Ahad, 19 Ogos 2012

ANTARA INTISARI KHUTBAH ‘IDUL FITRI 1433.


Assalamu’alaikum wbt

Muslimin dan Muslimat rahimakumullah.

Allahuakbar,Allahuakbar,Allahuakbar,Allahuakbar,Allahuakbar,Allahuakbar,Allahuakbar Walilahilhamdu
Asyhaduallahi ilahahilallah wahdahu laasyarikalahu waasyahaduanna Muhamadan ‘abduhu warosuuluh, Allahummasolli’ala Muhammad wa’ala aalihi wasohbihi ajma’inn..ammabaddu.

Ya ayyuhallazii na aamanuttaqullaha qhotuqootih wala tamuu tun nailla wantatum muslimun
“ Wahai org2 yg beriman bertaqwalah kamu dgn sebenar-benar Taqwa dan jgnlah kamu mati melaikan kamu semua dlm benar2 berada didalam Islam”

~ Besyukur kpd Allah kerana dilanjutkan usia sehingga dpt menghabiskn Ramadhan serta sempat bertemu dgn 1 Syawal yg penuh dengan keberkatan.

~ Bulan Ramadha sebagai bulan Tarbiyyah kpd Ummat manusia yang beriman dengan mentaati segala perintah Allah mahu pun yg wajib sepertimana Solat, Berpuasa, Zakat bah kan pd bulan Ramadhan juga kita dituntut diatas semua anggota supaya tidak melakukan perkara2 dan perbuatan maksiat. Juga pd bln tersebut kita dituntut melakukan amalan2 sunat seperti Solat Terawikh, witir, Membaca al-quran, Berzikir ,Bertasbih, Bertahmid menderma serta member mkn kpd org2 yg sedang melaksanaka ‘ibadah puasa.

~ Sempena ketibaan Syawal kita dituntut supaya mengekalkan segala amalan didlm bulan Ramadhan, olh itu jangan lah dengan ketibaan syawal ini dicemari dgn amalan2 dan perkara2 maksiat yang boleh mendorongkan kita jauh drp Rahmat Allah seperti hiburan2 yg melalaikan, memakan minum yg berlebih2an.
Sehubungan itu setelah kita memperolihi Fadhilat Tarbiyyah Ramadhaan, hendaklah kita sama2 mengekalkan nya, Nabi saw bersabda maksudnya “ Beramallah dengan keaadan berterusan ( Istiqomah ) walaupun ianya sedikit”

~~ Sempena kedatang Syawal kita juga dituntut supaya bersatu diatas dasar Agama, kerana dengan Islam sahaja manusia dapat bersatu yaitu dengan kembali kepada al-quran & Sunnah Nabi saw sebagai asas pegangan kehidupan demi untuk menjamin kesejahteraan didunia dan Akhirat, kerana jika ummat islam lemah disitu lah kesempatan akan diambil olh musuh2 islam untuk memecahbelakan ummat islam serta memesongkan ummat islam diatas perkara2 amalan bahkan akan memesongkan Aqidah ummat Islam daripada ajaran Islam yang sebenar.
Firman Allah SWT MafhumNya:
“ Berpegang teguhlh kamu sekelian dgn tali Allah ( Agama Allah ) yaitu Islam dn jgnlah kamu bercerai berai drpnya”

~~Juga kita dituntut supaya berjihad untuk mendaulahkan Islam sebagai Ad-Deen, sebagaimana kita berjihad melawan hawaa nafsu ketika bulan Ramadhan demi menjaga amalan2 kita disamping kita melawan hawa nafsu, kerana berjihad diatas nama apa sekali pun untuk mendaulahkan Islam didlm setiap diri ummat serta membebaskan ummat islam daripada belenggu kehidupan jahiliah adalah merupakan satu perkara yang sangat2 dituntut olah Allah.
Firman Allah SWT MafhumNya:
 Wahai orang-orang Yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan Yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya?..10
 Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah Dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah Yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya)…11
( As-sof 10-11 )

~~ Dan Firman Allah dengan MafhumNya:
“Wahai orang-orang Yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (ugama) Allah sebagaimana (Keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa Ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan ugamaNya)?" mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (ugama) Allah!" (setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang Yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang Yang menang”
( As-Sof-14 )

Semoga sedikit drp intisati khutbah sempena
‘Idul Fitri 1433 ini dapat memperkuatkan ‘amalan dan keimanan kita terhadap segala tuntutan Allah SWT keatas kita semua..

“ Robbana aatina fiddunya hasanah wafil aakhirotihasanah waqina ‘azaabannar, wasolollahu ‘ala Muhammad wa’alaa aalihi ajma’inn”

Allahuakbar,Allahuakbar,Allahuakbar walillahil Hamdu..

Wallahu’aklam…

Sifu..190812….01 Syawal 1433h


Tiada ulasan:

Catat Ulasan