Sabtu, 4 Ogos 2012

ALLAH MAHA PENERIMA TAUBAT HAMBANYA


Allah akan menggantikan kejahatan mereka dengan kebaikan

Furqan [70] Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Allah suka dan gembira terima taubat

Dari Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Allah lebih suka menerima taubat seorang hamba-Nya melebihi kesenangan seorang yang menemukan kembali tiba-tiba untanya yang telah hilang daripadanya di tengah hutan.”
(Bukhari – Muslim)

Didalam hadis yang lain-
Sesungguhnya Allah lebih gembira atas taubatnya seorang hamba daripada:
~~orang yang kehausan lalu menemukan sumber air,
~~dan lebih gembira daripada wanita yang mandul yang dapat melahirkan
~~dan lebih gembira daripada orang yang kehilangan lalu menemukan yang hilang itu.

Barangsiapa bertaubat kepada Allah dengan taubat yang murni, maka Allah melupakan dua malaikat pencatit amalnya, semua anggota tubuhnya dan tempat-tempat ia melakukan dosa, sehingga semuanya tidak dapat menjadi saksi bagi kesalahan-kesalahan dan dosa-dosa yang dikerjakan (sebelum ia bertaubat) – Riwayat Abu Abbas al-Hamadani


Allah terima taubat.

Maidah [39] Maka sesiapa yang bertaubat sesudah dia melakukan kejahatan (curi) itu dan memperbaiki amal usahanya, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


Taubat sebelum nyawa sampai ke halkum

Sabda Nabi s.a.w. lagi,”Bahawasanya ALLAH yang Maha Mulia lagi Maha Besar menerima ia akan taubat hamba selama belum sampai rohnya kepada halkumnya.”

[ Hadis ini diriwayatkan oleh Imam At-Tirmizi]. Nabi mengatakan bahwa ALLAH bersedia menerima taubat manusia, tetapi ALLAH meletakkan syarat; iaitu selagi mana roh tak sampai di halkum. Pasai tu lah ALLAH tak terima taubat Firaun, yang last second baru dia sebut dia beriman dengan Tuhan Musa. Jadi, dia tidak menepati syarat yang Tuhan tentukan. Lagi pun, sebelum ditenggelami laut, kata-kata Firaun untuk beriman dengan ALLAH bukanlah daripada hati kecilnya, tetapi kerana dia tersepit.

Taubat sebelum matahari terbit di Barat

Dari Abu Musa r.a. dari Nabi saw katanya “Allah Azza wa Jalla membentangkan tanganNya malam hari untuk menerima taubat orang-orang yang bersalah siang hari, dan membentangkan tanganNya siang hari untuk menerima taubat orang-orang yang bersalah malam hari, sehingga matahari terbit di Barat. (Riwayat Muslim)