dan
tiada yang sia-sia.
Adapun perbuatan yang baharu tiada memberi bekas dan
dengan alat perkakas atau dengan minta tolong dan mengambil faedah.
4. QIYAMUHU BINAFSIHI, artinya Berdiri Allah Ta’ala
dengan sendirinya
Adapun hakikat Qiyamuhu binafsihi itu ibarat daripada
menafikan berkehendak kepada tempat berdiri dan berkehendak kepada yang
menjadikan dia, yakni tiada berkehendak kepada tempat berdiri dan tiada
berkehendak kepada yang menjadikannya.
Mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan
tiada berdiri dengan sendiriNya, karena Ia zat bukan sifat, jikalau Ia sifat,
maka berkehendak kepada tempat berdiri karena sifat itu tiada boleh berdiri
dengan sendirinya.
Dan tiada berkehendak kepada yang menjadikan Ia karena Ia
Qadim, jikalau berkehendak Ia kepada yang menjadikan Dia, maka jadilah Ia
baharu, apabila ia baharu tiadalah ia bersifat Qadim dan Baqa’ dan
Mukhalafatuhulilhawadits.
Maka sekarang menerimalah aqal kita, wajib diterima oleh
aqal, bagi Allah Ta’ala itu bersifat Qiyamuhubinafsihi dan mustahil lawannya
An-laayakuunu ko’imambinafsihi, adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an:
Innallaha laghniyyun ‘anil ‘alamiin, artinya Allah Ta’ala itu terkaya daripada
sekalian alam.
Adapun segala yang Mawujud menurut berkehendak kepada
tempat berdiri dan berkehendak kepada yang menjadikan dia itu empat bahagi:
a. Tiada berkehendak kepada yang menjadikan Dia dan tiada
berkehendak kepada tempat berdiri, yaitu zat Allah Ta’ala
b. Berdiri pada zat Allah Ta’ala dan tiada berkehendak
kepada yang menjadikan Dia, yaitu sifat Allah Ta’ala
c. Tiada berkehendak kepada tempat berdiri dan
berkehendak kepada yang menjadikan dia yaitu segala jirim yang baharu
d. Berkehendak kepada tempat berdiri dan berkehendak
kepada yang menjadikan dia yaitu segala ‘aradh yang baharu
5. WAHDANIAH, artinya Esa
Adapun hakikat Wahdaniah itu ibarat menafikan kammuttasil
(berbilang-bilang atau bersusun-susun atau berhubung-hubung) dan kammumfasil
(bercerai-cerai banyak yang serupa) pada zat, pada sifat, dan pada af’al.
Lawannya An-yakunu wahidan, artinya tiada ia esa.
Mustahil tiada diterima oleh akal sekali-kali dikatakan tiada Ia Esa, karena
jikalau tiada Ia Esa tiadalah ada alam ini karena banyak yang memberi bekas.
Seperti dikatakan ada dua atau tiga tuhan, kata tuhan
yang satu keluarkan matahari dari barat, dan kata tuhan yang satu lagi keluarkan
dari timur, dan kata tuhan yang satu lagi keluarkan dari utara atau selatan,
karena tiga yang memberi bekas. Tentu kalau tuhan yang satu itu mengeluarkan
matahari itu dengan sekehendakknya umpamanya disebelah barat, tentu pula tuhan
yang lain meniadakkannya dan mengadakan lagi menurut kehendaknya umpamanya
disebelah timur atau utara atau selatan, karena tiga-tiga tuhan itu berkuasa
mengadakan dan meniadakan maka kesudahannya matahari itu tiada keluar.
Maka sekarang kita lihat dengan mata kepala kita sendiri
bagaimana keadaan atau perjalanan didalam alam ini semuanya teratur dengan
baiknya maka menerimalah aqal kita wajib diterima aqal Wahdaniah bagi Allah
Ta’ala dan mustahil lawannya berbilang-bilang atau bercerai-cerai.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: Qul huwallahu
ahad, artinya katakanlah oleh mu (Muhammad) Allah Ta’ala itu Esa, yakni Esa zat
dan Esa sifat dan Esa Af’al.
Adapun Wahdaniah pada zat menafikan dua perkara:
a. Menafikan Kammuttasil, yaitu menafikan
berbilang-bilang atau bersusun-susun seperti dikatakan zat Allah Ta’ala itu
berdarah, berdaging dan bertulang urat, atau dikatakan zat Allah Ta’ala itu
kejadian daripada anasir yang empat.
b. Menafikan Kammumfasil, yaitu menafikan bercerai-cerai
banyak yang sebangsa atau serupa, umpama dikatakan ada zat yang lain seperti
zat Allah Ta’ala yakni tiada sekali-kali seperti yang demikian itu.
Maka Kammuttasil dan Kammumfasil itulah yang hendak kita
nafikan pada zat Allah Ta’ala, apabila sudah kita nafikan yang dua perkara ini
maka barulah dikatakan Ahadiyyatuzzat, yakni Esa dzat Allah Ta’ala.
Adapun Wahdaniah pada sifat menafikan dua perkara:
a. Menafikan Kammuttasil, yaitu menafikan
berbilang-bilang atau bersusun-susun sifat, seperti dikatakan ada pada Allah
Ta’ala dua Qudrat atau dua Ilmu atau dua Sami’ yakni tiada sekali-kali seperti
yang demikian itu.
b. Menafikan Kammumfasil, yaitu menafikan bercerai-cerai
banyak yang sebangsa atau serupa seperti dikatakan ada Qudrat yang lain atau
Ilmu yang lain seperti Qudrat dan Ilmu Allah Ta’ala.
Maka Kammuttasil dan Kammumfasil inilah yang hendak kita
nafikan pada sifat Allah Ta’ala, apabila sudah kita nafikan yang dua itu maka
baharulah dikatakan Ahadiyyatussifat, yakni Esa sifat Allah Ta’ala.
Adapun Wahdaniah pada af’al menafikan dua perkara:
a. Menafikan Kammuttasil, yaitu menafikan berhubung atau
minta tolong memperbuat suatu perbuatan, seperti dikatakan Allah Ta’ala jadikan
kuat pada nasi mengenyangkan dan kuat pada air menghilangkan dahaga dan kuat
pada api membakar dan kuat pada tajam memutuskan yakni tiada sekali-kali
seperti yang demikian itu.
b. Menafikan Kammumfasil, yaitu menafikan bercerai-cerai
banyak perbuatan yang memberi bekas, seperti dikatakan ada perbuatan yang lain
memberi bekas seperti perbuatan Allah Ta’ala, yakni tiada sekali-kali seperti
yang demikian itu.
Maka Kammuttasil dan Kammumfasil inilah yang hendak kita
nafikan pada af’al Allah Ta’ala, apabila sudah kita nafikan yang dua ini maka
baharulah kita dikatakan Ahadiyyatull af’al, yakni Esa perbuatan Allah Ta’ala.
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
Bahagian III: Sifat Ma’ani
Adapun hakikat sifat Ma’ani itu: wahiya kullu sifatu
maujudatun qo’imatun bimaujuudatun aujabat lahu hukman, artinya tiap-tiap sifat
yang berdiri pada yang maujud (wajibalwujud / zat Allah Ta’ala) maka mewajibkan
suatu hukum (yaitu Ma’nawiyah)
Sifat Ma’ani ini maujud pada zihin dan maujud pula pada
kharij, ada tujuh perkara:
1. QUDRAT artinya Kuasa, Takluk pada segala mumkinun
2. IRADAT artinya Menentukan, takluk pada segala mumkinun
3. ILMU artinya Mengetahui, takluk pada segala yang
wajib, mustahil dan ja’iz bagi aqal.
4. HAYAT artinya Hidup, tiada takluk, tetapi syarat bagi
aqal kita menerima adanya sifat-sifat yang lain.
5. SAMA’ artinya Mendengar, takluk pada segala yang
maujud.
6. BASYAR artinya Melihat, takluk pada segala yang
maujud.
7. KALAM artinya Berkata-kata
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
1. Qudrat artinya Kuasa
Adapun hakikat Qudrat itu yaitu satu sifat yang Qadim
lagi azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka dengan Dia mengadakan
dan meniadakan bagi segala mumkin muafakat dengan Iradat-Nya. Adapun arti
mumkin itu barang yang harus adanya atau tiadanya
Adapun mumkin itu empat bahagi:
a. Mumkin Maujuud ba’dal ‘adum, yaitu mumkin yang pada
masa sekarang, dahulu tiada, seperti: langit, bumi dan kita semuanya.
b. Mumkin Ma’dum ba’dal wujud, yaitu mumkin yang tiada
pada masa sekarang ini dahulunya ada, seperti: nabi Adam as, dan datok-datok
nenek kita yang sudah tiada.
c. Mumkin sayuzad, yaitu mumkin yang akan datang seperti
hari kiamat, syurga dan neraka.
d. Mumkin Ilmu Allah annahu lamyujad, yaitu mumkin yang
didalam Ilmu Allah Ta’ala, tetapi tiada dijadikan seperti hujan emas, Air laut
rasanya manis, dan banyak yang lain lagi.
Lawannya ‘Ujdzun artinya lemah, yaitu mustahil tiada
diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Allah Ta’ala itu lemah, karena jikalau
Ia lemah niscaya tiadalah ada alam ini karena yang lemah itu tiada dapat
memperbuat suatu perbuatan. Maka sekarang alam ini telah nyata adanya bagaimana
yang kita lihat sekarang ini, maka menerimalah aqal kita wajib diterima aqal,
bagi-Nya bersifat Qudrat dan mustahil lawannya ‘Ujdzun.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: wallahu ‘ala
kulli sai’in-qodir, artinya Allah Ta’ala itu berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Tetaplah dalam Hakikat Qudrat itu difahami dengan
memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa yang tiada
patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala.
* Qudrat Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali
dengan lemah.
* Qudrat Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada diakhiri
dengan lemah.
* Qudrat Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits,
atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal.
* Qudrat Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri
pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu, dan tiada mengambil
faedah.
* Qudrat Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada
kamuttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kamumfasil (tiada bercerai dengan
sifat yang lain).
2. Iradat artinya Menentukan
Adapun hakikat Iradat itu satu sifat yang Qadim lagi
azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala maka dengan Dia menentukan
sekalian mumkin adanya atau tiadanya,muafakat dengan Ilmu-Nya.
Adapun Iradat Allah Ta’ala menentukan enam perkara:
a. Menentukan mumkin itu Ada atau tiadanya
b. Menentukan Tempat mumkin itu
c. Menentukan Jihat mumkin itu
d. Menentukan Sifat mumkin itu
e. Menentukan Qadar mumkin itu
f. Menentukan Masa mumkin itu
Lawannya Karahat artinya tiada menentukan atau tiada
berkehendak, yaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan
Allah Ta’ala itu tiada menentukan atau tiada berkehendak, karena jikalau tiada
Ia menentukan atau tiada Ia berkehendak mengadakan alam ini atau meniadakan
alam ini niscaya tiadalah baharu (Berubah) alam ini maka sekarang alam ini
telah nyata adanya perubahan, ada siang ada malam, ada yang datang ada yang
pergi, seperti yang telah kita lihat dengan mata kepala kita sendiri, maka
menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala bersifat Iradat dan mustahil
lawannya Karahat.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: fa’allu limaa
yuriy d’, artinya berbuat Allah Ta’ala dengan barang yang ditentukan-Nya.
Adapun Iradat dengan amar dan nahi itu tiada berlazim
karena:
Ada kalanya disuruh tetapi tiada dikehendaki seperti Abu
jahal, Abu lahab dan segala pengikutnya.
Ada kalanya disuruh dan dikehendaki seperti Abu Baqa’r
dan segala sahabat yang lain.
Ada kalanya tiada disuruh dan tiada dikehendaki seperti
kafir yang banyak.
Adakalanya tiada disuruh tetapi dikehendaki seperti
mengerjakan yang haram dan makruh seperti Nabi Adam as dan Hawa.
Tetaplah dalam Hakikat Iradat itu difahami dengan
memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa yang tiada
patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala.
* Iradat Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali
dengan Karahat.
* Iradat Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada diakhiri
dengan Karahat.
* Iradat Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits,
atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal.
* Iradat Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri
pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu, dan tiada mengambil
faedah.
* Iradat Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada
kamuttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kamumfasil (tiada bercerai dengan
sifat yang lain).
3. Ilmu artinya Mengetahui
Adapun hakikat Ilmu itu yaitu satu sifat yang Qadim lagi
azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala maka dengan Dia Mengetahui pada
yang wajib, pada yang mustahil, dan pada yang harus.
Adapun yang wajib itu zat dan sifatNya, maka mengetahui
Ia zatNya dan sifatNya yang Kamalat.
Adapun yang mustahil itu yaitu yang menyekutui
ketuhanannya atau yang kekurangan baginya maka mengetahui Ia tiada yang
menyekutui bagi ketuhanan-Nya dan yang kekurangan pada-Nya.
Adapun yang harus itu sekalian alam ini maka mengetahui
Ia segala perkara yang ada pada masa sekarang ini, segala perkara yang sudah
tiada dan segala perkara yang akan diadakan lagi dan tiada terdinding yang
dalam Ilmu-Nya sebesar jarah jua pun, semuanya diketahui-Nya dengan Ilmu-Nya
yang Qadim
Lawannya Jahil, artinya bodoh, yaitu mustahil tiada
diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia Jahil atau bodoh karena jikalau ia
Jahil atau bodoh niscaya tiadalah teratur atau tersusun segala pekerjaan
didalam alam ini maka sekarang alam ini telah teratur dan tersusun dengan
baiknya, maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala bersifat Ilmu dan
mustahil lawannya Jahil atau bodoh.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: wallahu
bikulli syai’in ‘alimun, artinya Allah Ta’ala mengetahui tiap-tiap sesuatu.
Tetaplah dalam Hakikat Ilmu itu difahami dengan memahami
sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa yang tiada patut dan
tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala.
* Ilmu Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali
dengan jahil.
* Ilmu Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada diakhiri
dengan jahil.
* Ilmu Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits, atau
bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal, dan tiada
terdinding.
* Ilmu Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri
pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
* Ilmu Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada
kamuttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kamumfasil (tiada bercerai dengan
sifat yang lain).
4. Hayat artinya Hidup
Adapun hakikat Hayat itu satu sifat yang Qadim lagi azali
yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka dengan Dia zohirlah sifat yang
lain-lain.
Lawannya maut artinya mati, yaitu mustahil tiada diterima
oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia mati karena jikalau Ia mati niscaya tiadalah
ada sifat yang lain seperti Qudrat, Iradat dan Ilmu maka menerimalah aqal kita
wajib bagi Allah Ta’ala bersifat hayat dan mustahil lawannya maut.
Adapun dalilnya firman-Nya dalam Al Qur’an: huwal hayyuladzii
laa yamuut, artinya Dia yang Hidup yang tiada mati.
Tetaplah dalam Hakikat Hayat itu difahami dengan memahami
sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa yang tiada patut dan
tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala.
* Hayat Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali
dengan maut.
* Hayat Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada diakhiri
dengan maut.
* Hayat Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits, atau
bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal.
* Hayat Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri
pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
* Hayat Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada
kamuttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kamumfasil (tiada bercerai dengan
sifat yang lain)
5. Sami’ artinya Mendengar
Adapun hakikat Sami’ itu yaitu satu sifat yang Qadim lagi
azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka dengan Dia mendengar
segala yang mawujud sama ada yang mawujud itu Qadim atau Muhadas.
Adapun mawujud yang Qadim yaitu dzat dan Sifat-Nya, maka
mendengar Ia akan Kalam-Nya yang tiada berhuruf dan bersuara, dan yang muhadas
yaitu sekalian alam ini maka mendengar Ia akan segala perkara yang ada pada
masa sekarang ini, segala perkara yang sudah tiada dan segala perkara yang akan
diadakan lagi, maka tiada terdinding pendengarannya oleh sebab jauh atau
tersembunyi.
Lawannya Sumum, artinya pekak atau tuli yaitu mustahil
tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia pekak atau tuli karena
jikalau Ia pekak atau tuli niscaya tiadalah dapat Ia memperkenankan seruan
makhluk-Nya padahal Menyuruh Ia kepada sekalian makhluk-Nya dengan meminta
seperti firman-Nya dalam Al Qur’an: ud’uunii astajib lakum, artinya mintalah
olehmu kepadaKu niscaya Aku perkenankan.
Maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala
bersifat Sami’ dan mustahil lawannya Sumum, pekak atau tuli, adapun dalilnya
firman-Nya dalam Al Qur’an: wallahu sami’un ‘alimun, artinya Allah Ta’ala itu
yang mendengar dan yang mengetahui .
Tetaplah dalam Hakikat Sami’ itu difahami dengan memahami
sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa yang tiada patut dan
tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala.
* Sami’ Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali
dengan pekak.
* Sami’ Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada diakhiri
dengan pekak.
* Sami’ Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits, atau
bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal, dan tiada
terdinding.
* Sami’ Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri
pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
* Sami’ Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada
kamuttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kamumfasil (tiada bercerai dengan
sifat yang lain).
6. Bashir artinya Melihat
Adapun hakikat Bashir itu satu sifat yang Qadim lagi
azali yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka dengan Dia melihat segala
yang mawujud sama ada yang mawujud itu Qadim atau muhadas.
Adapun mawujud yang Qadim itu dzat dan sifat-Nya, maka
melihat Ia akan dzat-Nya yang tiada berupa dan berwarna dan sifat-Nya yang
kamalat.
Adapun mawujud yang muhadas itu sekalian alam ini maka
melihat Ia akan segala perkara yang ada pada masa sekarang ini, segala perkara
yang sudah tiada dan segala perkara yang lagi akan diadakan.
Tiada terdinding yang pada penglihatan-Nya oleh sebab
jauh atau sangat halusnya atau sangat kelamnya.
Lawannya ‘Umyun, artinya buta, yaitu mustahil tiada
diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia buta karena jikalau Ia buta maka
jadilah Ia kekurangan. Maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Taa’la itu
bersifat Bashir dan mustahil lawannya ‘Umyun atau buta
Adapun dalilnya firman-Nya dalam AlQur’an: wallahu
bashirun bimaa ta’maluun, artinya Allah Ta’ala itu melihat apa yang kamu
kerjakan.
Tetaplah dalam Hakikat Bashir itu difahami dengan
memahami sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa yang tiada
patut dan tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala.
* Bashir Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali
dengan buta.
* Bashir Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada diakhiri
dengan buta.
* Bashir Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits,
atau bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal, dan tiada
terdinding.
* Bashir Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri
pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
* Bashir Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada
kamuttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kamumfasil (tiada bercerai dengan
sifat yang lain).
7. Kalam artinya Berkata-kata
Adapun hakikat Kalam itu satu sifat yang Qadim lagi azali
yang sabit berdiri pada zat Allah Ta’ala, maka dengan Dia berkata-kata pada
yang wajib seperti firman-Nya: fa’lam annahu laailahaillalah, artinya ketahui
oleh mu bahwasanya tiada tuhan melainkan Allah, dan berkata-kata pada yang
mustahil dengan firman-Nya: laukana fiyhima alihatun illallah lafasadatu,
artinya jikalau ada tuhan yang lain selain daripada Allah maka binasalah
segala-galanya. dan berkata pada yang harus dengan firman-Nya: wallahu
holaqokum wamaa ta’maluun, artinya Allah Ta’ala jua Yang menjadikan kamu dan
barang perbuatan kamu.
Lawannya Bukmum, artinya kelu atau bisu yaitu mustahil
tiada diterima oleh aqal sekali-kali dikatakan Ia bisu atau kelu karena jikalau
Ia bisu atau Kelu tiadalah dapat Ia menyuruh atau mencegah dan menceritakan
segala perkara seperti hari kiamat, syurga, neraka dan lain-lain. Maka sekarang
suruh dan cegah itu ada pada kita seperti suruh kita sembahyang dan cegah kita
berbuat ma’siat. Maka menerimalah aqal kita wajib bagi Allah Ta’ala itu
bersifat Kalam dan mustahil lawannya bukmum, kelu atau bisu. Adapun dalilnya
friman-Nya dalam Al Qur’an: wa kallamallaahu muusa taqlimaan, artinya
berkata-kata Allah Ta’ala dengan nabi Musa as dengan sempurna kata.
Adapun Kalam Allah Ta’ala itu satu sifat jua tiada Ia
berbilang tetapi berbagi-bagi dipandang dari segi perkara yang dikatakan-Nya
apabila Ia menunjukkan kepada suruh maka dinamakan amar seperti suruh
sembahyang dan puasa dan lain-lain, jika Ia menunjukkannya kepada cegah atau
larangan maka dinamakan nahi seperti cegah berjudi., minum arak dan lain-lain,
jika Ia menunjukkan pada cerita dinamakan akhbar, seperti cerita raja Fir’aun ,
Namrudz, dan lain-lain. jika Ia menunjukkan pada khabar gembira dinamakan Wa’ad
seperti balas syurga pada orang beriman dan ta’at dan lian-lain, jika Ia
menunjukkan pada khabar menakutkan maka dinamakan Wa’id, seperti janji balas
neraka dan azab bagi orang yang berbuat maksiat dan kafir.
Tetaplah dalam Hakikat Kalam itu difahami dengan memahami
sifat Salbiyah terlebih dahulu untuk menafikan apa-apa yang tiada patut dan
tiada layak pada dzat, pada sifat dan pada af’al Allah Ta’ala.
* Kalam Allah Ta’ala Qadim atau sedia, tiada diawali
dengan kelu.
* Kalam Allah Ta’ala Baqa’ atau Kekal, tiada diakhiri
dengan kelu.
* Kalam Allah Ta’ala itu Mukhalafatuhu lil hawadits, atau
bersalahan dengan yang baharu, maha suci dari sekalian misal, tiada terdinding
dan tiada berhuruf atau bersuara.
* Kalam Allah Ta’ala itu Qo’imumbizzatihi atau berdiri
pada zat Allah Ta’ala, tiada meminta tolong pada sesuatu.
* Kalam Allah Ta’ala itu Wahdaniyah, atau Esa, tiada
kamuttassil (Berhubung/bersusun) dan tiada kamumfasil (tiada bercerai dengan
sifat yang lain).
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
Bahagian IV: Sifat Ma’nawiyah
Adapun hakikat sifat ma’nawiyah itu: hiyal halul wajibatu
lidzati madaamati lidzati mu’allalati bi’illati, artinya hal yang wajib bagi
dzat selama ada dzat itu dikarenakan suatu karena yaitu Ma’ani, umpama berdiri
sifat Qudrat pada dzat maka baru dinamakan dzat itu Qadirun, artinya Yang
Kuasa, Qudrat sifat Ma’ani, Qadirun sifat Ma’nawiah maka berlazim-lazim antar
sifat Ma’ani dengan sifat Ma’nawiah, tiada boleh bercerai yaitu tujuh sifat
pula:
1. QADIRUN, artinya Yang Kuasa, melazimkan Qudrat berdiri
pada dzat
2. MURIIDUN, artinya Yang Menentukan maka melazimkan
Iradat yang berdiri pada dzat
3. ‘ALIMUN, artinya Yang Mengetahui maka melazimkan ‘Ilmu
yang berdiri pada dzat
4. HAYYUN, artinya Yang Hidup melazimkan Hayyat yang
berdiri pada dzat
5. SAMI’UN, artinya Yang Mendengar melazimkan Sami’ yang
berdiri pada dzat
6. BASIRUN, artinya Yang Melihat melazimkan Basir yang
berdiri pada dzat
7. MUTTAKALLIMUN, artinya Yang Berkata-kata melazimkan
Kalam yang berdiri pada dzat
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
Bahagian V: Sifat Istighna
Artinya sifat Kaya, Hakikat sifat Istighna: mustaghniyun
’angkullu maa siwahu, artinya Kaya Allah Ta’ala itu daripada tiap-tiap yang
lain.
Apabila dikatakan Kaya Allah Ta’ala daripada tiap-tiap
yang lain, maka wajib bagi-Nya bersifat dengan sebelas (11) sifat, jikalau
kurang salah satu daripada sebelas (11) sifat itu maka tiadalah dapat dikatakan
Kaya Allah Ta’ala daripada tiap-tiap yang lainnya.
Adapun sifat wajib yang 11 itu ialah:
Wujud, Qidam, Baqa’, Mukhalafatuhu lil khawaditsi,
Kiyamuhubinafsihi, Sami’, Basir, Kalam, Sami’un, Basirun dan Muttakalimun.
Selain sebelas (11) sifat yang wajib itu ada tiga (3)
sifat yang harus (Jaiz) yang termasuk pada sifat Istighna yaitu
1. Mahasuci dari pada mengambil faedah pada perbuatan-Nya
atau pada hukum-Nya, lawannya mengambil faedah, yaitu mustahil tiada diterima oleh
aqal sekali-kali karena jikalau mengambil faedah tiadalah Kaya Ia daripada
tiap-tiap yang lainnya karena lazim diwaktu itu berkehendak Ia pada
menghasilkan hajat-Nya
2. Tiada wajib Ia menjadikan alam ini. Lawannya wajib
yaitu mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali karena jikalau wajib Ia
menjadikan alam ini tiadalah Ia Kaya daripada tiap-tiap yang lainnya, karena
lazim diwaktu itu berkehendak Ia kepada yang menyempurnakan-Nya
3. Tiada memberi bekas suatu daripada kainat-Nya dengan
kuatnya. Lawannya memberi bekas yaitu mustahil tiada diterima oleh aqal
sekali-kali karena jikalau memberi sesuatu daripada kainat-Nya dengan kuatnya
tiadalah Kaya Ia pada tiap-tiap yang lainnya karena lazim diwaktu itu
berkehendak Ia mengadakan sesuatu dengan wasitoh
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
Bahagian VI: Sifat Ifthikhor
Artinya sifat berkehendak: hakikat sifat Ifthikhor:
wamuftaqirun ilaihi kullu maa ’adaahu, artinya berkehendak tiap-tiap yang
lainnya kepada-Nya.
Apabila dikatakan berkehendak tiap-tiap yang lain
kepada-Nya maka wajib bagi-Nya bersifat dengan sembilan (9) sifat, jikalau
kurang salah satu daripada sembilan (9) sifat ini maka tiadalah dapat
berkehendak tiap-tiap yang lainya kepada-Nya,
Adapun sifat wajib yang sembilan (9) itu adalah:
1. Qudrat
2. Iradat
3. Ilmu
4. Hayat
5. Qodirun
6. Muridun
7. ‘Alimun
8. Hayyun
9. Wahdaniah
Selain dari sembilan (9) sifat yang wajib itu ada dua (2)
sifat yang harus termasuk pada sifat Ifthikhor:
1. Baharu sekalian alam ini. Lawannya Qodim yaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali karena jikalau alam ini Qodim
tiadalah berkehendak tiap-tiap yang lainnya kepada-Nya karena lajim ketika itu
bersamaan derejat-Nya
2. Tiada memberi bekas sesuatu daripada kainatnya dengan
tobi’at atau dzatnya. Lawannya memberi bekas yaitu mustahil tiada diterima oleh
aqal sekali-kali karena jikalau memberi bekas sesuatu daripada kainat dengan
tobi’at niscaya tiadalah berkehendak tiap-tiap yang lain kepada-Nya karena
lajim ketika itu terkaya sesuatu daripadaNya.
Maka sekarang telah nyata pada kita bahwa duapuluh
delapan (28) sifat Istighna dan duapuluh dua (22) sifat Ifthikhar maka
jumlahnya jadi limapuluh (50) ‘akaid yang terkandung didalam kalimah laa ilaha
ilallaah, maka jadilah makna hakikat laa ilaha ilallaah itu dua: laa
mustaghniyun angkullu maasiwahu, artinya tiada yang kaya dari tiap-tiap yang
lainnya dan wa muftaqirun ilaihi kullu ma’adahu, artinya dan berkehendak
tiap-tiap yang lain kepadaNya.
Ini makna yang pertama maka daripada makna yang dua itu
maka jadi empat (4):
1. Wajibal wujud, yaitu yang wajib adanya.
2. Ishiqoqul ibadah, yaitu yang mustahak bagi-Nya ibadah
3. Kholikul ‘alam, yaitu yang menjadikan sekalian alam
4. Maghbudun bihaqqi, yaitu yang disembah dengan
sebenar-benarnya.
Ini makna yang kedua maka daripada makna yang empat (4)
itu jadi satu (1) yaitu:
Laa ilaha ilallaah, Laa ma’budun ilallah, artinya tiada
Tuhan yang disembah dengan sebenarnya melainkan Allah.
Ini makna yang ketiga penghabisan maka jadilah kalimah
laa ilaha ilallaah itu menghimpun nafi dan isbat
Adapun yang dinafikan itu sifat Istighna’ dan sifat
Ifthikhor berdiri pada yang lain dengan mengatakan: laa ilaha dan diisbatkan
sifat Istighna’ dan sifat Ifthikhor itu berdiri pada dzat Allah Ta’ala dengan
mengatakan kalimah Ilallaah
Laa = nafi, Ilaha = menafi, ila = isbat, Allah =
meng-isbat
Yang kedua kalimah laa ilaha ilallaah itu nafi mengandung
isbat dan isbat mengandung nafi sepeti sabda nabi : laa yufarriqubainannafi
wal-isbati wamamfarroqu bainahumaa fahuwa kaafirun, artinya Tiada bercerai
antara nafi dan isbat dan barang siapa menceraikan kafir.
Seperti asap dengan api. Asap itu bukan api dan asap itu
tidak lain daripada api. Asap tetap asap dan api tetap api: tetapi asap itu
menunjukkan ada api inilah artinya nafi mengandung isbat dan isbat mengandung
nafi. Tiada bercerai dan tiada bersekutu.
~~~~~~~ oOo ~~~~~~~
SIFAT-SIFAT KERASULAN
Adapun sifat yang wajib bagi rasul itu empat (4) perkara
dan yang mustahil padanya empat (4) sifat pula dan yang harus padanya satu (1)
sahaja:
1. Siddiq, artinya Benar, lawannya Qizib, artinya Dusta
yaitu mustahil
2. Amanah, artinya Kepercaan, lawannya Hianat, artinya
Tiada Kepercayaan yaitu mustahil
3. Tabligh, artinya Menyampaikan, lawannya Qitman,
artinya Menyembunyikan yaitu mustahil
4. Fathonah, artinya Cerdik Bijaksana, lawannya Biladah,
artinya Jahil yaitu mustahil
Adapun yang harus padanya satu (1) sahaja, yaitu: ‘Iradul
basariyyah, artinya Berperangai dengan perangai manusia yang tiada membawa
kekurangan seperti makan, minum beranak, beristri dan sebagainya, lawannya
tiada ‘Iradul basariyyah, yaitu Tiada Berperangai dengan perangai manusia yaitu
mustahil tiada diterima oleh aqal sekali-kali karena kita telah mendengar
banyak sekali sejarah atau riwayat nabi semasa hidupnya, istimewa pula orang
yang sudah berjumpa dengannya seperti segala sahabatnya seperti Abu Bakar dan
sahabat yang lain dan begitu juga segala musuhnya seperti Abu jahal dan Abu
lahab
dan ditambah lagi dengan empat (4) perkara pada rukun
iman dan lawannya.
Maka jadilah delapan belas (18) Aqa’id yang terkandung
didalam kalimah MuhammadurRasuulullaah
1. Percaya akan Malaikatnya, lawannya Tiada percaya
2. Percaya akan Kitab, lawannya Tiada percaya
3. Percaya akan segala Rasul, lawannya Tiada percaya
4. Percaya akan Hari Kiamat, lawannya Tiada percaya
Empat (4) sifat yang wajib bagi rasul dan empat (4) sifat
pula yang mustahil padanya dan satu (1) sifat yang harus padanya, lawannya satu
(1) pula, ditambah dengan empat (4) pada Rukun Iman dan lawannya empat (4) pula
maka dijumlahkan semuanya jadilah delapan belas (18) Aqa’id yang terkandung
didalam Sahadat Rasul, maka baharulah jadi Aqa’idul Iman enam puluh delapan
(68) yang terkandung didalam Dua Kalimah Syahadat